Inlägg från: Sara med Melvin |Visa alla inlägg
  • Sara med Melvin

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

Bellsebub: Precis kollat ditt galleri. Sicka sötnosar du har. Kan förstå att det är kämpigt men himla skoj däremellan.
    Vår som började strula med sömnen vid 4-5månader och vi fick kämpa med rutiner och sånt men det var först när vällingen kom in i bilden som det löste sig bättre. Men han äter 220ml vid 19, 220ml vid 23 och sen 220ml vid 5 och jag får det inte att bli bättre än så...men hade också varannan timme innan så allt är relativt!!

Hoppas det löser sig för er.

• Sara med Melvin

Bellsebub: Skönt!! Melvin fick också för sig att ta bort ett nattmål i natt vilket var UNDERBART!! HOppas han fortsätter bara.
    Är samma för oss med; bra dagsömn = Bra nattsömn

• Sara med Melvin

Milimina: Ser att våra barn är ungefär jämngamla. Melvin är född den 5 augusti.
    Han började förra veckan med att sova fr 10-20 till 4 på morgonen vilket gjorde oss hellyckliga. Detta skedde i två nätter sen sov han ända till 7 nästa natt(halleluja!!) men sen har det bara blivit värre. I natt ville han ha vid 00:30(220ml), 03:30(220ml) och då hade han fått 270ml innan sängdags vid 20...
    Han har också strulat med mat och inte ätit så mycket och gråter massor vid mat och nu även mellan nattmålen vilkte han inte gjort tidigare. Men han var sån här när de första två tänderna kom så kanske, kankse är det det som är på G?!

Har även gett vatten några gånger och det har hjälpt en timme till eller så.
    Men mitt i natten vill man inget hellre än att SOVA!!
    Så ALL styrka till dig och alla andra!

Silverkatten: Jag lyckades dra ner sänggåendetskriget från allt mellan 1-4 timmar till att idag kunna lägga honom och han somnar efter 5-10 min. Men det är olika och oftast beror det på vad vi gjort innan. LUGNT en halvtimme-timme innan hjälper.
    Har gått mycket efter boken och med lite upp och nergångar så funkar det idag mycket bättre än innan.

Måste återigen rekommendera boken "växa och upptäcka världen" av Hetty van de Rijt och Frans X. Plooij där utvecklingssprången tas upp och man finner mycket förklaringar till barnens oroligheter.
    Den har hjälpt mig oerhört.
    Oj vad långt....

• Sara med Melvin

Våran snart 10-mån kille sover nu sämre igen. Kan man aldrig få stanna kvar på nått bra läge.
    Hur sover era barn som är runt denna ålder? Tycker ju inte han ska behöva ha 2 nattmål men han blir HELT vansinng om han inte får något på natten.

Har märkt att när han får välling i sömnen vid 22-23 så sover han längre än om han får vakna och vara orolig. Det var så det började med att han hoppade över 23-målet för några veckor sen och sov ända till 4.
    Jag kan inte få i honom mer mat på dagen. Han äter bra med gröt o macka till frukost och sen lunch vid ett-tiden(ca en halv stor burk, macka grönsakspure o efterrätt). Vid 16-17 är det ett litet mindre mål mat/gröt med tanken att han ska orka mer välling vid läggdags(19-20) men han orkar sällan mer än 2 dl ändå vid den tiden.

Nån som känner igen sig?, Har förslag på ändrade matvanor?
    Känner att jag vill ändra nått nu så vi får mer sömn. Lillen är jättetrött på dagarna med trots 2 * 1.5 h dagssömn...

• Sara med Melvin

Gtr: Jag är sååå nöjd med resultatet efter att ha studerat boken. Det är trots motgångar en mycket mer självsäker kille och jag står inte ut med skrikmetoder. Tror på naturen och ett barn skriker inte i onödan från start och en mamma skulle inte känna sig värdelös om man låter sitt barn skrika.

