• janne j

Ska man legalisera prostitution?

Vad anser ni om att det sedan någar år tillbaka har blivit kriminaliserat att köpa sex är det bra eller dåligt?

Det finns dem som anser att man skall legalisera prostutitionen igen då det finns vissa grupper i samhället som av olika anledningar inte kan eller vill skaffa sig en partner och då få sex på vanligt sätt. Ett exempel är personer som lider av olika typer av funktionshinder och som av den anledningen har svårt att skaffa sig en partner. Har inte de samma rätt som alla andra att ha ett sexliv vilket de i många fall ej kan ha då de inte har en partner som de kan ha sex med?

Många anser även att prostutitionen inte har minskat nämnvärt sedan det blev kriminaliserat utan verksamheten har istället blivit mindre synlig. Vissa anser att detta snarare har försämrat de prostituerades levnadsvilkor eller arbetsförhållanden då de då tvingas förlita sig på olika halickar för att kunna bedriva sin verksamhet. Om det istället skulle vara lagligt hade de kunnat driva sin verksamhet som vilken firma som helst helt öppet och då sköta allt själv utan inblandning av olika mer eller mindre skumma personer.

Så vad anser ni skall det förbli kriminellt att köpa sex eller skall man legalisera det som man har gjort i vissa länder?

• Svar på tråden Ska man legalisera prostitution?
  • puss

om prostitution blir lagligt så blir det ju ett yrke som vilket som helst.
    och, om man blir arbetslös tex måste man ju söka de jobb som finns för att få soc-bidrag.
    om ni söker soc nån gång, kan ni alltså bli tvinagde att jobba på bordell. ni eller era barn.
    fortfarnde en bra idé?

• puss

själv tillhör jag dem som INTE vill tvinga mina barn att jobba på bordell, men som sagt så många gånger förr, alla tycker ju olika.

• Adelisa

hum...

många aspekter. Som puss säger. Men det är ju inte så många som valt prostitution framför a-kassa...

Men det hade skett under bättre omständigheter. Striktare restriktioner, alltså skyddat sig bättre och de prostituerade hade kanske varit liite mindre utsatta.

Men jag vet inte. Det är en svår fråga. Världens äldsta yrke blir man inte av med i första taget.

• Adelisa

hum...

många aspekter. Som puss säger. Men det är ju inte så många som valt prostitution framför a-kassa...

Men det hade skett under bättre omständigheter. Striktare restriktioner, alltså skyddat sig bättre och de prostituerade hade kanske varit liite mindre utsatta.

Men jag vet inte. Det är en svår fråga. Världens äldsta yrke blir man inte av med i första taget.

• puss

adelisa, det är många som inte FÅR akassa av olika skäl.

• Adelisa

puss

ja, det är snat. Men soc då?

• Tyrell

>>PUSS
    Man tvingas väl ändå inte söka jobb man inte är kvalificerad för?
    Det är heller inte säkert att man får ett jobb bara för att man söker det. Någon som är ovillig att ha sex blir säker inte anställd på en bordell...

• puss

jo men som sagt:
    för att få socbidrag så måste man ju söka de jobb som finns. man måste vara aktiv jobbsökande!
    ibland får man tom fylla i listor på att man sökt tillräckligt många jobb. annars får man inga pengar.

• puss

"Man tvingas väl ändå inte söka jobb man inte är kvalificerad för?"

prostituerad är väl ingen examen, direkt.

• MSI

puss: å andra sidan är det idag tillåtet att strippa eller spela in porrfilmer. Jag har då aldrig hört att någon har blivit tvingad till detta pga att de går på a-kassa.

Svar på tråden Ska man legalisera prostitution?