• Miss Q

Barnfria zoner?

Såg på det där nya debatt (Argument eller vad det heter) som går på ettan.
    Där sitter en tjej i 20-25 års åldern och säger att hon är rädd för barn och att barn gör henne obekväm samt att många barn har fått en bristande uppfostran och "vet inte" hur man beter sig utan att skrika och grapa.
    På grund av detta vill hon införa "barnfria zoner", dvs tex tågkupeér, teaterföreställningar osv där barn inte FÅR vistas.
    Precis som det är förbud mot rökning och hundar.

Vad är din åsikt om detta?

Kram Q

• Svar på tråden Barnfria zoner?
  • Konvaljen

MayaS: påhopp?
    förstår inte att den kommentaren så ofta kommer. Jag menade inget ont mot dig, jag menar att få föräldrar ser att deras barn är skitungar (beter sig som) därför att erkänner man det så erkänner man indirekt sin egen misslyckan som uppfostrare. "mina" barn kan minnsann uppföra sig, det är "alla andras" barn som är brats.

Dessutom är jag övertygad om att man vänjer sig vid en högre ljudvolym, på vårat bröllop etc, hade vi uttryckligen sagt barnförbjudet. Dock kom det ungar iallafall och de skrek inte men sprang omkring och lät så vi hörde inte talen och festen blev inte som vi hade tänkt. De som hade barn reagerade inte på detta ljud, däremot de som inte hade barn.

• Mjao

Det är inte diskriminering med tex. förbud mot barnfamiljer på restauranger, barnfamiljer räknas inte in i grupper som kan diskrimineras enligt lagen.

• lishe

Undrar hur mycket en restaurang skulle förlora på att förbjuda barnfamiljer?

Jag har ingen aning om vad lagen säger men jag tror inte att en sådan restaurang skulle bli särskilt populär.

• Chutzpah

Som inbiten barnallergiker tycker jag att det är en jättebra idé.

• lishe

Själv får jag en allergisk reaktion av vissa vuxna och deras gnäll. Barn är dock inga problemFundersam

• Chutzpah

Jag tycker faktiskt att en barnfri restaurang skulle går jättebra (förutsett att maten och servicen var bra). Vi är många som inte trivs särskilt bra med barnaskriiiiiiik när man intar en måltid, särskilt en dyrare variant. Om man väljer MacDonald's får man självklart står ut med barn, för det är ett barnvänligt ställe, men det är bra att skulle kunna välja!

• Fjuppan

Jag tror inte på förbud över huvudtaget! Barn finns och har rätt att finnas. Självklart ska man som förälder inte låta barnen springa omkring i en restaurang, inte ens inne på McDonalds. Det handlar ju om uppfostran rätt och slätt....förbjuda barn på allm....PYTTSAN!

Kan ju upplysa om att mina barns förskola en gång om året går till en av Göteborgs finaste restauranger och äter lunch. Personalen där är alldeles överväldigade över hur bra barnen sköter sig.

• IlsaBlackWidow

"Jag tycker faktiskt att en barnfri restaurang skulle går jättebra (förutsett att maten och servicen var bra). Vi är många som inte trivs särskilt bra med barnaskriiiiiiik när man intar en måltid, särskilt en dyrare variant. Om man väljer MacDonald's får man självklart står ut med barn, för det är ett barnvänligt ställe, men det är bra att skulle kunna välja!"

Ryyyys.

Barn platsar inte alls på Mc Donalds!! De ska ha mat inte gift...
    Ät hemma om ni inte klarar av barn eller andra människor överhuvudtaget.

Hm när jag tänker efter, Chutzpah måste ju vara ironisk, håhå då förstår jag.

• Chutzpah

Jag skrev inte att barn måste äta på Mcd's, utan att det är ett barnvänligt ställe. Jag äter inte där för jag tycker att sådan mat är äcklig.

Jag tycker självklart inte att alla ställen ska vara barnfria, men visst är det bra om en och annan var det för de som vill slippa barn. Jag skulle självklart äta på andra ställen och inte bara på det barnfria.

Sverige är ett land som är extremt barnvänligt och föräldrar har ju vant sig vid att kånka med ungarna precis överallt, ty det märks in hur vissa reagerar här i denna tråd. Man bör inte ta det så personligt om andra vill slippa utsätta sig för barn.

• biomedbonus

fram för fria kärringzoner! jag hatar gnälliga kärringar i vilken ålder som helst.

gnälliga kärringar brister i respekt och uppförande.

Svar på tråden Barnfria zoner?