• Anonym (Aja baja)

    Förbjudna ord?

    Alla vettiga människor idag använder inte n-ordet, iallafall inte som ickesvart. Vilket är helt i sin ordning.

    Dock har det på senare år "förbjudits" fler och fler ord.

    Man ska inte säga e****å, man ska säga inuit.
    Man ska inte säga i****n, man ska säga amerikansk ursprungsbefolkning (hur lång och knöligt är inte det?
    Man ska inte säga z******e, man ska säga rom.

    Det byts namn på fågelarter, som t ex kafferfygaren som döptes om till något jag för tillfället inte minns.

    Följer ni alla dessa rekommendationer?
    Om nej, vilka struntar ni i?

    Jag hoppas ni förstår vilka ord jag menar, vill inte skriva ut dem i sin fulla längd.

  • Svar på tråden Förbjudna ord?
  • felicityporter
    Anastasia skrev 2023-07-08 22:32:53 följande:

     


    jag verkligen älskar dina inlägg och vill bara sporra dig till att fortsätta skriva.   ❤️❤️❤️ 


    Kul att se att någon annan också säger det, har tänkt samma sak om flygrrl i flera år! ❤️ Tycker alltid flygrrl har så förnuftiga, välbalanserade och kloka inlägg och verkar dessutom vara en oerhört sympatisk tjej som jag önskar att jag hade lyckan att känna. ❤️
  • Anastasia
    felicityporter skrev 2023-07-08 23:02:08 följande:
    Kul att se att någon annan också säger det, har tänkt samma sak om flygrrl i flera år! ❤️ Tycker alltid flygrrl har så förnuftiga, välbalanserade och kloka inlägg och verkar dessutom vara en oerhört sympatisk tjej som jag önskar att jag hade lyckan att känna. ❤️

    ja jag håller med dig.  Hon verkar vara väldigt rättvis och jag ser upp till rättvisa människor, som även kan ha två bollar i luften samtidigt.  Jag ska hålla utkik efter dig också här på forumet. ❤️ 

  • flygrl
    Anonym (Språkvetare) skrev 2023-07-08 22:51:25 följande:
    Hur är din bedömning kring ordet "färgad", är det ett ord som man kan använda generellt oavsett vilken slags icke-vit person det gäller, eller är det vissa grupperingar som föredrar resp. inte vill att man använder detta? Vilka andra termer är helt ok, såvitt du har sett i din omgivning?

    Tycker inte jag stöter på det ordet så ofta och va jag förstått ses det som negativt av somliga. Typ "men är inte alla människor färgade för alla har ju en färg" och att man menar att det utgår från att vit är normen medans andra hudtoner är avvikelser. Äh, jag vet inte...för mig är det helt ok. Fast jag antar det kan användas om andra icke-vita med så det har kanske lite annan betydelse då än svart.


    Tycker det blir lite fel när man tycks tro man inte får säga "svart" och då byter ut det mot "mörkhyad". Jag tar inte illa upp bara att begreppet ju omfattar många fler än bara svarta aka personer av subsahariskt svart ursprung som indier, aboriginer osv.

    Meeen...obs!...jag är förstås ingen talesperson utan talar typ bara för mig själv. 😉

  • flygrl
    felicityporter skrev 2023-07-08 23:02:08 följande:
    Kul att se att någon annan också säger det, har tänkt samma sak om flygrrl i flera år! ❤️ Tycker alltid flygrrl har så förnuftiga, välbalanserade och kloka inlägg och verkar dessutom vara en oerhört sympatisk tjej som jag önskar att jag hade lyckan att känna. ❤️
    Anastasia skrev 2023-07-08 23:08:30 följande:

    ja jag håller med dig.  Hon verkar vara väldigt rättvis och jag ser upp till rättvisa människor, som även kan ha två bollar i luften samtidigt.  Jag ska hålla utkik efter dig också här på forumet. ❤️ 



    Men åhhh fina ni, va gulliga ni är mot mig. Tack snälla! 😊❤️🍀
  • Xenia

    Det har funnits flera benämningar i USA: neger, färgad, svart, afrikan-amerikan, afro-amerikan. Jag vet inte vad som är mest PK är nu men antar att svart/black fortfarande är ok. "Black is beautiful"

    Den svenska ängsligheten syntes i en svensk komediserie. En man skulle beskriva en svart man. Men han vågade inte säga svart utan sa mörk. "Jag menar inte mörk till sinnelaget, han var glad." Ja, så kan man trassla in sig när man vill vara 100% PK.

    Senare så frågade han en mörkhyad tjej om hon kände mannen. Vilket var väl optimistiskt men hon kallade honom genast för rasist. Det är lätt att bli rasist.

    Sen finns det många "svarta" som helt uppenbart är minst 50% vita. Dvs vad man kallade mulatt förr men det är nog inte heller PK. Går det att säga blandad?

    Är det ens PK att säga "ras", en del säger att det inte finns några raser. Fast hur ska man beskriva någon då? Han såg ut som Barack Obama?

    När jag var i England senast och träffade på ett par med en social hund som ville hälsa tänkte jag fråga vilken ras, dvs race det var. I sista ögonblicket kom jag på  att det heter "breed" om hundar, "race" bara om människor. Puh, så lätt att säga fel!