• Sara med Melvin

Tack för svar!!
    Är svårt att lägga om bara så han äter mindre på natten och är hungrigare på dagen.
    Han orkar sällan mer än en halv-3/4 burk mat per gång. Men jag ska nog tänka om och ge oftare och mer sista målet innan sängdags som du sa, Bast.

Skönt att få lite råd från andra så man har en liiiten aning om vad man ska ändra på.

• Sara med Melvin

gahh, vågar inte skriva nått egentligen men Melvin har lagt sig runt 19 tre kvällar i rad(dock inte somnat före 20 men bara bökat runt i sängen) och fått lite välling och sen tagit 220ml vid 23-tiden och sen sovit till 7-8!!

Han har varit väldigt orolig mellan 2-4 då han normalt brukar få välling men gnällt lite och fått komma upp till oss och sova resten där. Jag hoppas att det ger sig och att han fortsätter sova som han gör nu.

Bast; tack för tipset om att ge mycket mat hela dagen och bara fylla på framåt kvällen!

• Sara med Melvin

Egentligen vill jag inte puffa på en sån här tråd men jag hoppas att ni sover allihop

FrökenJ: Köp gärna boken för där står så bra med tips som passar var och en och man kan välja det som känns bäst.
    Jag plockade upp Melvin när han grät eller satt vid sängen med honom tills han somnade. Men om han stressade upp sig för mycket så var det bättre att ta upp honom och lugna. Han fick somna med nån av oss i sängen i början(..av vår NCSS-karriär ) för att känna sig trygg men hade inte vågat det idag för han kryper i väg och ramlar ur sängen om vi inte är "i vägen".

Vi började med detta när han var runt 4 månader och idag(snart 10 mån)somnar han oftast själv och sover mestadels i sin säng men ibland när han är orolig på natten får han komma upp mellan oss.
    Kan inte säga annat än att jag nu tycker det är mysigt att ha han i sängen ibland.

Hoppas det löser sig för dig men det kan ta tid fast enligt mig är det en långsiktigt tryggare metod.

• Sara med Melvin

Ja, då var man tillbaka på banan igen....inte-sova-banan alltså.

Testade DUM som jag var häromkvällen att försöka få honom att somna i vagnen vid sju eftersom vi inte var hemma men icke sa nicke. Han var glad ändå men klängig och gnällig.
    När vi kom hem var det jättesvårt att få honom att somna och framåt tio somna han till slut. Sambon gav honom 220ml vid 00:15 poå natten och 01:27 vaknar han VRÅLHUNGRIG och sveper en 220ml till.
    Sen sov han till 7 på morgonen och ville då ha mat igen.
    Igår var det ännu värre att lägga honom med MYCKET skrik och uppvaknanden. Ville ha välling vid tolvtiden igen och sov sen till 6 och vägrade somna om. Sen somnade han inte förrän halv 12 på dagen (brukar vara vid 9) och sen inte sovit efter det!

Ikväll var det också jättejobbigt och tog (hittills) 2 timmar att få honom att somna.

Har varit ca 2 jättebra veckor innan med läggning vid 19 och sen somnat vid 20 utan större problem och sen sovit till 7-7:30.

Nu vet jag varken ut eller in vad jag ska göra!!Är för trött för att tänka!!

• Sara med Melvin

Hur gör man för att få dom att sluta klättra på spjälsängen?
    Nån mirakelkur? Melle vill inte ligga ner när vi lämnar honom i rummet utan kryper till sänggaveln och ställer sig där och skriker efter oss. Igår tog det två timmar från att vi lagt honom tills han somnat. Jag vill förkorta den tiden avsevärt men lyckas inte.

Vi har en liten rutin;badar varannan-var tredje dag(mkt torr hy!!), blöjbyte, pyamas, borsta de två tänderna, sitta i soffan med Arnold(nallen) och läsa bilderbok, gå in i sängen vid första trötthetstecknet och äta välling.
    Sen brukar jag gå ut för det känns som jag stör mer än hjälper men de sista dagarna är det vråltjut efter en stund och även när vi är där inne till slut. Han stressar upp sig mer o mer.
    I början klättrar han ju glatt upp på spjälorna...

