• tröttmor

Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?

min första tanke när jag läste om att du fått sömnmedel till ditt barn, var att jag tycker det låter hemskt.
    men jag tycker öht att det är 'fel' att ge både lugnande och sömnmedel till små barn. det är ju oftast starka 'grejer'.
    men
    Atarax är ju egentligen inte sömnmedel, utan lindrar oro och ångest. (vilket iofs kan vara bra för sömnen), men främst kanske mot klåda och nässelfeber.

om du tvekar eller du inte tycker det hjälper så vill jag gärna ge dig rådet att kolla på Anna Wahlgrens hemsida (www.annawahlgren.com)
    däe finns ett forum, och en massa annat att läsa om barn med sömnproblem. där finns mycket hjälp att få.
    finns även en tråd här på fl om barn med svårighet att sova.

för som AW säger, 'det är inte bara synd om föräldrarna som inte får sova, det är synd om BARNEN !!

hoppas i alla fall att det löser sig för er

• tröttmor

när man läser tråden så märker man att fler haft liknande problem som ts. barn som inte sover, och föräldrar som provat allt.
    men vad som slår mig är, vet någon, någonting, om vad orsaken är?? någon som fått veta nåt från läkare?
    jag menar, att det finns alltid en orsak. till allt. vad än det må vara.
    inta bara 'han vill inte' eller 'alla barn är olika' eller 'hon är sån'
    det finns 'alltid en orsak till en verkan'.
    kulle vara intressant att få veta

• tröttmor

fenomena
    det gör absolut ingenting att du skriver så långa inlägg särskilt inte som du skriver så bra och lätt att läsa

jaa du, det var inte mycket till förklaringar du fått.
    'vissa barn sover helt enkelt inte' är ju ingen bra förklaring. ALLA behöver sova, och du har ju (såklart) märkt skillnad på honom när han fått lite mer sömn.
    nattskräck?? ja det ordet har jag hört.
    men säger dom så, utan att sen ge hjälp mot det?

och dom sover ju som sagt inte alltid dåligt, för att dom får tänder ibland.

jag tycker det där sista låter som en vettig fundering, att han kommit in i 'fel sväng från början', och pga lång tid utan bra sömn, med sjukdom och kanske ont, liksom inte har 'fattat' hur det 'ska vara'. förknippar inte natten med sömn på rätt sätt.

hur är han på dagarna? hur sover han då? vad gör han?

jag är lite inne på AW igen, för jag tänker på det där med att fylla vakentiden (så gott det går) med delaktighet, lek, frisk luft,mycket skratt och ordentligt med mat.
    att han sen känner 'rätt' attityd från er, att 'allt är i sin ordning', ni har koll och han kan känna sig trygg. att 'nu är det natt och då ska vi sova, och det är sååå skönt'.

vill inte alls låta som om ni inte 'provat' allt', men ibland hör man saker som för in en på andra tankebanor, och förhoppningsvis till det bättre.
    jag förstår verkligen att ni måste vara helt slutkörda och frustrerade. hoppas verkligen att något, vad det nu månne vara, kommer att hjälpa er att komma på rätt spår.

tänk på att vad man än provar, för att ändra en vana eller beteende, så tar det alltid några dagar innnan det blir bättre eller bra.

kram och lycka till

(och det blev både långt snurrigt skrivet )

• tröttmor

backtimjan
    jag vet att det finns blodprov som kan säga nåt om laktosintolerans. men jag har också hört att det enda säkra aättet att kolla det, är att ta ett prov på tunntarmen via gastroskopi.
    så det kanske inte är så konstigt ändå, det du märkt.

• tröttmor

man önskar verkligen att man kunde hjälpa.
    min tanke är ändå att det finns 'en orsak till en verkan', och att atarax blir en hjälp att lindra symtomen. och nog så bra det, när ni har så jobbigt.

jag tänker också på att ibland kan man behöva söka hjälp på flera håll, om det kanske inte är nåt supervanligt 'fel'. för det kan t o m vara ren tur att hamna hos rätt person, som kan se vad det är för nåt.(hoppas du förstår hur jag menar)

jag har själv ett exempel på det. jag sökte vård för nåt som jag trodde var 'allvarligt'. olika läkare fick jag träffa. ingen kunde säga nåt. möjligen 'vi hittar inget fel på dig'.
    av en 'slump' kom jag till en person som inte alls vara lika mycket medicinskt skolad, men som ändå direkt kunde säga vad det var.
    alltså, ibland har man tur att komma till 'rätt läkare' eller annan inom vården.

• tröttmor

ts
    jag har också faktiskt tänkt tanken det om ADHD eller liknande.
    men, kan dom ha det när dom är så små? och han verkar ju ha varit så här ända från början
    så därför tror jag inte det. men jag vet inte alls.
    hoppas bara att ni får hjälp men 'orsak' också, inte 'bara'medicin.

kram o lycka till

• tröttmor

min syster har en son som inte kunde sova ordentligt. men jag vet inte om det var så som hos ts. det var nog mer som besvärligt i näsa o hals. han snörvlade och snarkade.
    han opererade bort halsmandlar och polyper. sen dess har han sovit som 'han ska'.
    värt att kolla i alla fall.

Svar på tråden Nu har min lilla kille fått sömnmedel utskrivet... Nån som har erfarenhet av det?