• Miss Q

Barnfria zoner?

Såg på det där nya debatt (Argument eller vad det heter) som går på ettan.
    Där sitter en tjej i 20-25 års åldern och säger att hon är rädd för barn och att barn gör henne obekväm samt att många barn har fått en bristande uppfostran och "vet inte" hur man beter sig utan att skrika och grapa.
    På grund av detta vill hon införa "barnfria zoner", dvs tex tågkupeér, teaterföreställningar osv där barn inte FÅR vistas.
    Precis som det är förbud mot rökning och hundar.

Vad är din åsikt om detta?

Kram Q

• Svar på tråden Barnfria zoner?
  • lishe

Jag och mina systrar var alltid med på vuxen fester som barn och följde med mamma och mostrar ut på krogen ett par gånger. Det var hög musik, rökigt och vuxna som dansade
    Kanske inte den bästa miljön för barn om man tänker på röken men det var ju på sjuttiotalet
    Det är i alla fall roliga minnen

• gealach

Tja, det finns ju familjevagnar på de flesta tåg idag, men där är man ju inte tvungen att sitta om man har barn. Däremot har jag flera gånger då jag bokat tågbiljett hamnat i denna familjevagn trots att jag inte har barn med mig, och den jag bokat av har inte talat om för mig att det är en sådan vagn. Det tycker jag att man kan göra i alla fall, så att jag kan välja om jag vill sitta där eller ha en annan plats (i den mån det finns någon). Jag tycker inte att man ska boka in folk utan barn i familjevagnen utan att förvarna. Det är inte kul att sitta i flera timmar och lyssna på barn som far runt och skriker om man har ett alternativ. Familjevagnen ska ju vara till för just familjer.

Men jag kan hålla med om att speciella vagnar för småbarn skulle vara skönt på t.ex. T-banan, då jag jobbar i en skrikig miljö (skola) och är helt slut i huvudet när jag åker hem. Då slipper jag gärna lyssna på barn som illvrålar eller far omkring.

• Celestina

Det gäller väl att ha ömdöme?
    Vissa platser är för barn, andra inte..., men i det stora hela är väl detta redan reglerat?

Om man vet att ens barn är väldigt stökigt och bråkigt så måste man ju anpassa sig till omgivningen.., göra vad man kan för att visa hänsyn, man kan ju inte bara släppa lös dem hur som helst heller.., men som ovan beskrev, barn måste ju också få en chans att kunna fungera i sociala sammanhang.
    Man gör så gott man kan med sina barn, men det är viktigt att lära dem att visa hänsyn till andra.

• Mirro

doriah: Ha, ha! Håller med helt! Det borde finnas förbud mot intoleranta människor.

• Danbala
    lishe skrev 2006-09-23 18:04:59 följande:
    Men allvarligt talat så tycker jag faktiskt att det är diskriminering när man har hon 20 han 23 gränser på krogen.
    Sedan förra sommaren är det faktiskt olagligt, så vårt rättsväsende håller med dig! (Jag med, för den delen. )
    [...fnord...]
  • lishe
    Danbala skrev 2006-09-26 09:47:14 följande:
    lishe skrev 2006-09-23 18:04:59 följande: Men allvarligt talat så tycker jag faktiskt att det är diskriminering när man har hon 20 han 23 gränser på krogen. Sedan förra sommaren är det faktiskt olagligt, så vårt rättsväsende håller med dig! (Jag med, för den delen. ) [...fnord...]
    Aha, det visste jag inte! Va bra!
  • Fabella

Jag tycker att det låter som en helt fantastisk idé!

• Jesper f

Skulle det vara praktiskt genomförbart, skulle jag gärna välkoma idén. Men jag kan verkligen inte se att den fungerar i ett modernt samhälle utan att ställa till med större problem och komplpett onödiga diskussioner, än vad den skulle avhjälpa. Så blir nog jag som får hålla mig undan från skrikiga barn i fortsättningen också ;)

• solstril

Att förbjuda personer under en viss ålder tycker jag är helt absurt. Däremot att kräva att gäster, oavsett ålder beter sig på ett passande sätt för just den verksamheten det gäller tycker jag är helt riktigt. Alla barn är inte högljudda och ouppfostrade. Mina barn älskade att gå på restaurang och visste hur man betedde sig, de var varken högljudda eller sprang omkring. Tvärtom så var det en högtidsstund även för dem. Att förbjuda barn och att inte låta de som uppskattar det ta del av ett trevligt restaurangbesökt tycker jag är diskriminering. Däremot att man som restaurangverksamhet (eller vilken verksamhet som helst) ska kunna ställa krav på att  alla som besöker restaurangen, oavsett ålder ska kunna bete sig på ett sätt som inte uppfattas störande av de andra gästerna tycker jag är självklart.  När det gäller barn är det absolut föräldrarnas ansvar att se till att deras barn kan uppföra sig elller genast lämna restaurangen (eller vilken verksamhet det nu gäller). De barn som ej sitter still och uppskattar besöket får förmodligen inte ut så mycket av besöket och då kanske familjen bör välja en aktivitet som passar familjen bättre.

• RosaBabyfilt

Jag har en dotter som jag älskar över allt annat, men jag stöttar ändå helhjärtat dessa barnfria zoner för jag är ingen barnkär person vad gäller andras barn :) Så är jag ute utan min dotter skulle jag önska att slippa barn och välja barnfria zoner definitivt.

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • Computerworld

Yes! Jag skulle lätt betala extra för att slippa alla skrikande, ouppfostrade snorungar i offentlig miljö. Kanske barnfria caféer, shoppingcenter och sjukhus också. Definitivt!

• Houdini

Jag skulle nog i nio fall av tio välja det barnfria alternativet.

Efter att ha diskuterat med de flesta mammor och för den delen pappor också om det hör med tex. ljudnivån och gråt och tjat, jag frågade hör ni inte hur era ungar låter tex på IKEA har fått samma svar från de flesta Nä vadå vad menar du??  Tja hörde du inte hur lilla "sätt in valfritt namn här" skrek och hade sig när vi var där och där nää, sen kan dom ju inte få allt dom vill ha och lite gråt skadar dom inte. Nä inte dom men oss andra som måste lyssna på eländet.

Inse att ni föräldrar har en helt annan toleransnivå än vad vi andra har för era barn, och att alla måste leva med varandra då måste även ni dra ert strå till stacken genom att uppfostra era barn jag har tio gånger lättare att stå ut med barn som jag vet är väluppfostrade än med osnutna bortskämda ungar.

Och till dess att föräldrarna inser att inte alla vill eller kan stå ut med deras gaphalsar till barn låt oss som vill slippa barn vid vissa tillfällen få göra det då-

Föresten varför stör det er föräldrar så mycket att det finns folk som är villiga att betala lite extra för att slippa barn på en flygning, på resturang etc?          

Svar på tråden Barnfria zoner?