• Miss Q

Barnfria zoner?

Såg på det där nya debatt (Argument eller vad det heter) som går på ettan.
    Där sitter en tjej i 20-25 års åldern och säger att hon är rädd för barn och att barn gör henne obekväm samt att många barn har fått en bristande uppfostran och "vet inte" hur man beter sig utan att skrika och grapa.
    På grund av detta vill hon införa "barnfria zoner", dvs tex tågkupeér, teaterföreställningar osv där barn inte FÅR vistas.
    Precis som det är förbud mot rökning och hundar.

Vad är din åsikt om detta?

Kram Q

• Svar på tråden Barnfria zoner?
  • lishe
    Turran skrev 2006-09-22 00:09:13 följande:
    lishe skrev 2006-09-21 23:54:13 följande: Jag tycker det är skönt när andra människor visar min son var deras gräns går. För då lär han sig att ta hänsyn och att det inte är farligt att hamna i en "konflikt situation" med andra människor. Men att jag skulle markera för andra barn att jag tycker gränsen är nådd......hmmm.......det är lite svårare. Inte alla föräldrar som tycker det är ok (minst sagt).Men det dar kan ju vara valdigt kansligt och knepigt for barnet... Jag sager till andra barn om det handlar om allmant oacceptabelt beteende (t ex om de slass) men handlar det om t ex bordsskick sa sager jag bara till barn jag kanner val (och jag vet om foraldrarnas standpunkter). Alla foraldrar har ju olika toleransnivaer och punkter vi tycker ar viktiga och det kanske inte ar sa bra att barnet far konflikterande tillrattavisningar?
    mmm.....jo jag skulle inte kritisera ett barn för dess bordskick. Fundersam
    Men vi kanske ser det på olika sätt. Jag skulle nog lägga fokus på mig själv och vad jag önskade istället för att "säga till" barnet.
    Iofs har jag ganska hög toleransnivå när det gäller barn och störs inte så mycket av barn som låter mycket och rusar runt tex.
    För att ta några ex........
    Min son använder "sirenen" ibland. Alltså tjuter riktigt högt så det ringer i öronen.
    Min syster tyckte det var jättejobbigt och sa helt enkelt " nej.....jag vill inte att du skriker sådär för det gör jätteont i mina öron".
    Hon markerade sin gräns.
    Jag kan ju inte markera andra människors gränser (även om min gräns gick ungefär där den också ).
    En annan syster blev förbannad för att min son jagade livet ur hennes katter och sa med hög röst " Katterna vill inte att du springer efter dem....låt dem vara!"

Jag menar ...jag skulle ju ha kunnat tycka det var ok att han "satte på sirenen" men jag måste ju ändå acceptera att min systers drog gränsen runt sig själv just där?
    Samma sak med den andra systern....jag kunde ju ha tyckt att katterna fick tåla lite bus och inte satt gränsen just där men jag kan ju inte säga att min syster inte får lov att bestämma vad som är acceptabelt för henne (och hennes katter)?
    Jag kanske uttrycker mig rörigt men jag ser det inte som att man tillrättavisar barnet i den bemärkelsen och därför blir det ingen konflikt.
  • lishe
    Vasen skrev 2006-09-22 00:43:00 följande:
    Jag skulle gärna se parfymfria zoner, gubbfria zoner, gnällkärringfria zoner bl.a. Har aldrig upplevt ett behov av just barnfria zoner dock.
    hahahaha
  • Santos v2

Gnällfria zoner borde införas. Så vi med humor och glatt humör inte blir präglade av allt gnäll och löjl!

Då blir det en mobilfri zon, en djurfri zon, en rökfri zon, en musik fri zon, barnfri zon och en gnällfri zon.

Varför inte bara göra som svenskar i ren allmänhet och hålla sig för sig själv, kolla ned i marken och vara tysta.

En tystvagn och en skönvagn

Eller som alla skulle kalla den, svennevagnen!

• lishe

Instämmer med Santos!
    Om man absolut måste ha tyst om sig på tåget så kan man ju köpa en biljett till första klass. Där sitter sällan barnfamiljer. Man kan också stoppa in ett par öronproppar.

• IlsaBlackWidow

TS - Patetiskt önskemål, bruden borde söka terapi istället.
    Sådana störda människor borde förbjudas.

• Sallisen

Larv.

Barn är det bästa som finns och bör få vara accepterade invånare i samhället!

Det är ju de som ska ta hand om oss när vi blir gamla - det tål att tänkas på!!!!

• Nadjis

Jag tycker att om vi ska ha barnfria zoner så ska vi ha pensionärsfria stormarknader (de är ju så sega och tar tid i kassan), singelfria uteställen (så det inte blir någon köttmarknad), moraltantsfria diskussionsforum och amningsfientliga ska inte få vistas ute överhuvudtaget.

• Axels och Annies mamma

istället för att införa alla dessa XXXfria zoner kanske de som inte vill träffa andra människor hålla sig hemma

Skämt åsido, alla har väl rätt att vara på allmän plats, både barn och pensionärer. Snacka om diskriminering om man inför barnfriazoner.

• IlsaBlackWidow

Axels mamma -Jag tycker det lät som en alldeles ypperlig idé!

• sturen

hahaha- det var det tokigaste jag hört. Givetvis är det både fle och olagligt (diskriminering)

är det sant alltså? stackars människa.

hur skulle hon känna om det var en bild på henne med ett stort rött kryss över på vissa tågvagnar, affärer osv?

Svar på tråden Barnfria zoner?