Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?
Hej fenomena83!
Jag ser att ni har tagit prover och gjort pricktest och de inte visade något. Har ni ändå testat ordentligt att utesluta mat (t ex mjölk och ägg), trots att testerna inte visade något?
Min dotter sov dåligt, inte så dåligt alls, men hon kunde inte slappna av och somna utan låg och vred sig, ryckte till och vaknade och höll på. Somnade framåt två på natten när det var som värst. Och vaknade ofta, men hon sov hyfsat på morgonen/förmiddagen, så hon klarade sig ändå på sin sömn (och jag med). Fast hon sov mycket mindre än många barn...
Vi uteslöt mjölk (ironiskt nog inte för att vi misstänkte att HON skulle vara allergisk, utan som bieffekt av att jag trodde att jag kunde vara det. Det var jag, och hon med) och plötsligt kunde hon somna på en kvarts nattning!!! Och sov bättre på natten också. Sedan gjorde vi pricktest, som inte visade ett dugg! Och blodprover hade vi gjort innan, de visade inte heller något! Pricktest vet jag att det är vanligt att de inte visar någonting trots att man är allergisk. En hel del bvc gör inte ens pricktest på så små barn (hon var 15 månader).
Om ett barn inte sover pga matallergi (vilket jag förstår att man inte gör, det kryper liksom i kroppen, jättesvårt att slappna av), så är det ju logiskt att det hjälper med allergimedicin.
Jag tycker ni skulle testa, om ni inte har gjort det redan, att komplettera medicinen med en väldigt strikt kost helt utan mjölk, smakförstärkare, ägg och kanske gluten också i två veckor, för att se om det gör någon skillnad alls. Om det inte hjälper så är ju ingen skada skedd. Det är ju jobbigt, förstås, man får laga maten själv, för färdiglagat innehåller så mycket dumt (för oss som är allergiska), men nu när ni får sova lite bättre i alla fall kanske ni orkar det. Du sa att ni hade testat allt, men eftersom ni har tagit prover som inte visar något så tänkte jag att ni kanske inte har testat just kosten.
Lycka till i vilket fall! Det låter så jobbigt!