• Anonym (Aja baja)

    Förbjudna ord?

    Alla vettiga människor idag använder inte n-ordet, iallafall inte som ickesvart. Vilket är helt i sin ordning.

    Dock har det på senare år "förbjudits" fler och fler ord.

    Man ska inte säga e****å, man ska säga inuit.
    Man ska inte säga i****n, man ska säga amerikansk ursprungsbefolkning (hur lång och knöligt är inte det?
    Man ska inte säga z******e, man ska säga rom.

    Det byts namn på fågelarter, som t ex kafferfygaren som döptes om till något jag för tillfället inte minns.

    Följer ni alla dessa rekommendationer?
    Om nej, vilka struntar ni i?

    Jag hoppas ni förstår vilka ord jag menar, vill inte skriva ut dem i sin fulla längd.

  • Svar på tråden Förbjudna ord?
  • flygrl
    Xenia skrev 2023-07-08 16:45:24 följande:
    Förbjudna ord?

    Alltså vad mig anbelangar så finns inga förbjudna ord. Jag tycker det är löjligt med omskrivningar som N-ordet. Särskilt som det betydde "nigger", inte neger/negro i engelskan.

    Så jag drar mig inte för att skriva t ex "förr i tiden var neger ett helt neutralt och ok ord, det var nigger som var nedsättande". Ni får mig aldrig att skriva "N-ordet".

    Men ska jag beskriva en person nu så använder jag "svart".

    Rom är ju kortare än zigenare, så det är klart jag skriver "rom". Men det finns ett annat zigenarfolk som kallas sinti, de kanske föredrar zigenare framför "rom".

    Jag förstår mig inte på den här ordmystiken. Något byter namn, och vips försvinner all diskriminering? Löjligt!


    Xenia skrev 2023-07-08 17:07:00 följande:
    Språkvetare och PK till max. Att säga att folk som använder ord som "indian" och "eskimå" upprätthåller koloniala ideologier tycker jag är härskarteknik. Ett sätt att trycka ned människor som inte hänger med i de senaste orden.

    Hur vet du ens att alla indianer och eskimåer tar illa upp av de orden? Det är klart att man kan använda irokes etc, men om inte vet vilket indianfolk det gäller?

    Jag har f ö för mig att det olika PK-ord för indianer som används i USA och Kanada. Och vad säger man i Sydamerika? Vad som är PK kan ju vara olika i olika länder och kulturer.

    Träffar jag en indian som förklarar hur jättesårad hen blir av ordet så är det en annan sak. Nu misstänker jag att det överdrivet PK vita som vill visa hur PK de är.

    Det var en universitetslärare som på frågan hur man hittar material om diskriminering av svarta förr i tiden sade att man får leta på "neger". Då anmälde fyra studenter (vita studenter sårade by proxy) henne för att hon sagt det kränkande ordet. Då har det verkligen gått för långt.
    Xenia skrev 2023-07-08 19:12:06 följande:

    Och varför anses "neger" vara nedsättande idag när det inte var det förr? Vad är det för "konnotation" (så fina ord använder inte underklassare som jag) som gör att ordet inte längre får användas? Varför mår man dåligt av att höra det? 

    Jag misstänker att allt beror på ett missförstånd. Amerikaner använde "N-word" istf "nigger". Ivriga att ta efter allt amerikanskt började svenskar också säga "n-ordet" men eftersom vi inte brukade använda "nigger" här så var det "neger" som åsyftades. När man sagt så tillräckligt längre så var det bestämt att "neger" inte kunde användas längre utan någon närmare motivation.

    Den enda orsak jag läst var att "neger" påminde om "negerslav" och de ville inte påminnas om att de härstammade från slavar. Fast det är ju löjligt, man kan inte skriva om historien och ordet "slav" finns ju fortfarande.


    Xenia skrev 2023-07-08 22:50:10 följande:

    Visst ska man försöka behandla alla människor med respekt. Men när det gäller "förbjudna ord" så tycker jag det är för mycket peka finger åt den som säger fel och cancelkultur. "Haha, du sa fel, nu får du inte vara med längre." Det viktiga är att använd "rätt ord", inte vad man menar. Vart tog yttrandefriheten vägen, när det bara är vissa människor, de som hänger med vad som pk just nu, som får yttra sig? Vi andra får nöja oss med att prata med våra närmaste som inte kommer att frysa ut oss om vi säger fel.

