• janne j

Ska man legalisera prostitution?

Vad anser ni om att det sedan någar år tillbaka har blivit kriminaliserat att köpa sex är det bra eller dåligt?

Det finns dem som anser att man skall legalisera prostutitionen igen då det finns vissa grupper i samhället som av olika anledningar inte kan eller vill skaffa sig en partner och då få sex på vanligt sätt. Ett exempel är personer som lider av olika typer av funktionshinder och som av den anledningen har svårt att skaffa sig en partner. Har inte de samma rätt som alla andra att ha ett sexliv vilket de i många fall ej kan ha då de inte har en partner som de kan ha sex med?

Många anser även att prostutitionen inte har minskat nämnvärt sedan det blev kriminaliserat utan verksamheten har istället blivit mindre synlig. Vissa anser att detta snarare har försämrat de prostituerades levnadsvilkor eller arbetsförhållanden då de då tvingas förlita sig på olika halickar för att kunna bedriva sin verksamhet. Om det istället skulle vara lagligt hade de kunnat driva sin verksamhet som vilken firma som helst helt öppet och då sköta allt själv utan inblandning av olika mer eller mindre skumma personer.

Så vad anser ni skall det förbli kriminellt att köpa sex eller skall man legalisera det som man har gjort i vissa länder?

• Svar på tråden Ska man legalisera prostitution?
  • citronella

Tyrell om det nu är tjänst som tjänst kan du inte svara på de frågor jag ställde ovan?
    Vilka arbetsrättsregler ska gälla som prostituerad?
    Vilket ansvar ska du ha som prostituerad och hur ska det kontrolleras?
    Ska bordeller och hallickverksamhet vara accepterade verksamheter?

• Bojangles

Tyrell som sagt, jag bemötte endast det argument jag ansåg ha substans. Att det kan vara trevligt att ha sex är i mina ögon inget argument för legal prostitution.

• Miss Lau

Alla kanske inte "njuter" på sitt jobb. Men därifrån till att tvingas ha sex med "vem som helst" finns det enligt mig en lång fallande skala.

• Me81

Tyrell: Detta är ingen vanlig tjänst. Det handlar om att sälja sin kropp. Du kan inte jämföra det som du gjorde tidigare med att städa någons hem.

Din inställning för en människas kropp är helt snedvriden. Jag tycker synd om din fru och vill inte skriva mer till dig. Män som du gör mig spyfärdig.

• hillson

Hur kan man sitta och jämföra städjobb och prostution..Är inte det en jäkla skillnad..

Är det ok om era döttrar säljer sex?

• Tyrell

>>Citronella
    Arbetsrätt är inte min starka sida, men jag vet att hälsokontroller finns i andra yrken, särskilt de som hanterar födoämnen och läkemedel, så det går att applicera de reglerna även på prostituerade. Smittskyddslagen borde kunna gälla som norm. D.v.s både kunden och leverantören har ett ansvar.

De som inte håller måttet får nog söka en annan karriär, så som det fungerar i andra yrken.

Hallick, tja vi har väl alla en chef?

VARFÖR ÄR SEX SÅ SPECIELLT SOM TJÄNST?????

• puss

"VARFÖR ÄR SEX SÅ SPECIELLT SOM TJÄNST????? "

du kkanske borde ta reda på det?
    kan vara bra för diskussionen att känna till.

• citronella

Allright, så prostituerade ska göra hälsokontroller men inte kunderna? Och de prostituerade som inte når upp till kraven ska byta jobb?
    Och det tror du på själv? Och det tror du skulle minska utslagningen och gråzonerna inom prostitutionen? De som missbrukar och inte är tillräckligt sunda de tror du skulle gå marsch pannkaka till sociala myndigheter och arbetsförmedlingen och skaffa omställningsbidrag. Funny funny very funny!

• Tyrell

Ni skriver att man inte kan jämföra städning med sexköp.
    Varför? Man utnyttjar en person i båda fallen, man betalar för att få en tjänst utförd i båda fallen.

Om detta skall fortsätta vara kriminaliserat, var drar ni gränsen? Porrskådis, OK eller inte, surrugatmamma, OK eller inte? Vilka andra aktiviteter skall inte vara lagliga? Börjar man förbjuda något är det lätt att fortsätta och vips är städhjälp också förbjudet av samma moraliska skäl!

• Tyrell

>> Citronella
    Om prostitution legaliseras höjs också kraven på de prostituerade. Den som inte håller måttet, får inga kunder. Som alla andra måste man fundera på vad man kan göra i stället. En säljare som inte säljer - vad gör han/hon?

Svar på tråden Ska man legalisera prostitution?