• bitsy

Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?

Det låter riktigt jobbigt. Hoppas verkligen att medicinen hjälper! En sak som slår mig när jag läser är att ni verkar ha provat allt, verkligen jättemånga metoder och verkligen försöker få rätsida på det här. Jag undrar lite försiktigt om det kan vara så att ni har prövat för många olika strategier och att det faktiskt gjort sömnen oroligare? Mitt förslag är att ni låter sonen hitta tillbara till sin egen rytm. Risken är ju att ni blir så fokuserade på sömnen att hela livet börjar kretsa kring detta, man blir frustrerad och stressad vid nattningen osv. Huvudsaken är ju att han får tillräckligt med sömn, men det måste ju inte vara på natten till en början, så länge hanhåller sig på gott humör och äter så kan man väl tolerera lite längre middagslurar om det behövs. På så sätt kan man ju bryta den onda cirkeln med dålig sömn och dåligt humör. Hoppas ni får sova riktigt gott i natt, men försök att koppla av inför nattningen så han inte känner hur er puls är snabb och musklerna stela av förhoppningar om en god natts sömn (lättare sagt än gjort, men du kanske kan låna en atarax!)

• bitsy

fenomena83: Härligt! Verkligen grattis till en god natts sömn. Det är säkert ingen tillfällighet utan början på en ny era. Jag förstår verkligen att er son har stora sömnproblem, det är ju verkligen bra att BVC tog det på allvar och ni fick medicin.

• bitsy

God morgon! Hur har natten varit?

• bitsy

Fenomena83 och ni andra med barn som sover jättedåligt: Bli inte avskräckt av vissa inlägg vad det gäller mediciner! Atarax och Theralen är som tidigare skrivits en antihistamin. Antihistaminer används mot allergi, klåda och även oro sömnproblem då vissa ger dåsighet. Det är vanligt att mediciner används för flera saker, behandlar man allergi så är dåsigheten en oönskad biverkan men vill man sova gott är det en välkommen effekt. Därför använder man de antihistaminer som ger dåsighet just för detta syftet, och använder andra typer av antihistaminer när man behandlar exempelvis hösnuva. Stesolid och Nitrazepam som också nämnts i tråden används mot oro och sömnsvårigheter. De är till skillnad från antihistaminer beroendeframkallande och man kan blir tillvand efter en tids användning. Det innebär att när man ger x mg för att sova under en längre period så hjälper det till slut inte utan man måste dubbla dosen. Här finns det alltså risk för att man på eget initiativ tar mer och mer läkemedel. Detta problem har familjen i den här tråden kommit runt genom att skifta mellan två läkemedel i samma grupp. Detta är alltså ingen anledning att inte ge medicinerna (som verkligen fungerar utmärkt) men en god anledning till att förstå hur man ska använda medicinen (exempelvis byta preparat istället för att dubbla dosen). När man avslutar behandlingen kan det vara bra att trappa ut läkemedlet, slutar man tvärt kan det bli så att barnet får extra svårt att sova några nätter eftersom kroppen vant sig vid medicinen. Därför brukar man få råd av läkaren hur man smidigt ska avbryta behandlingen när det är dags att testa hur barnet sover utan medicin. Det blev en lång harang, men jag tycker tråden har börjat spåra ur lite här  mot slutet och ville gärna klarlägga ett par saker. 

Personligen tycker jag familjerna som använder läkemedel gör helt rätt, man har prövat alternativa lösningar som inte har fungerat och byter därför strategi.

• bitsy

Lite bättre är ju bättre än inget i alla fall... Det kan alltid ta ett tag innan man hittar rätt medicin och rätt dos, och man måste ju tyvärr gå långsamt fram så man kan utvärdera effekten även om det känns segt. Men kämpa på och tappa inte modet!

• bitsy

Hoppas natten varit förhållandevis god! Ser att både ts och tröttmor har funderat på ADHD. Eftersom det är vanligt hos barn (i större eller mindre grad) så tycker jag man bör ta sådana funderingar hos föräldrar på allvar. Det är en medfödd problematik och symtomen kan visa sig mycket tidigt i livet. Men det är snudd på omöjligt att ställa diagnos på så små barn. Om ni har ADHD-funderingar kan ni ta upp dem med läkaren nästa gång, men jag kan tipsa om föreningen Attention www.attention-riks.se/ . Där kan ni läsa mer, kontakta andra föräldrar och se om ni tror att deras erfarenheter stämmer in på era barn. Det är en mycket seriös intresseförening.

• bitsy

Atarax är som vatten. Används i stort sett som placebo på vuxna. Theralen är mycket bättre! Funkar fint på vuxna också. Sov gott nu allihop!

• bitsy

God morgon TS! Hoppas ni alla är utsövda.

Lola2barnsmamma: Det du skriver är jättejätteviktigt! Ibland har barn med sömnrproblem något som kallas "sömnapné hos barn". Om man har ett barn som sover dåligt, slänger sig hit och dit, vaknar hela tiden, sover med öppen mun, och framförallt snarkar så lönar det sig verkligen att kontakta öron-näsa-halsmottagningen vid det lokala sjukhuset. BVC kan hjälpa till med den kontakten. De kan undersöka ordentligt om det finns något andningshinder i de övre luftvägarna. TS, om ditt barn snusar som en liten ängel hela natten på theralen så låter det inte som sömnapné, men det finns säkert många andra som läser den här tråden som kan fundera över om det skulle kunna gälla för deras barn.

TS, av ren nyfikenhet, är det svårt att ge theralenet? Har ni något knep, det smakar ju rätt starkt även om man späder ut det.

• bitsy

Hals och näsa bör undersökas på barn med allvarliga sömnbesvär. Både halsmandlar och näspolyp mm kan göra det svårt för banet att andas. Theralen är inte vanebildande.

Svar på tråden Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?