• Miss Q

Barnfria zoner?

Såg på det där nya debatt (Argument eller vad det heter) som går på ettan.
    Där sitter en tjej i 20-25 års åldern och säger att hon är rädd för barn och att barn gör henne obekväm samt att många barn har fått en bristande uppfostran och "vet inte" hur man beter sig utan att skrika och grapa.
    På grund av detta vill hon införa "barnfria zoner", dvs tex tågkupeér, teaterföreställningar osv där barn inte FÅR vistas.
    Precis som det är förbud mot rökning och hundar.

Vad är din åsikt om detta?

Kram Q

• Svar på tråden Barnfria zoner?
  • Konvaljen

Kan förstå. Om jag betalar för att gå på teater då vill jag höra teatern och inte bli störd av en massa ungar. Föräldrar har en ovana att släpa med barnen på allt möjligt utan att ta hänsyn till hur de uppför sig.
    Man ska ha träning var det någon som skrev. Mina föräldrar tog aldrig med mig på restaurang men inte sjutton springer jag runt och skriker och kastar mat nu som vuxen för det!

• MayaS

Jag förstår faktiskt inte varför man inte ska ta med barn på restaurang.... Mina föräldrar och jag gick på restaurang ett X antal ggr / år och jag kommer ihåg at jag tyckte det var såå speciellt... ska inte barn få ha den känslan också??

Visst så växer man upp, man mognar och fattar att man inte ska skrika, kasta mat osv... men varför ska ma låsa sig själv som förälder och varför ska barnen låsas hemma när man kan "träna" dem att följa med ut och då lära sig att uppföra sig på en restaurang..

• Konvaljen

MayaS: därför att då de tränas så är de jäkligt störande för övriga gäster som betalar dyrt för sin mat.

• Hattifnattentanten

"hon är rädd för barn och att barn gör henne obekväm"
    Det är för lite barn med ute, många har inte komit i kontakt med barn sedan de själva var små när de sedan skaffar barn. Inte undra på att många föräldrar är osäkra i sin föräldraroll.

• Miss Q

Jamen ALLA tågkupeér, restauranger, bibliotek osv behöver ju inte vara barnfria men kan inte alternativet finnas iaf?

• MayaS

Xyra:
    Mina barn har ALDRIG stört andra gäster... någonsin... barn är olika precis som föräldrar... hörs 2 barn så finns det säkert 8 till som inte syns eller hörs... ska de också portas då???

• Koff

Men annabu...???

Om vi ska ha barnfria zoner, ska vi då även ha:
    kvinno-fria?
    mans-fria?
    ickesvenska-fria?
    KATT-fria?
    handikapp-fria?

Kvinnor, män, ickesvenskar och handikappade för inte liv och springer runt och kladdar ner och stör andra människor som ouppfostrade barn gör.

Kattfria zooner finns det, katter och alla andra pälsdjur är inluderade i den hundfria zoonen. Tror det skulle vara väldigt dyrt och ta upp mycket stor plats om man skulle sätta upp en förbuds-skylt för varje enskilt djur.

• Grannen

Barnfritt vore ganska skönt ibland! Jag är t.ex. för att man som brudpar ska få bestämma om det ska vara barnfritt eller ej.
    Tycker absolut att visa restauranger borde få vara barnfria, tänk om ett par lägger sina slitsamt ihopsparade pengar på att äta en förlovningsmiddag ute och det sitter ett gäng skrikiga barn (ville egentligen skriva ungar men vågade inte riktigt det för då tycker väl vissa att man är barnhatare... och jag älskar barn-speciellt mitt egna!) på bordet intill...

Nej inte så kul.

• Linda1976

Hade folk använt sunt förnuft och alla barn hade fått en vettig fostran så hade det inte behövts, men som läget är idag, med gapande och skrikande ungar som kastar mat omkring sig (typ) så kan det mycket väl behövas...

F ö anser jag att det behövs en fundamental förändring på barnfostran i det här landet. Jag förfasas över ca 80% av alla barn man möter på stan. Eller rättare sagt, jag förfasas över hur föräldrarna har uppfostrat dem.

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • Mjao

Om alla föräldrar kunde bedöma om deras barn klarar av ett restaurangbesök utan att störa sin omgivning eller inte så skulle det inte behöva finnas barnfria restauranger.

sen så kommer aldrig alla restauranger bli barnfria så barn kommer alltid kunna gå ut och äta.

Svar på tråden Barnfria zoner?