• fenomena83

Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?

Äntligen.
    Efter ett och ett halvt år med söndertrasad sömn och kort sagt för jävliga dagar och nätter med en ständigt tjurig och trött pojke har vi idag fått Atarax utskrivet.
    Jag va på BVC med vår nyfödda och när tanten frågade hur vi mådde brast jag helt enkelt ut i gråt och bölade över att tillvaron skulle varit underbar - om det inte vore för vår stora killes sömnlösa nätter!!!!!!
    Jag förklarade att vi gjort ALLT, och tanten som är mycket väl medveten om våra problem (eftersom jag tjatar om dom varenda gång vi är där och hennes råd aldrig har hjälpt) kallade då till min lättnad på läkaren som skrev ut detta.

Herregud va skönt, att det äntligen kanske kommer en vändning nu.
    Ska ge honom första dosen i kväll och se vad som händer...

Men jag undrar lite... det är ju väldigt ovanligt att ge ut sömnmedel till barn har jag hört, men finns det nån här på FL som har erfarenhet av det, speciellt av Atarax?
    Vill gärna höra hur det har funkar för er i så fall, om det har funkat öht och sådär.
    Så man vet om man ska ha nåra förhoppningar över huvud taget.
    Det kanske inte funkar alls. Känns som om inget skulle bita på vår son, han är ju helt omöjlig, varför skulle detta funka då liksom. Skulle inte förvåna mig....... suck.

Som sagt är det nån som prövat? Hur gick det??

• Svar på tråden Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?
  • monica75

Jag har inte läst hela tråden men vill berätta hur det var för oss.
    När min son var 2 år fick vi sömnmedicin till honom för vi höll verkligen på att gå under. Han fick lergigan och en remiss till öron näsa hals kliniken.
    Det visade sig att han hade stora polyper i näsan och vätska bakom båda öronen. Det tog ca 6 månader innan vi fick tid för operation. Under tiden sov han på medicnen som gjorde att han sov lite bättre iaf.

När operationen var gjord var det som att få ett helt nytt barn.

Barn som lider av sömnbrist blir ofta hyperaktiva på dagen just för att inte somna. Så det var jättejobbigt att inte få sova på natten och sen ta hand om ett barn som var hyper på dagen. Det fanns dom i vår omgivning som trodde att han hade någon bokstavsdiagnos.

nu är han 5 år och fick diagnosen språkstörning för 2 år sedan.
    Så han var både hyper, kunde inte göra sig förstådd och förstog nog inte oss heller.

Lite svamligt blev det nog, men vad jag ville säga är att det kan finnas någon orsak till varför banet inte sover.

Till TS vill jag bara säga att jag hoppas det ordnar sig för er.
    kram

• fenomena83

Hmm, det var ju lustigt, det där med halsen, det har dom inte sagt nåt om på barnakuten eller nånting Fundersam Och då undersökte dom honom ändå väldigt mycket och vad jag trodde var omfattande, under tre dagar.
    Kanske ska nämna det för vår bvc-läkare och be att hon remissar oss.

Nu har iofs pojken sovit rätt bra på theralen hittils så det kanske inte behöver va nåt med halsen då.
    Fast i natt vaknade han igen, klockan fyra, efter att ha sovit sen halv tio.
    Så vad jag undrar är, kan man bli "van" vid theralen, så att det tillslut inte hjälper igen, alltså man måste höja dosen hela tiden? Det är ju inte alls bra isf.

Vi ger honom två droppar, minsta dosen är väl egentligen tre droppar, men läkaren tyckte inte att vi skulle ge så mycket eftersom han är under två år. Men jag såg ju här i tråden att någon (vem var det?) gav sin ettåring sju droppar.
    Vi ger det bara på en sked och han tar det fint.... grimaserar lite men han sväljer ju i allafall och krånglar inte, det var mycket svårare att få i honom ataraxen.

Han är inte hängig och trött och sådär på dagen efter heller utan vaknar fint i tid och är glad och go - herregud, va skönt att se sån skillnad på honom, vilken fantastisk pojke han är när han har fått sova.

Men jag undrar då alltså ju om det är nån som vet om theralen är vanebildande?
    Isf vill jag nog inte ge honom det, ska fråga läkaren om det inte finns nåt annat men det kanske det inte finns eftersom vi fick just theralen......
    Men det kanske funkar olika på olika barn...
    Hoppas att anledningen till att han vaknade i morse vid fyra var att vi var slarviga med kvällsrutinen i går kväll då vi va bortbjudna, så allt blev lite konstigt och pojken var väldigt uppspelt, sånt spelar ju stor roll har vi sett.
    Får se hur han sover i natt.

