• fenomena83

Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?

Äntligen.
    Efter ett och ett halvt år med söndertrasad sömn och kort sagt för jävliga dagar och nätter med en ständigt tjurig och trött pojke har vi idag fått Atarax utskrivet.
    Jag va på BVC med vår nyfödda och när tanten frågade hur vi mådde brast jag helt enkelt ut i gråt och bölade över att tillvaron skulle varit underbar - om det inte vore för vår stora killes sömnlösa nätter!!!!!!
    Jag förklarade att vi gjort ALLT, och tanten som är mycket väl medveten om våra problem (eftersom jag tjatar om dom varenda gång vi är där och hennes råd aldrig har hjälpt) kallade då till min lättnad på läkaren som skrev ut detta.

Herregud va skönt, att det äntligen kanske kommer en vändning nu.
    Ska ge honom första dosen i kväll och se vad som händer...

Men jag undrar lite... det är ju väldigt ovanligt att ge ut sömnmedel till barn har jag hört, men finns det nån här på FL som har erfarenhet av det, speciellt av Atarax?
    Vill gärna höra hur det har funkar för er i så fall, om det har funkat öht och sådär.
    Så man vet om man ska ha nåra förhoppningar över huvud taget.
    Det kanske inte funkar alls. Känns som om inget skulle bita på vår son, han är ju helt omöjlig, varför skulle detta funka då liksom. Skulle inte förvåna mig....... suck.

Som sagt är det nån som prövat? Hur gick det??

• Svar på tråden Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?
  • bitsy

Lite bättre är ju bättre än inget i alla fall... Det kan alltid ta ett tag innan man hittar rätt medicin och rätt dos, och man måste ju tyvärr gå långsamt fram så man kan utvärdera effekten även om det känns segt. Men kämpa på och tappa inte modet!

• backtimjan

Hej fenomena83!

Jag ser att ni har tagit prover och gjort pricktest och de inte visade något. Har ni ändå testat ordentligt att utesluta mat (t ex mjölk och ägg), trots att testerna inte visade något?

Min dotter sov dåligt, inte så dåligt alls, men hon kunde inte slappna av och somna utan låg och vred sig, ryckte till och vaknade och höll på. Somnade framåt två på natten när det var som värst. Och vaknade ofta, men hon sov hyfsat på morgonen/förmiddagen, så hon klarade sig ändå på sin sömn (och jag med). Fast hon sov mycket mindre än många barn...

Vi uteslöt mjölk (ironiskt nog inte för att vi misstänkte att HON skulle vara allergisk, utan som bieffekt av att jag trodde att jag kunde vara det. Det var jag, och hon med) och plötsligt kunde hon somna på en kvarts nattning!!! Och sov bättre på natten också. Sedan gjorde vi pricktest, som inte visade ett dugg! Och blodprover hade vi gjort innan, de visade inte heller något! Pricktest vet jag att det är vanligt att de inte visar någonting trots att man är allergisk. En hel del bvc gör inte ens pricktest på så små barn (hon var 15 månader).

Om ett barn inte sover pga matallergi (vilket jag förstår att man inte gör, det kryper liksom i kroppen, jättesvårt att slappna av), så är det ju logiskt att det hjälper med allergimedicin.

Jag tycker ni skulle testa, om ni inte har gjort det redan, att komplettera medicinen med en väldigt strikt kost helt utan mjölk, smakförstärkare, ägg och kanske gluten också i två veckor, för att se om det gör någon skillnad alls. Om det inte hjälper så är ju ingen skada skedd. Det är ju jobbigt, förstås, man får laga maten själv, för färdiglagat innehåller så mycket dumt (för oss som är allergiska), men nu när ni får sova lite bättre i alla fall kanske ni orkar det. Du sa att ni hade testat allt, men eftersom ni har tagit prover som inte visar något så tänkte jag att ni kanske inte har testat just kosten.

Lycka till i vilket fall! Det låter så jobbigt!

• tröttmor

backtimjan
    jag vet att det finns blodprov som kan säga nåt om laktosintolerans. men jag har också hört att det enda säkra aättet att kolla det, är att ta ett prov på tunntarmen via gastroskopi.
    så det kanske inte är så konstigt ändå, det du märkt.

