• janne j

Ska man legalisera prostitution?

Vad anser ni om att det sedan någar år tillbaka har blivit kriminaliserat att köpa sex är det bra eller dåligt?

Det finns dem som anser att man skall legalisera prostutitionen igen då det finns vissa grupper i samhället som av olika anledningar inte kan eller vill skaffa sig en partner och då få sex på vanligt sätt. Ett exempel är personer som lider av olika typer av funktionshinder och som av den anledningen har svårt att skaffa sig en partner. Har inte de samma rätt som alla andra att ha ett sexliv vilket de i många fall ej kan ha då de inte har en partner som de kan ha sex med?

Många anser även att prostutitionen inte har minskat nämnvärt sedan det blev kriminaliserat utan verksamheten har istället blivit mindre synlig. Vissa anser att detta snarare har försämrat de prostituerades levnadsvilkor eller arbetsförhållanden då de då tvingas förlita sig på olika halickar för att kunna bedriva sin verksamhet. Om det istället skulle vara lagligt hade de kunnat driva sin verksamhet som vilken firma som helst helt öppet och då sköta allt själv utan inblandning av olika mer eller mindre skumma personer.

Så vad anser ni skall det förbli kriminellt att köpa sex eller skall man legalisera det som man har gjort i vissa länder?

• Svar på tråden Ska man legalisera prostitution?
  • janne j

" om prostitution blir lagligt så blir det ju ett yrke som vilket som helst.
    och, om man blir arbetslös tex måste man ju söka de jobb som finns för att få soc-bidrag.
    om ni söker soc nån gång, kan ni alltså bli tvinagde att jobba på bordell. ni eller era barn.
    fortfarnde en bra idé?"

Det lär knappast hända att AF tvingar en person att bli prostituerad om prostitution skulle legaliseras och ses som vilket jobb som helst. Det är knappast någon som tvingar t.ex. en muslimsk kvinna att arbeta med ett jobb som anses kränka eller som är förbjudet enligt hennes religion.

• Me81

Jag anser att man ska kriminalisera prositutionen på samma sätt som man kriminaliserar torskarna. På så sätt skulle det nog minska...

• Tyrell

>> PUSS
    Bara för att det inte finns examen, krävs det ändå något av den som vill ta jobbet, kvalifikationer!

• Bonanza

Självklart ska prostitution inte legaliseras! (Det är väl lagligt att vara prostituerad, men inte att köpa sex? Så ska det vara i fortsättningen också)

Jag förstår inte det här argumentet med handikappade och invalider etc. Är det en mänsklig rättighet att få sex, så mycket att det går ut över andra (trasiga) människor? Är det ok att ge en människa njutning, på bekostnad av någon annan? Var går gränsen då? De som är så fula att de aldrig kan få ett ligg? Idioter som inte kan ragga? Ska vem som helst få gå till en hora, eller bara de som är riktigt hopplösa och aldrig kan få sex? Dessutom är det fascinerande att alla bryr sig så himla mycket om de handikappade i den här frågan, när de inte gör det annars!

• janne j

"Jag anser att man ska kriminalisera prositutionen på samma sätt som man kriminaliserar torskarna. På så sätt skulle det nog minska..."

Det tror jag inte alls, det enda som kommer hända då är att det kommer att ske än mer i det dolda.

• puss

janne, man kan inte vägra jobba för att man anser det kränkande.
    tänk så många som blir kränkta inom äldreomsorgen, tex.
    de måste jobba ändå.

• AgainstMe

Har inte läst tråden.

Blir bara så less på ursäkten att legalisera sexslaveri att (många/en del) funktionshindrade har behov av bordeller.
    De vänner och bekanta jag har med funktionshinder av ngt slag tycker att det är helt sjukt att DOM ska dras in i debatten på det sättet - varför skulle de med funktionshinder vilja utnyttja människor bara för att de är handikappade ??

• puss

tyrell, det finns faktiskt människor som INTE trivs med sina jobb, tro det eller ej.
    men som jobbar för att de måste.
    dagens sanning!

• Me81

janne j: Jovisst men det kommer också minska tror jag. Jag tror att det är vanligare än vad man tror, och detta kan få grannflickan 15 år att sluta sälja sig.

• Tyrell

>>PUSS
    Tro mig, jag vet att det finns folk som inte trivs på jobbet. Det finns också arbetsgivare som inte anställer folk de inte tror klarar av jobbet.
    Dagens andra sanning!

Svar på tråden Ska man legalisera prostitution?