• janne j

Ska man legalisera prostitution?

Vad anser ni om att det sedan någar år tillbaka har blivit kriminaliserat att köpa sex är det bra eller dåligt?

Det finns dem som anser att man skall legalisera prostutitionen igen då det finns vissa grupper i samhället som av olika anledningar inte kan eller vill skaffa sig en partner och då få sex på vanligt sätt. Ett exempel är personer som lider av olika typer av funktionshinder och som av den anledningen har svårt att skaffa sig en partner. Har inte de samma rätt som alla andra att ha ett sexliv vilket de i många fall ej kan ha då de inte har en partner som de kan ha sex med?

Många anser även att prostutitionen inte har minskat nämnvärt sedan det blev kriminaliserat utan verksamheten har istället blivit mindre synlig. Vissa anser att detta snarare har försämrat de prostituerades levnadsvilkor eller arbetsförhållanden då de då tvingas förlita sig på olika halickar för att kunna bedriva sin verksamhet. Om det istället skulle vara lagligt hade de kunnat driva sin verksamhet som vilken firma som helst helt öppet och då sköta allt själv utan inblandning av olika mer eller mindre skumma personer.

Så vad anser ni skall det förbli kriminellt att köpa sex eller skall man legalisera det som man har gjort i vissa länder?

• Svar på tråden Ska man legalisera prostitution?
  • Miss Lau

MSI-Tycker du att man ska legalisera heroin också? Det förekommer ju också och kommer förmodligen att fortsätta förekomma.

• Miss Lau

FlamingRed- Hur det lagtekniska ska se ut finns det nog andra som har bättre koll på. Men jämför man med ett "vanligt" arbete så är ju även gåvor (över ett visst ganska lågt belopp)skattepliktiga och ses som inkomst.

• MSI

valmar Tror på att människan ska ha rätt till att ta egna beslut oavsett vad det gäller, så länge det inte drabbar eller skadar någon annnan.
    Nu leder droger till så mycket annat runt omkring där oskyldiga drabbas så därför är det olämpligt att legalisera.

• Tyrell

Vad är det som skiljer denna tjänst från andra tjänster?
    Man kan köpa en kropp för att städa men inte för att få sex. Man kan köpa tjänsten bevakning men inte samlag. Det handlar alltså om vår uppfattning att sex är något antingen heligt eller skamligt eftersom det har en särställning. Hantverk som hantverk!

• FlamingRed

Valmar,

Jag hängde inte rikigt med, på vilket sätt menar du att gåvoskatten är relevant för prostitutionsfrågan?

Man kan väl nästan utgå från att allt sexköp sker svart i vilket fall. Vi är nog långt ifrån att prostituerade tar upp det i sin deklaration. :)

• MSI

valmar kanske inte relevant för tråden direkt men gåvoskatten är faktiskt avskaffad from den 1 januari 2005.

• citronella

Att få ha sex kan väl näppeligen klassificeras som en mänsklig rättighet?

• Miss Lau

Jag pratar inte om gåvor utan om betalning! Att få ett tex smycken mot att ha sex ser jag som en betalning och inte en gåva.
    Och, ja jag vet att gråzonen skulle bli enorm. Men jag tycker ändå inte att det skulle hindra en kriminalisering.

• FlamingRed

Valmar,

Nej det hindrar ju bevisligen inte, eftersom det är kriminellt idag... :)

cotronella,

Jag håller med dig, sex är knappast en rättighet. Så jag tycker inte det argumentet bör användas för legal prostitution...

Svar på tråden Ska man legalisera prostitution?