• backtimjan

OK, det blev kanske lite många utropstecken. Jag är mest förvånad över att bvc inte verkade veta att man kan vara allergisk trots att pricktestet inte visar något.

Min dotter är inte laktosintolerant, så det var ju inte så konstigt att det blodprovet inte visade något. Det är komjölksproteinallergisk hon är (inte getmjölk, dock). Det kan man kanske inte visa med blodprov?

• fenomena83

backtimjan, tack för tipset!!!
    men vi har redan gjort så
    som du kanske förstår så märkte vi absolut ingen skillnad alls på sömnen.....

nu sa iaf läkaren på bvc att vi kunde ge honom medicinen två gånger om dagen istället för bara på kvällen! just för att om det skulle handla om oro & ångest så skulle han få hela dagen på sig att varva ner utan att för den sakens skull somna, och sen kan han somna snabbare på kvällen och förhoppningsvis kunna slappna av mer öht.
    han är ju galen på dagen också (ledsen, skrikig, bråkig, övertrött & överaktiv), men vi vet ju inte om det beror på att han helt enkelt är så tröööööött eller om det beror på att han kanske är orolig hela tiden.
    stackars barn som vid så låg ålder redan har ångest.
    vad har vi gjort för fel???

jag sitter och funderar på om det kan finnas nåt mer som han kan va allergisk mot kanske. även om vi har testat väldigt mycket. för som sagt, om man har nån form av matallergi eller kanske allergi öht så kan man ju bli lite smått galen, att det kryper och kliar i kroppen hela tiden osv. och då skulle ju atarax hjälpa och det har den ju gjort lite grann i allafall om ändå inte helt.........
    kattallergi? vi har katt....

• Mammanseko

Tänkte bara tala om att Atarax inte är ett sömnmedel utan från början en allergimedicin som även har en lugnande effekt!

jag blev jättetrött på dom ibörjan när jag åt dom och kunde slyta när jag kände att jag inte behövde dom längre.

• lillsmurfen

Tycker så synd om er lille kille. Det måste ju vara jättejobbigt för honom detta! Hoppas verkligen att han får hjälp att få ordning på sin sömn.

• Kängu

Hej!
    Kan barn ha restless legs? För det är nåt som gör en rastlös, rörlig att man sover dåligt.
    Håller tummarna för att det blir ännu bättre, som du skriver, det är ju lite bättre nu i alla fall, då kanske ni får hopp om att kunna få det ännu bättre.

Backtimjan, hur lång tid tog det innan din dotter sov bättre?

• Jonasson

Gör ont i hjärtat att läsa om hur hur ni har det och att det inte finns någon bättre lösning än att ge Atarax till ett litet barn. Har ni tagit med honom till barnpsykolog? Har ni föräldrar psykologkontakt? Är du helt säker på att att han inte är allergisk mot komjölksprotein?(har ni helt uteslutit all form av mjölkmat under minst två veckor?)

När ni haft det så jobbigt hela familjen så länge så hoppas jag för allt i världen att ni har fått eller tjatat till er ordentlig psykologhjälp. Inte konstigt att han är jobbig på dagarna om han inte kan sova på nätterna.Det är u rena tortyren. Om det inte finns någon medicinsk orsak så borde rätt psykologhjälp hjälpa. Sömnsvåriheter/orolighet beror ju väldigt ofta på psykologiska orsaker och går att hjälpa. Kämpa på och ta hand om er.

• tröttmor

man önskar verkligen att man kunde hjälpa.
    min tanke är ändå att det finns 'en orsak till en verkan', och att atarax blir en hjälp att lindra symtomen. och nog så bra det, när ni har så jobbigt.

jag tänker också på att ibland kan man behöva söka hjälp på flera håll, om det kanske inte är nåt supervanligt 'fel'. för det kan t o m vara ren tur att hamna hos rätt person, som kan se vad det är för nåt.(hoppas du förstår hur jag menar)

jag har själv ett exempel på det. jag sökte vård för nåt som jag trodde var 'allvarligt'. olika läkare fick jag träffa. ingen kunde säga nåt. möjligen 'vi hittar inget fel på dig'.
    av en 'slump' kom jag till en person som inte alls vara lika mycket medicinskt skolad, men som ändå direkt kunde säga vad det var.
    alltså, ibland har man tur att komma till 'rätt läkare' eller annan inom vården.

Svar på tråden Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?