Godmorgon
Natten har inte varit lika trevlig som den var igår tyvärr.
Själv märker jag iofs inget av det eftersom det är maken som har hand om killen just nu... men bebis har haft ont i magen hela natten så jag fick inte heller mycket sovit.
Killen somnade vid halv nio och sov bra fram till typ halv tolv då han vaknade och började gnälla... vet INTE varför... Men han somnade om i allafall...
Sen enligt maken så vaknade han vid halv två och skreeeeeek, och sen vid fem och var hur pigg som helst och ville gå upp, vägrade somna om, så maken fick helt enkelt gå upp med honom.
Suck.
Fattar inte varför.
Men men, vi hoppas att det bara va nåt speciellt just i natt, typ tänderna eller nåt, och att han ska sova bättre i natt igen. Vi ger fan inte upp.
Iofs är det mycket bättre att han vaknar två tre gånger än typ tio som han brukar göra annars, så en förbättring är det ju!
Och innan så har han varit klarvaken vid halv två och velat gå upp, nu blev det i allafall förskjutet med ett par timmar. *GÄSP*
tröttmor, jag vet faktiskt inte heller varför han är sån. läkaren har ingen förklaring till oss heller. han säger typ att "vissa barn sover helt enkelt inte". men han brukar nämna nåt som heter nattskräck, att han helt enkelt är rädd och orolig på natten och inte kan sova därför utan hellre är vaken och leker. jag tycker det verkar konstigt dock, för om det är så att han är rädd och orolig så borde det ju bli bättre om han kommer och sover hos oss, men det blir det ju inte??
tänderna pratar läkaren mycket om också, just nu är sömnen värre än den någonsin varit och man kan ju egentligen inte bortse från att han just nu får sex tänder på en gång. fast jag tycker det låter konstigt också eftersom han alltid sovit dåligt även när han inte hade några tänder (fick dom första när han var tio månader och han har sovit dåligt sen han föddes) och han sover dåligt även när det inte är några på g.
men du har helt rätt i att det finns ju alltid en orsak till en verkan och det vore jäkligt intressant att få veta vad den orsaken kan va, så man får slut på det här!!!!
en annan sak förresten som bvc-läkaren nämnt är att vår son kanske helt enkelt tror på fullaste allvar att den här rytmen och mönstret är det han ska ha och det är det som funkar. när han var nyfödd så var han rätt dålig eftersom han nästan var undernärd, och han var tvungen att äta MASSOR och var sjuk rätt ofta eftersom han var så infektionskänslig. då kom han in i det mönstret att vara vaken och uppe och äta mycket på nätterna och det har fortsatt även efteråt när han inte har behövt det, och nu kan han inte komma ur det utan tror fortfarande att det ska va så och att det är det som är rätt.
jag vet inte hur vettigt det låter????
om det är så, så borde ju Ataraxen hjälpa honom att bryta mönstret och fatta att NATT = SOVA. som han aldrig fattat innan.
hoppas det.