• monica75

fenomena83- vi fick lergigan och enligt vår läkare var den jämfört med andra sömnmedel inte vanebildande. Men vad man hör så får dom flesta theralen.

• Jujja

Heeeeeeeeej.(har inte läst hela tråden,mest vad ts skrivit)

Jag förstår dig gott o väl.....1,5år...herre jisses....vår son är 4 månade o sover jäääättedåligt pga reflux trodde vi. Nu har vi röntgat o dom hittar inget fel...men han kräks konstant o har ooont i magen...fått losec o det hjälper lite. Han vrider sig ju inte i smärtor längre.

Men det ÄR tortyr att inte få sova....jag ska inte gnälla,har ju "bara" haft det så här i 4 mån, men det tar på psyket....Hoppas verkligen ni får hjälp...lider m er o lille sonen. kraaaam

• LeLi74

Hej TS, skrev i din gästbok oxå, som du vet sen förut har vi inte heller sovit, på ett år, bästa natten vaknade han två ggr o det var hans första natt med Theralen, sen fick vi öka för att få samma effekt, o sen sluta med medicinen efter typ tre veckor då var var uppe i tre droppar vilket hans läkare satt som max. Förstår dig verkligen, det är ibland som värsta mardrömmen eftersom vi inte ser ngt slut eller ngn vila framför oss, och vi kan ju inte leva utan vår son som vi älskar men vi håller ju på att gå under, tycker det är så konstigt att så få förstör vad sömnbrist gör med en, det är ju som att inte få äta sig mätt på ett år utan bara lite smulor då o då, man blir helt knäpp till slut, stackars barn o stackars oss. Hoppas Theralen hjälper bättre för er o att du får sova gott lääänge!!! O som jag skrev hos dig; försök få remiss till sömnutredning i Skövde, vi ska dit i början på december, bästa som kunde hända oss!

• bitsy

Hals och näsa bör undersökas på barn med allvarliga sömnbesvär. Både halsmandlar och näspolyp mm kan göra det svårt för banet att andas. Theralen är inte vanebildande.

• åskmamma

Nu när jag läser era inlägg önskar jag att vi skaffat medicin åt vår pojk som började sova när han var 2.5 år.

Vad skönt för er TS att det löst sig och att ni får soooova!!!

• aquagirl

Min mamma fick det utskrivet till mig när jag bara var några månader!!!!!!!!!!!!

Hon tycket att det var underbart :)

och jag är helt normal idag :)

• åskmamma

verkar som det är svårare nu för tiden då. Vi fick höra att"så är det med bebisar" eller "vad hade ni räknat med" eller " försök med detta och detta"

• tröttmor

min syster har en son som inte kunde sova ordentligt. men jag vet inte om det var så som hos ts. det var nog mer som besvärligt i näsa o hals. han snörvlade och snarkade.
    han opererade bort halsmandlar och polyper. sen dess har han sovit som 'han ska'.
    värt att kolla i alla fall.

• Trollnilla

Hej.
    Tog det lång tid innan medicinen hjälpte.
    min son är 3½ och våra nätter är och har nästan alltid varit kaotiska.
    Han sover aldrig en enda natt.
    Vaknar och skriker efter oss.
    Man måste sova hos honom menn inte för att han inte skriker då men han hinner ju inte väcka lillasyster om man är hos honom hela tiden.
    Vi hade ett tag Lergigan till honom men den hjälpte inte.
    Nu har vi flyttat och barnläkaren här vill inte skriva ut nån medicin utan skickade oss till en psykolog som sa att vi måste ha ordentliga rutiner.
    Kan bara säga att det har vi! Så inte fick man nån hjälp av henne heller.
    Finns det privata barnläkare?
    Eller kan man få hjälp nån annan stans.
    Pust, orkar snart inte mer.

Skönt att ni fått ordning på ert barns sömn.

trollnilla-68, dotter-87, son-89, son-03, dotter-05, bonus dotter-00.
  • Adrer356

Melatonin är ett säkrare sömnmedicin .   Detta är en verklig nätet licensierade apotek de inte kräver en tidigare recept för Melatonin (endast en konsultation nätet ) www.bestrx.net

Svar på tråden Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?