Igår när jag tog upp honom kasta han sig efter min kudde, nån grej som låg och bara stressade upp sig. När jag efter mycket läggande och försök till lugnande med en hysterisk bebis tog jag upp honom igen och gav napp och då somna han nästan i famnen på mig....
    JAg vet varken ut eller in.

När det varit så varmt som det var innan har han fått somna i vagnen och det har funkat rätt så bra och sen flyttar vi över honom vid vällingmålet vid 22-23-tiden.
    Nån som har nått råd efter allt detta svammel?

• Sara med Melvin

jaha, 2 timmar och 40 minuter tor det innan han somnade ikväll. Blev fel idag för han ville absolut inte sova på eftermiddagen utan bara skrek så vid fem somnade han och vaknade 18:15 och då försökte vi bara få honom att somna om men det tog som sagt sin tid.

Känns nu som tjugo steg bakåt. Dagsömnen är jättesvår att få igenom och nattsömnen är en ren pina. Tar upp honom vid ett snåret på natten och får sova med oss efter det. Sover gör han men sparkar och härjar för glatta livet.

Hoppas bara att det är en övergående fas....

• Sara med Melvin

Tovaliten; Instämmer med föregående talare. Våran son började på precis samma sätt(dock sov han aldrig längre än 3 timmar åp natten)
    när han var runt 4 mån och det slutade med en gång i timmen ett tag så vi fick börja med lite gröt och senare välling. Ersättning tog han tyvärr aldrig.
    Lycka till och hoppas det löser sig!

• Sara med Melvin

Kulta: skrev ett längre inlägg innan men kom aldrig till posta-knappen tror jag för det är visst inte med

Vi hade det ungefär så också och ibland kändes det som om man skulle gå i 7.54 bitar men håll ut och försök att hålla ut och kämpa på med detta för det blir förändring. För oss kom det inte över natten precis (som jag hoppades på) men det funkade och blev mycket bättre.
    Men dessa jädra faser. Just när man tycker att det börjar bli drgligt kommer nästa fas/tand/förkylning osv osv

Måsta fråga er: Vi har börjat att vid nattning ta upp Melvin i sängen och låta honom somna där bredvid nån av oss och sen lagt ner honom i sin säng. Nu det senaste har det tagit längre och längre tid att få honom att slappna av och det sista är dag som natt ett evigt kämpande för att lugna honom men framförallt på kvällen så GÅR det INTE att få honom att lugna sig och han kryper runt hela tiden i sängen och tar sig fram överallt. Det sista har vi fått benhålla honom trots höga protester men vad ska man göra?? Nått förslag?
    Försöker ha lugna stunder innan och hela dagen men han gnäller och krälar sig ur greppet och är allmänt gnällig överhuvudtaget samt överaktiv till tusen....tycker hans något slutkörda mor!!!

• Sara med Melvin

Vet inget om den svenska versionen av somna utan gråt. Har bara läst den engelska. Tror dock itne den svenska är så dyr. Det är väldigt bra att plöja igenom den om man vill testa metoden för det är mycket bakgrundsinfo som är lite individuellt från barn till barn. Oss har den hjälpt massor.

Vi har aldrig kunnat bära vår son till sömns utan det har varit att vyssja o buffa i sängen och på senare tid har vi fått lägga oss bredvid han i vår säng och sen lagt över honom till spjlälsängen när han somnat.
    Det är bra att du har tagit tag i dagsömnen också för den verkar påverka nattsömnen mycket så kämpa på, läs gärna boken/böckerna. Det är kämpigt men såååå skönt när det vänder(har dock en tendens att vända åt alla håll men det är bara att stå ut!!)

Lycka till!!

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3