• Anonym (SUCK!!)

Hur mycket ska man behöva tåla på jobbet??

Jag jobbar på ett äldreboende. De flesta av våra gamlingar är supergulliga, så trevliga och goa! men så har vi då en farbror, som är rent ut sagt vidrig!!!
    Han har absolut inget fel i huvudet, bara en kroppslig åkomma, så han är fullt på det klara med vad han säger, och hur han beter sig!
    Varje gång vi går till honom för att hjälpa honom med något, så slåss han, spottar, sparkar,och skriker... Kallar oss horor, fittor och allt möjligt, han går till rena personangrepp!
    Tycker han har blivit ännu värre mot mig nu, sen min graviditet började synas! När han sparkar och slåss siktar han alltid på magen, och säger saker som "jag ska döda din horunge, bla bla" Vi har försökt att prata med honom, att vi inte acceperar detta, men inget händer! Han säger bara "va ska ni göra då? Avliva mig kanske? Ni har betalt för att hjälpa mig!"
    Vi har pratat med chefen, men hon säger bara att någonstans måste han ju bo, (han har blivit flyttad flera gånger innan, pga just detta!) och att hon kan inte göra något, vi måste bara "gilla läget!"
    Hans anhöriga har ingen förståelse alls, dom tycker bara att vi behandlar gubben dåligt, och att vi "retar upp honom!"
    Är så himla orolig att han ska få in en spark, eller ett slag i magen, så han kan skada barnet på riktigt!
    Jag förstår att han mår dåligt och är bitter på sitt liv efter sjukdomen, men det kan ju inte vi rå för, vi försöker ju bara hjälpa honom! Vi har frågat många gånger varför han är så arg, och svaret är typ för att vi är så fula, eller för att vi är idioter, eller något liknande!
    Nu har jag lite dåligt samvete, jag vet att jag handlade väldigt oproffsigt idag, men jag var inne hos honom ca 2 timmar i morse, (det tar vääldigt lång tid att hjälpa honom!) och hela tiden va det slag, sparkar, spott och fula ord...
    När han väl kommit upp ur sängen och satt i rullstolen, så skulle han ut i dagrummet och äta frukost, jag skulle hjälpa honom att resa sig ur rullstolen för att gå dit ut... Då biter gubbf-n tag i min arm, så det börjar blöda, samtidigt som han slår till mig jättehårt i ryggen! Blev faktiskt tokarg, knuffade honom tillbaka ner i rullstolen, och nästan skrek till honom något i stil med:
    "Sitt där och ruttna bort, eller självdö, eller va fan som helst... Jag skiter i dig, för mig kvittar det fullständigt förstår du!!"
    Så gick jag ut, stängde dörren, och faktiskt struntade i honom i 2 timmar! Han larmade, men jag brydde mig inte!
    När jag kom in sen sa han inte ett ord till mig, inte något mer på hela dagen faktiskt!
    Jag vet att jag gjorde jättefel, men jag kunde inte kontrollera mig, det rann bara över!! (Hade kunnat säga ännu värre saker, om jag inte stoppat mig själv i tid!!)
    Samtidigt som jag vet att jag gjorde fel, så känns det faktiskt bra på ett vis, att jag markerade! Tycker inte man ska behöva ta skit oförtjänt från en människa som är vid sina sinnens fulla bruk!! En tjej som vi har, som är kraftigt överviktig, jättegullig och bra tjej, är han oxå på hela tiden, jag vet inte hur många gånger han fått henne att storgråta, samma sak med en adopterad tjej vi har! Människan är verkligen hemsk!! Men vad ska jag säga om han talar om detta som hände idag för chefen?? Då får jag väl sparken??
    Kan vi som personal vägra jobba med honom så länge han beter sig såhär?? Eller vad ska vi göra?? Hjälp mig någon!!

• Svar på tråden Hur mycket ska man behöva tåla på jobbet??
  • Anonym

jag jobbar också med vårdtagare som är utåtagerande och slåss och kallar en både det ena och det andra. självklart tycker jag att man skall tala om för vt att man inte uppskattar att bli behandlad på ett visst sätt men vi är där för att ta hand om dom, oavsätt hur vi blir behandlade. märkligt av dina arbetskamrater att du behöver gå in till honom då han slåss. du får gå till din chef och be om en omplacering så länge du är gravid. så gjorde jag när jag var gravid.

jag har svårt att tro att en frisk vårdtagare håller på att slåss och bete sig så sjuk är han garanterat. jag vet att det kan vara svårt ibland att göra sitt bästa mot någon som behandlar en som skit men tänk på att dom är sjuka och rädda och behöver dig för att kunna leva. kram på dig

• azofia

Usch vad jobbig situation.
    Jag tycker du ska prata med facket, de måste kunna hjälpa dig.
    Verkar konstigt att de anhörigas krav på att ni ska vara ensamma med honom går före er säkerhet. Ledningen på hemmet verkar ju vara medvetna om hur han är så jag förstår inte hur de kan godkänna dessa krav.
    Det handlar ju trots allt om ER säkerhet som anställda.

