Hur mycket ska man behöva tåla på jobbet??
Jag jobbar på ett äldreboende. De flesta av våra gamlingar är supergulliga, så trevliga och goa! men så har vi då en farbror, som är rent ut sagt vidrig!!!
Han har absolut inget fel i huvudet, bara en kroppslig åkomma, så han är fullt på det klara med vad han säger, och hur han beter sig!
Varje gång vi går till honom för att hjälpa honom med något, så slåss han, spottar, sparkar,och skriker... Kallar oss horor, fittor och allt möjligt, han går till rena personangrepp!
Tycker han har blivit ännu värre mot mig nu, sen min graviditet började synas! När han sparkar och slåss siktar han alltid på magen, och säger saker som "jag ska döda din horunge, bla bla" Vi har försökt att prata med honom, att vi inte acceperar detta, men inget händer! Han säger bara "va ska ni göra då? Avliva mig kanske? Ni har betalt för att hjälpa mig!"
Vi har pratat med chefen, men hon säger bara att någonstans måste han ju bo, (han har blivit flyttad flera gånger innan, pga just detta!) och att hon kan inte göra något, vi måste bara "gilla läget!"
Hans anhöriga har ingen förståelse alls, dom tycker bara att vi behandlar gubben dåligt, och att vi "retar upp honom!"
Är så himla orolig att han ska få in en spark, eller ett slag i magen, så han kan skada barnet på riktigt!
Jag förstår att han mår dåligt och är bitter på sitt liv efter sjukdomen, men det kan ju inte vi rå för, vi försöker ju bara hjälpa honom! Vi har frågat många gånger varför han är så arg, och svaret är typ för att vi är så fula, eller för att vi är idioter, eller något liknande!
Nu har jag lite dåligt samvete, jag vet att jag handlade väldigt oproffsigt idag, men jag var inne hos honom ca 2 timmar i morse, (det tar vääldigt lång tid att hjälpa honom!) och hela tiden va det slag, sparkar, spott och fula ord...
När han väl kommit upp ur sängen och satt i rullstolen, så skulle han ut i dagrummet och äta frukost, jag skulle hjälpa honom att resa sig ur rullstolen för att gå dit ut... Då biter gubbf-n tag i min arm, så det börjar blöda, samtidigt som han slår till mig jättehårt i ryggen! Blev faktiskt tokarg, knuffade honom tillbaka ner i rullstolen, och nästan skrek till honom något i stil med:
"Sitt där och ruttna bort, eller självdö, eller va fan som helst... Jag skiter i dig, för mig kvittar det fullständigt förstår du!!"
Så gick jag ut, stängde dörren, och faktiskt struntade i honom i 2 timmar! Han larmade, men jag brydde mig inte!
När jag kom in sen sa han inte ett ord till mig, inte något mer på hela dagen faktiskt!
Jag vet att jag gjorde jättefel, men jag kunde inte kontrollera mig, det rann bara över!! (Hade kunnat säga ännu värre saker, om jag inte stoppat mig själv i tid!!)
Samtidigt som jag vet att jag gjorde fel, så känns det faktiskt bra på ett vis, att jag markerade! Tycker inte man ska behöva ta skit oförtjänt från en människa som är vid sina sinnens fulla bruk!! En tjej som vi har, som är kraftigt överviktig, jättegullig och bra tjej, är han oxå på hela tiden, jag vet inte hur många gånger han fått henne att storgråta, samma sak med en adopterad tjej vi har! Människan är verkligen hemsk!! Men vad ska jag säga om han talar om detta som hände idag för chefen?? Då får jag väl sparken??
Kan vi som personal vägra jobba med honom så länge han beter sig såhär?? Eller vad ska vi göra?? Hjälp mig någon!!