    Kommer ihåg att jag läste om någon amerikansk politiker som använde ordet "niggardly" i ett tal. Hans karrriär var väl över efter det. Alla älskade att hata honom. Ingen brydde sig om att ordet "niggardly" inte har ett dugg med "nigger" att göra. Det betyder helt enkelt "snål", ett ord besläktat med vårt "njugg". Men vem bryr sig om betydelse när man kan få känna sig rättfärdigt upprörd? Förnuft är tråkigt, känslor är häftigt.
     


    Hej Xenia,
    Du är deffo ingen rasist det vet jag utan en vettig och bra person som jag ett antal gånger sett stå upp mot verklig inskränkthet och rasism. Ville svara dig tidigare men det tar sin lilla tid för mig att besvara allt jag vill besvara. Men det jag skrev till ClumsySmurf (inlägg #75) va det jag egentligen hade tänkt posta som svar till dig. För jag förstår verkligen dina synpunkter och du är en av dom här i tråden som fått mig bli mindre säker på va jag egentligen tänker och känner kring allt det här. Jag har ju tagit upp min kluvenhet även tidigare i den här tråden. Så läs det jag svarade ClumsySmurf vetja! 😉

    När jag fått mer kunskap om typ N-ordet har det också lett fram till såna funderingar jag tog upp i inlägg #75. Det här är inga lätta frågor för mig då det berör min identitet men samtidigt är jag aldrig nån som bara okritiskt köper färdiga sanningar. Identitetspolitik är tex inte min grej då den inte låter mig eller nån annan få va unika individer och människor i första hand utan representanter för fyrkantiga kollektiv. :/

    Samtidigt som ord kan va viktiga håller jag helt med att man förstås måste ändra mer än ord för komma till rätta med orättvisor. Ensidigt fokus på språket kan också släta över dom verkliga problemen. Lite som när man på arbetsplatser ger alla fancy titlar istf göra nåt åt dåliga arbetsförhållanden. 😮

    Och visst är det ett problem när man översittaraktigt pekar finger åt folk som råkat uttrycka sig lite klumpigt och sen fryser ut dom för alltid. 
    Det där du beskrev om universitetsläraren som råkade så illa ut är ju helt absurt. Hon hade inte kunnat göra på nåt annat vis och dom som anmälde henne är i mina ögon idioter. Min syrra går på Uppsala universitet där det där hände och hon tyckte också det va så fkn kefft alltihop.

    Samma med politikern du skrev om. Så idiotiskt av dom som hånade honom. Sån där självrättfärdig attityd "titta va fin och god jag är!!!" är ju bara så vidrig. Och att det inte finns varken förståelse eller nåd. För vissa iaf. Andra får som Fröken Allvar påpekade vräka ur sig vafan som helst utan att nån reagerar enbart för dom ses som goda anti-rasister mm. 😔

    Jag fryser iaf inte ut människor bara sådär och hoppas jag inte själv ska bli utfrusen när jag uttrycker mig klumpigt. Vi ÄR ju alla bara människor. 😉

    Peace out!
    /flygrl




  • Anonym (Mm)

    Inte för att vara sån, men zigenare e annat mot va en rom e.. de borde du veta eftersom du traggar me dessa trådar..
    O neger, en sak ja undrat hela tiden e..hur i helvete kan någon känna sig kränkt av att säga negerboll? Detta e vi uopvuxna me, ja har även somaliska vänner som säger negerboll.. detta e bara ren jävla idioti

  • Anonym (Mm)

    Ps.. hundar har raser, inte människor.. de e bara rövslickeri o manipulation de handlar om..

  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2023-07-08 19:12:06 följande:

    Och varför anses "neger" vara nedsättande idag när det inte var det förr? Vad är det för "konnotation" (så fina ord använder inte underklassare som jag) som gör att ordet inte längre får användas? Varför mår man dåligt av att höra det? 