• Anonym (samma)

Jag förstår dig verkligen, ja jobbade själv som personlig assistent förut och var hos en brukar som var på ett liknande sätt, han var inte aggresiv, men däremot så sextrakaserade han alla oss tjejer som jobbade hos honom, och de var bara tjejer mellan 18-30år som fick komma in hos honom.. han var med andra ord gubb sjuk, i början när ja började där så testa han mina gränser rejält å tafsade, båda på arslet å brösten, till en dag då ja fick nog, han satt i rullstolen, (är rullstolsbunden) och ja skulle knäppa hans jacka när vi skulle gå ut för en promenad, å han tar tag runt mitt bröst å säger att ja dom här skulle ja vilja slicka lika så din f***a.. då åkte han på en sån jävla smäll så ja trådde ja slagit av honom käken eller någe, de var liksom droppen på de hela..
    Jag berättade för chefen vad som hänt, å hon var medveten om problemet innan också, eftersom man måste göra en så kallad anmälan till chefen om de förekommer våld eller sexuella trakasserier på ens arbetsplats, jag fick behålla jobbet, men alla pratade med honom om vad som gällde, skärpte han inte sig, så skulle hans handläggare ta bort alla unga tjejer från honom och sen så skulle de bara vara 50 taggare där istället.. sen dess rörde eller sa han inget till någon..
    Tycker du ksa prata med din chef, eftersom du är gravid så ska du inte behöva utstå att han kanske en dag träffar magen och något blir fel med barnet, glöm inte att du har vissa rättigheter som gravid.. hoppas de löser sig.. kram

• Drömmar och förhoppningar

Hej.
    Jag tycker också, som någon tidigare här skrev, att du måste prata med din chef om vad som har hänt. Det är INTE ok att behandla någon så som du gjorde, även om jag kan förstå dig. MEN det är mycket bättre att det kommer från dig, än att det kommer från honom. Arbetar du ensam på avdelningen när du arbetar? Kunde ingen annan ta larmet? Behöver just du gå in till honom när alla vet hur han beter sig, det är ju faktiskt ett väldigt riskmoment för dig... Kan någon tänka sig att byta avdelning med dig, under tiden du är gravid? Har du undersökt om du kan få havandeskapspenning? Det fick en arbetskamrat till mig, eftersom även vi är utsatta för slag och sparkar där jag arbetar, dock är det i huvudsak dementa personer som gör detta.

• Anonym

Polisen kom till min arbetsplats (äldreboende) när en man va väldigt våldsam, jag ahr för mig att dom skickade honom till psyket, sen vet jag inte mer. Men det e klart att du ska anmäla det! bara för att man är gammal har man inte fri gång till att bete sig hur som helst!

• mHalmstadsmamma

Helt klart misshandel skriv avvikelserapport och anmäl det till chefen...gör hon inget får du gå vidare upp i leden. Så ska du inte ha det tänk om han någon gång lyckas att träffa dig illa i magen..Hu hemska tanke. Även om du gjorde fel så tycker jag att du markerade och det är bra.

• Fred

om jag var din man så skulle jag gått dig och slagigt gubb jäveln gul och blå, skit samma om han är sjuk i huvudet, han har ingen rätt att säga så till dig eller misshandla dig, du är gravid och han är en farlig gubbe, vägra åta dig gubb jäveln.

• Flippan71

Har inte läst hela tråden men vilken GUBBJÄVEL rent ut sagt! Tycker du gjorde rätt, man behöver inte ta vilken skit som helst, även om personen är gammal och sjuk. Finns det inga killar som kan jobba med honom i stället?

• Anonym (Ssk.)

Vilken dålig chef du verkar ha. Prata med henne igen, tag med fackombud. En vårdplanering verkar behövas, prata med ansvarig ssk.

• Genus

Jag tycker att du gjorde rätt rent handlingsmässigt, TS. Även om det säkert stred mot er policy och en hel radda regler. Det finns faktiskt gränser för hur man beter sig och du är gravid och ska inte behöva fara illa på din arbetsplats på det här viset. Att han blev tyst sen kan bero på att du satte dig i respekt i gubbf*n...han kanske är otroligt uttråkad och testar gränser som en liten unge? Men det mesta tyder ändå på att han helt enkelt är en elak jävel. Förstår dig helt och hållet! Skäms inte! Du värnade dig och din bebis! //G

Svar på tråden Hur mycket ska man behöva tåla på jobbet??