• janne j

Ska man legalisera prostitution?

Vad anser ni om att det sedan någar år tillbaka har blivit kriminaliserat att köpa sex är det bra eller dåligt?

Det finns dem som anser att man skall legalisera prostutitionen igen då det finns vissa grupper i samhället som av olika anledningar inte kan eller vill skaffa sig en partner och då få sex på vanligt sätt. Ett exempel är personer som lider av olika typer av funktionshinder och som av den anledningen har svårt att skaffa sig en partner. Har inte de samma rätt som alla andra att ha ett sexliv vilket de i många fall ej kan ha då de inte har en partner som de kan ha sex med?

Många anser även att prostutitionen inte har minskat nämnvärt sedan det blev kriminaliserat utan verksamheten har istället blivit mindre synlig. Vissa anser att detta snarare har försämrat de prostituerades levnadsvilkor eller arbetsförhållanden då de då tvingas förlita sig på olika halickar för att kunna bedriva sin verksamhet. Om det istället skulle vara lagligt hade de kunnat driva sin verksamhet som vilken firma som helst helt öppet och då sköta allt själv utan inblandning av olika mer eller mindre skumma personer.

Så vad anser ni skall det förbli kriminellt att köpa sex eller skall man legalisera det som man har gjort i vissa länder?

• Svar på tråden Ska man legalisera prostitution?
  • janne j

"När det gäller funktionshindrade och utvecklingsstörsa så har man ju hittat ett fungerande sätt i Danmark att låta dessa människor ha rätt till sin egen sexualitet."

Jag har för mig att det gick en dokumentär för ett tag sedan om en handikappad kille i sverige som åkte till danmark för att det där är lagligt för handikappade att besöka prostituerade. Det borde fungera här i sverige också tycker jag.

• janne j

Är det inte några fler som har åsikter i frågan

• Miss Lau

Jag tycker att man ska kriminalisera även att sälja sex, inte bara som idag köpet. För mig är det självklart att det inte borde vara tillåtet. Tror inte att handikappade är den största gruppen köpare direkt.....

• FlamingRed

Valmar,

Hur gör man då med porrfilmsinspelningar tex, ska dessa vara olagliga?

Eller om köpet inte innefattar kontanter... Kanske en resa eller smycke, är det prostitution. Eller varför inte en lyxmiddag, är det lagligt?

Eller generaliserar du bara till den enkla bilden med horan som går på gatan och torsken som stannar i sin bil?

• Sara Helena

Jag tycker att man ska starta gymnasielinjer i ämnet Sexuella tjänster, förmedla sådana jobb på arbetsförmedlingen, uppmuntra ungdomar att arbeta som prostituerade på loven och helgerna och att inte bara söka jobb som au-pair utan även som horor för att få komma utomlands ett tag.

Varför inte införa en horplikt för tonårstjejer, som motsvarighet till killarnas värnplikt?

• Amarone Classico

Ja, jag tycker att det ska vara antingen eller.

Antingen lagligt att sälja och köpa eller olagligt att sälja och köpa.

Jag får som inte den nuvarande lagstiftningen att gå ihop.

Man får lov att sälja något som ingen får lov att köpa. Det är så dumt så det är inte klokt!

Utan köpandet skulle det inte bli något säljande. Så den lagliga verksamheten skulle inte kunna fortsätta utan att brott begås.

Utan säljandet skulle det inte gå att köpa något. Alltså är säljaren skyldig till medhjälp till brott. Eller hur!?

Sen undrar jag också hur denna lagliga verksamhet kan få pågå utan att yrkesutövarna beskattas!

• BadSector

"Så vad anser ni skall det förbli kriminellt att köpa sex eller skall man legalisera det som man har gjort i vissa länder?"
    Situationen är den omvända, det är VISSA LÄNDER som kriminaliserat det.
    Om det är något mer än Sverige som kriminaliserat enbart ena parten i denna handling vet jag inte, men håller det inte för troligt.

• sandra1984

Jag ser inget större fel i att köpa eller sälja sex.

Finns alltid sånna som gör det för att de "måste2 pga missbruk eller annat,eller de som blir utnyttjade.

Men om en människa känner för att sälja sig för sex ibland ser jag inget fel i det,om man mår bra av det.

Om jag hade velat ta betalt för sex hade inte lagen hindrat mig,he he...
    Frågan är vem lagen skyddar egentligen.
    Nu är ju oxå allt svårare,allt sker i hemlighet och tysthet och på nätet.
    Inte på stan tex som tidigare.

• MSI

företelsen förekommer ju, har alltid förekommt och kommer alltid att förekomma, oavsett vilka lagar vi har. Bättre att legalisera och göra det öppet istället. Blir mer insyn i situationen, tryggare för alla parter och dessutom har dessa kvinnor större möjlighet att få hjälp ifrån samhället (tror tex inte pensionen eller SGI är speciellt hög idag som prostituerad).
    Riskerna att någon tvingades in i prostituation skulle också vara mindre med tex statliga bordeller.

Jag förutsätter dock att arbetsförmedlingen inte kommer att tvinga arbetslösa att söka dessa jobb mot sin vilja...

Svar på tråden Ska man legalisera prostitution?