    Jag misstänker att allt beror på ett missförstånd. Amerikaner använde "N-word" istf "nigger". Ivriga att ta efter allt amerikanskt började svenskar också säga "n-ordet" men eftersom vi inte brukade använda "nigger" här så var det "neger" som åsyftades. När man sagt så tillräckligt längre så var det bestämt att "neger" inte kunde användas längre utan någon närmare motivation.

    Den enda orsak jag läst var att "neger" påminde om "negerslav" och de ville inte påminnas om att de härstammade från slavar. Fast det är ju löjligt, man kan inte skriva om historien och ordet "slav" finns ju fortfarande.


    Orkade inte läsa allt så jag kan ha fel, misstänker att det är påverkat av usa

    Förhållningssätt och attityder till n-ordet i litteraturundervisningen
    www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1642358/FULLTEXT02
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2023-07-08 23:32:09 följande:

    Det har funnits flera benämningar i USA: neger, färgad, svart, afrikan-amerikan, afro-amerikan. Jag vet inte vad som är mest PK är nu men antar att svart/black fortfarande är ok. "Black is beautiful"

    Den svenska ängsligheten syntes i en svensk komediserie. En man skulle beskriva en svart man. Men han vågade inte säga svart utan sa mörk. "Jag menar inte mörk till sinnelaget, han var glad." Ja, så kan man trassla in sig när man vill vara 100% PK.

    Senare så frågade han en mörkhyad tjej om hon kände mannen. Vilket var väl optimistiskt men hon kallade honom genast för rasist. Det är lätt att bli rasist.

    Sen finns det många "svarta" som helt uppenbart är minst 50% vita. Dvs vad man kallade mulatt förr men det är nog inte heller PK. Går det att säga blandad?

    Är det ens PK att säga "ras", en del säger att det inte finns några raser. Fast hur ska man beskriva någon då? Han såg ut som Barack Obama?

    När jag var i England senast och träffade på ett par med en social hund som ville hälsa tänkte jag fråga vilken ras, dvs race det var. I sista ögonblicket kom jag på  att det heter "breed" om hundar, "race" bara om människor. Puh, så lätt att säga fel!


    Rasifierad är pk ordet för ras, tror det som som rasgenus "man föds inte till kvinna, man blir det" men om man ser på det mesta med intersektionella postkoloniala glasögon finns det en risk att man rasifierar sej själv


  • Anonym (Språkvetare)
    Anastasia skrev 2023-07-08 23:56:10 följande:
    usch vad ont det gör i hjärtat när jag läste om slaveriet på st. Barthalamu, tänk vad rasism förstör och har förstört under historiens lopp.  Så många vänskapsband som gått förlorade, så många kärlekshistorier, likaså.  Så mycket förståelser för varandra.   Det är tragiskt att många av våra förfäder sannolikt hade en sådan männisosyn.
    Förfäder? Slaveri finns fortfarande i delar av världen och människosynen lever kvar i allra högsta grad där man anser att vissa är mindre värda eller underlägsna andra.
  • Xenia
    flygrl skrev 2023-07-09 00:44:24 följande:
    Hej Xenia,
    Du är deffo ingen rasist det vet jag utan en vettig och bra person som jag ett antal gånger sett stå upp mot verklig inskränkthet och rasism. Ville svara dig tidigare men det tar sin lilla tid för mig att besvara allt jag vill besvara. Men det jag skrev till ClumsySmurf (inlägg #75) va det jag egentligen hade tänkt posta som svar till dig. För jag förstår verkligen dina synpunkter och du är en av dom här i tråden som fått mig bli mindre säker på va jag egentligen tänker och känner kring allt det här. Jag har ju tagit upp min kluvenhet även tidigare i den här tråden. Så läs det jag svarade ClumsySmurf vetja! 😉

    När jag fått mer kunskap om typ N-ordet har det också lett fram till såna funderingar jag tog upp i inlägg #75. Det här är inga lätta frågor för mig då det berör min identitet men samtidigt är jag aldrig nån som bara okritiskt köper färdiga sanningar. Identitetspolitik är tex inte min grej då den inte låter mig eller nån annan få va unika individer och människor i första hand utan representanter för fyrkantiga kollektiv. :/

