• fenomena83

Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?

Äntligen.
    Efter ett och ett halvt år med söndertrasad sömn och kort sagt för jävliga dagar och nätter med en ständigt tjurig och trött pojke har vi idag fått Atarax utskrivet.
    Jag va på BVC med vår nyfödda och när tanten frågade hur vi mådde brast jag helt enkelt ut i gråt och bölade över att tillvaron skulle varit underbar - om det inte vore för vår stora killes sömnlösa nätter!!!!!!
    Jag förklarade att vi gjort ALLT, och tanten som är mycket väl medveten om våra problem (eftersom jag tjatar om dom varenda gång vi är där och hennes råd aldrig har hjälpt) kallade då till min lättnad på läkaren som skrev ut detta.

Herregud va skönt, att det äntligen kanske kommer en vändning nu.
    Ska ge honom första dosen i kväll och se vad som händer...

Men jag undrar lite... det är ju väldigt ovanligt att ge ut sömnmedel till barn har jag hört, men finns det nån här på FL som har erfarenhet av det, speciellt av Atarax?
    Vill gärna höra hur det har funkar för er i så fall, om det har funkat öht och sådär.
    Så man vet om man ska ha nåra förhoppningar över huvud taget.
    Det kanske inte funkar alls. Känns som om inget skulle bita på vår son, han är ju helt omöjlig, varför skulle detta funka då liksom. Skulle inte förvåna mig....... suck.

Som sagt är det nån som prövat? Hur gick det??

• Svar på tråden Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?
  • JozephineEriksson

Atarax har jag fått på en avgiftning. Det är ganska "snällt" tror jag. Men jag vet inte vad verksamma ämnet är? Kolla Fass.

• S Sofia

Nu har jag läst igenom hela tråden och jag känner sååå väl igen mig! Vi har en son på 2,5 år som har sömnproblem!
    Han har lätt att somna på kvällen, men det är på natten han vaknar och inte kan sova. Vi har varit vakna HELA nätter, halva nätter, vakna i omgångar mm.

Vi har provat theralin och melatonin, inget av dem fungerade!
    Nu varvar vi mellan Stesolid och Nitrazepam. Det fungerar bra, vi kör den ena tills han blir van med den och då byter till den andra. Och håller på så här!

Det är jätte jobbigt att inte få sova, för oss är nattmedicinen ett måste.
    Man måste ju fungera som människa på dagarna också!

• JozephineEriksson

Hjälp! Stesolid och Nitrazepam, är ju värsta... Ja det borde vara drogklassat

• S Sofia

Är de det värsta?? Är det värsta inte att en pojke ligger o gråter HELA natten??

• JozephineEriksson

Jag har inte haft den erfarenheten. bara av pillren.

• S Sofia

Aha, då förstår jag!
    Hade du haft ett barn med sömnsvårigheter så hade du nog haft en annan åsikt!

Man gör nästan vad som helst för att få ge sitt barn ett par timmar sömn!
    Inklusive ge dessa piller! Och eftersom de är utskrivna av läkare så är de inte såå farliga!

• JozephineEriksson

de är ju ganska farliga, men kan ju ändå vara värt det! .. de är ju beroende frankallande och sinnesförändrande medel.. Jaja. =)

• Fia 74

Fenomena83 - har inte läst igenom hela tråden, men jag har ett tips att ge. Vi har bekanta som har en dotter som har samma sömnmönster som er son och dom provade verkligen allt. Dom gick till en läkare och fick då frågan om dom gav henne mjölk att dricka (eller annat laktosrik föda) under kvällstimmarna. Dom svarade att - ja hon fick mjölk till middagen och mjölk till kvällsfikat. Läkaren gav dom rådet att sluta helt med mjölken och se om det blev bättre med sömnen. Mycker riktigt - när dom slutade med mjölken så sov dottern mycket bättre.

Jag tycker själv att det låter helt otroligt... men föräldrarna var helt frälsta över detta och säger att det blev en enorm skillnad. Tydligen så är vissa barn mer känsliga för mjölksocker och reagerar med insomningsproblem och sömnstörningar i olika grader.

Så detta är mitt tips, men ni kanske redan har testat det också. Tycker att det är lite sorgligt att ni måste söva ert barn med kemisk hjälp... Men jag fårstår att det är jobbigt att inte få sova. Själv fick vi underbar hjälp av Anna Wahlgren och den metoden rekommenderar jag varmt.

lycka till!

• KatjaMarina
    S Sofia skrev 2006-10-07 18:50:58 följande:
    Aha, då förstår jag! Hade du haft ett barn med sömnsvårigheter så hade du nog haft en annan åsikt!Man gör nästan vad som helst för att få ge sitt barn ett par timmar sömn! Inklusive ge dessa piller! Och eftersom de är utskrivna av läkare så är de inte såå farliga!
    Hoppas du skojar på sista raden!
    Det finns en anledning till att vissa lm är på recept och att vissa klassas som "särskilda lm"
    och t om hålls inlåsta på apoteken.

Självklart ska ni ha hjälp, men underskatta inte lm.
    Speciellt inte narkotiska preparat som ni ger er son.

Hoppas det löser sig med sömnen!!!
Svar på tråden Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?