• Miss Q

Barnfria zoner?

Såg på det där nya debatt (Argument eller vad det heter) som går på ettan.
    Där sitter en tjej i 20-25 års åldern och säger att hon är rädd för barn och att barn gör henne obekväm samt att många barn har fått en bristande uppfostran och "vet inte" hur man beter sig utan att skrika och grapa.
    På grund av detta vill hon införa "barnfria zoner", dvs tex tågkupeér, teaterföreställningar osv där barn inte FÅR vistas.
    Precis som det är förbud mot rökning och hundar.

Vad är din åsikt om detta?

Kram Q

• Svar på tråden Barnfria zoner?
  • spikeygirl

Jag har faktiskt aldrig upplevt barn eller barnfamiljer som ett problem när jag är på restaurang eller åker kollektivt... Trots att jag inte har barn själv och inte gillar barn i allmänhet.
    Äter ofta på restaurang och de som tar med sina barn dit verkar oftast ha väldigt väluppfostrade barn som inte stör ett dugg. Men även på snabbmatsrestauranger där stämningen är lite stimmigare så har jag aldrig upplevt att ett barn faktiskt STÖR. *kliar mig i huvudet*

• biomedbonus

vilken mamma eller pappa tar med sig sitt barn ut på resturang om  de vet att barnet inte kan vara stilla?!
    ingen!

• Madde30

Alltså, jag älskar barn, jag älskar mina barn men ibland vill man kanske få lugn ch ro. Jag skulle tycka att det va jätteskönt om jag tex fick åka ner på stan och sätta mig på ett fik där det inte finns några barn! Det skulle vara underbart! Men jag förstår samtidigt att vissa blir upprörda, jag skulle inte bli jätteglad om jag kom in på ett fik med mina barn och vi blir utkastade.... dubbelmoral!!!

Åhh vad jag älskar mina underbara ungar!!
  • Runguska

Jag tycker att det vore bra! Jag är överkänslig mot ljud (funktionshinder) och har svårt för oljud såsom barnskrik, mobilsignaler, högt prat mm. mm. mm. Det är inte så lätt alla gånger, McDonalds är bara att räkna bort, buss går enbart om jag har mp3-spelare osv. Nej, jag mår psykiskt mycket illa när det är mycket ljud omkring mig och skulle verkligen uppskatta lite barnfria zoner precis som mina lungor älskar nya reglerna för rökare!

• Runguska

Jag kan även tillägga att jag pga. mitt funktionshinder inte tagit körkort (eller anbsökt om tillstånd att ta körkort) och jag lever på 5500 i månaden. De pengarna räcker knappast för att åka taxi, första klass på tåget eller liknande. Nej, ska jag till habiliteringen så är det "normal" buss som gäller!

• biomedbonus

seroc tror du att vi normala mammor har råd att ta taxi när vi ska åka någonstans? vi utan körkort.

• Runguska

biomedbonus: Nej, men "zon" behöver ju inte betyda hela bussen!!!

• lishe

De kanske skulle börja sälja öronmuffar igen?Fundersam

• lishe

men du kan väl inte mena att man ska förvisas till en viss del av bussen när man har barn med sig?! Fundersam
    Vuxna människor som pratar högt då? Ska de också sätta sig längst bak i bussen?
    (För övrigt så är min son oftast helt tyst just när vi åker buss för att det är så himla spännande )
    Motorn på bussen låter ju för sjutton högre än barnaröster!
    Jag beklagar ditt funktionshinder men det kanske finns andra medel att tillgå? Tex sådana där öronproppar som släpper igenom ljud men tar udden av ljudet?
    Världen är inte ljudlös.

• Sallisen

Är inte det här en ganska typiskt svensk frågeställning egentligen? Åk till vilket medelhavsland som helst och ALLA i varje familj är ute och äter och ute och går - man umgås som familj och ingen stör sig på någon. Att barn hörs är där helt naturligt. Varför är det så tabu med barn som låter just HÄR?

Och HUR ofta gallskriker barn egentligen?! Jag rör mig i både lokaltrafik, på långfärdsbussar och -tåg, äter på restaurang och är i butiker mm och det är så SÄLLAN jag hört ett barn gallskrika att jag inte ens kan minnas när det hände sist... De kan gnälla, möjligtvis och släppa små glädjetjut och ropa "mammaaaa" och "pappaaa" men kära nån, det låter väl inte mer än när vilka vuxna som helst pratar... kanske dags att visa lite förståelse istället för att gnälla?!

Svar på tråden Barnfria zoner?