    Samtidigt som ord kan va viktiga håller jag helt med att man förstås måste ändra mer än ord för komma till rätta med orättvisor. Ensidigt fokus på språket kan också släta över dom verkliga problemen. Lite som när man på arbetsplatser ger alla fancy titlar istf göra nåt åt dåliga arbetsförhållanden. 😮

    Och visst är det ett problem när man översittaraktigt pekar finger åt folk som råkat uttrycka sig lite klumpigt och sen fryser ut dom för alltid. 
    Det där du beskrev om universitetsläraren som råkade så illa ut är ju helt absurt. Hon hade inte kunnat göra på nåt annat vis och dom som anmälde henne är i mina ögon idioter. Min syrra går på Uppsala universitet där det där hände och hon tyckte också det va så fkn kefft alltihop.

    Samma med politikern du skrev om. Så idiotiskt av dom som hånade honom. Sån där självrättfärdig attityd "titta va fin och god jag är!!!" är ju bara så vidrig. Och att det inte finns varken förståelse eller nåd. För vissa iaf. Andra får som Fröken Allvar påpekade vräka ur sig vafan som helst utan att nån reagerar enbart för dom ses som goda anti-rasister mm. 😔

    Jag fryser iaf inte ut människor bara sådär och hoppas jag inte själv ska bli utfrusen när jag uttrycker mig klumpigt. Vi ÄR ju alla bara människor. 😉

    Peace out!
    /flygrl


    Tack, jag tycker du verkar vettig också. Intressant det där med abd och zurga. Är båda arabiska ord? Jag har hittat "abde" på google översätt men inte zurga. Finns det inget neutralt ord på arabiska som helt enkelt motsvarar "svart"?

    Jag känner till att folk från Mena kan ha rasfördomar mot svarta. Visst var det en svart man med ett litet barn som utsattes för trakasserier av ett Menagäng när han gick över en gångbro i Malmö. De hängde ut honom över broräcket och hånade honom med glåpord. Men det var inte hatbrott enligt domstolen.

    Att neger var ett helt neutralt och sakligt ord förut behöver man bara läsa tidningar och böcker från förr för att se. Diskuterade med en svart man som vägrade tro att "neger" någonsin varit ok. "Det har alltid varit ett nedsättande ord", påstod han lika envist som okunnigt.  Arrgh! Inget provocerar mig som faktaresistens.

    Jag tycker att svarta bundit ris åt sin egen rygg genom att påstå att "neger" är nedsättande. Därigenom hade de gett andra ett vapen att såra dem bara genom att använda ordet. Åas vet jag ju inte om de har hånats med ord som "negerjävel" etc, då förknippas ju ordet automatiskt med rasism.

    Sen är det också så att vita brännmärks om de använder ordet "neger" medan svarta själva får kalla varandra "niggah". 

    Frågan är också om gamla böcker (inkl de som är skrivna av svarta) med ordet "neger" måste tvättas och ordet bytas ut. Eller om de i stället ska förpassas till ett giftskåp och aldrig tryckas om.

    Betr universitetsläraren så var det värsta att institutionsledningen inte stöttade henne och avfärdade studenternas anmälan. Nej, ängsligt PK och rädda för att stöta sig med studenterna var de.

    Inga ord ska vara förbjudna i sig, allt beror på sammanhanget. (Kommer att tänka på Harry Potter-böckerna där Harry var en av de få som våga säga Voldemorts namn.)
  • ClumsySmurf
    Anastasia skrev 2023-07-08 23:56:10 följande: #90
    usch vad ont det gör i hjärtat när jag läste om slaveriet på st. Barthalamu, tänk vad rasism förstör och har förstört under historiens lopp.  Så många vänskapsband som gått förlorade, så många kärlekshistorier, likaså.  Så mycket förståelser för varandra.   Det är tragiskt att många av våra förfäder sannolikt hade en sådan männisosyn.
     kolla de fyra första minuterna


  • Anonym (Cattis)

    Varför säger vissa färgade?Alla vi har ju någon färg ,ljus eller mörk.Alla människor är färgade enligt min åsikt.

  • klyban

    Inte ord man måste använda, dock skulle jag aldrig ens tveka på säga ordet om det förekommer som en diskussion och om ordet.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Förbjudna ord?