  • Anastasia
    flygrl skrev 2023-07-08 23:25:39 följande:
    Anastasia skrev 2023-07-08 23:08:30 följande:

    ja jag håller med dig.  Hon verkar vara väldigt rättvis och jag ser upp till rättvisa människor, som även kan ha två bollar i luften samtidigt.  Jag ska hålla utkik efter dig också här på forumet. ❤️ 



    Men åhhh fina ni, va gulliga ni är mot mig. Tack snälla! 😊❤️🍀

    Det är bra att ge beröm tycker jag, när det behövs.  Tyvärr är det alldeles för mycket klagningar ?stavning??  i vårat samhälle idag.   Det behövs mer beröm ❤️  


     

  • ClumsySmurf
    flygrl skrev 2023-07-08 22:46:57 följande: #75
    ClumsySmurf skrev 2023-07-08 21:53:21 följande:
    Jag brukar inte använda asterisker och jag förstår inte fortfarande skillnaden. Om man tycker att ett ord är jobbigt är det väl jobbigt hur man än stavar det? Jag förstår att det är skillnad på snippa och fitta men inte fitta och f***a, om jag ska undvika att skriva fitta skriver jag ju inte f***a heller.

    "Fast måste erkänna den här tråden gör mig lite osäker kring hur jag egentligen själv ser på det här"

    hur menar du nu?

    Jag kan erkänna det för mig inte är så jobbigt se ordet "neger" (du ser!) i ett neutralt sammanhang men för många är det inte så och då omskriver jag det av hänsyn för att typ inte utsätta dom för ordet. Det händer jag skriver f***a med, ja. Liksom f**k.

    Jag har ju berört det tidigare i tråden att jag är kluven inför att typ maska känsliga ord eftersom man då kanske gör dom ännu farligare och mer spännande. 


    Sen har jag också börjat fundera över hur jag egentligen känner inför N-ordet och varför. För när jag satt mig in i ordet/orden i både svensk och amerikansk kontext har jag ju förstått att N-ordet i USA INTE avser "negro" som väl är motsvarigheten till svenska "neger" utan "nigger". I Sverige va en gång "neger" det korrekta ordet som användes av alla precis som "negro" i USA som användes av MLK och medborgarrättsrörelsen likaväl som alla andra oavsett hudfärg. "Negro" är fortfarande okej i USA och förekommer i namnet på en del svarta institutioner medans "neger" i Sverige ses som väldigt nedvärderande. 😮

    Själv tycker jag ordet är fult och förlegat och jag föredrar ju deffo att kallas svart (om man vill beskriva mig t.ex.). Men jag hoppar inte genast på personer som säger det utan onda avsikter utan försöker väl tala dom till rätta, få dom att förstå det finns bättre alternativ och att jag och dom flesta svarta föredrar just ordet "svart".

    Men varför vill jag inte att människor använder N-ordet? Jag tycker ju det är ok som det användes längre tillbaka så varför har jag så svårt för det idag. Är det typ en inlärd grej? Att jag lärt mig av andra det är fel? Eller är det för jag associerar ordet till jobbiga situationer som när raggare jagade mig och mina syskon och skrek "döda negrerna!!!"? Fast då är det ju mer det hotfulla sammanhanget än ordet i sig? 😮

    Jag vet faktiskt inte och behöver nog fundera mer över det här... 🤔


     


    Jag har ingen koll på ordet neger men med antirasistisk etymologi (vet inte vad det heter) kan man göra nästan vilket ord som helst till något dåligt.
    Har det med kolonialism och slaveri att göra så är hela planeten skyldig till det sistnämnda.
    Slaveriet på S:t Barthélemy var något som inte bara tolererades, utan också aktivt upprätthölls av den svenska kolonialadministrationen. Även om det förekom att svenska resenärer uttryckte förfäran över den grymma behandlingen av slavarna var det lika många som såg slaveriet som något nödvändigt, och som baserade sin uppfattning på tanken att svarta människor utgjorde en underlägsen ras, som stod nära de vilda djuren. Så skrev skolläraren på ön, Carl Adolf Carlsson, år 1830 att "negern" var "knappt till hälften menniska; resten är apa och tiger". Och Olof Erik Bergius, som deltog i styret av ön, skrev i en bok från år 1819 att "negern känne-tecknas af dumhet" och att varje försök att "civilisera denna undermänniska vore i strid med sjelfva Natu-ren".503 Dessa extremt nedvärderande föreställningar fick också konkreta uttryck i den slavpolitik som den svenska kolonialadministrationen bedrev.
    [...]
    Nordisk Familjebok i sin första upplaga år 1887 slå fast att "negern" intellektuellt sett stod på barnets nivå och kännetecknades av livlig fantasi och glatt humör men med liten uthållighet och utan egentliga moraluppfattningar, idéer som i stort sett oförändrade upprepades i andra upplagan år 1913

    www.levandehistoria.se/sites/default/files/material_file/historisk_forskning_om_rasism_och_framlingsfientlighet_i_sverige.pdf
  • Anonym (Språkvetare)
    flygrl skrev 2023-07-08 23:16:30 följande:

    Tycker inte jag stöter på det ordet så ofta och va jag förstått ses det som negativt av somliga. Typ "men är inte alla människor färgade för alla har ju en färg" och att man menar att det utgår från att vit är normen medans andra hudtoner är avvikelser. Äh, jag vet inte...för mig är det helt ok. Fast jag antar det kan användas om andra icke-vita med så det har kanske lite annan betydelse då än svart.


    Tycker det blir lite fel när man tycks tro man inte får säga "svart" och då byter ut det mot "mörkhyad". Jag tar inte illa upp bara att begreppet ju omfattar många fler än bara svarta aka personer av subsahariskt svart ursprung som indier, aboriginer osv.

    Meeen...obs!...jag är förstås ingen talesperson utan talar typ bara för mig själv. 😉


    Ja, det är just därför jag är tveksam till att använda det ordet, men samtidigt kan jag ju inte kalla alla icke-vita för svarta heller så det blir svårt att hålla ordning på vilka termer som är ok, svårt att göra rätt. Mörkhyad är ett något mer inbegripande ord men stämmer inte alltid heller förstås, eftersom inte alla är särskilt mörka bara för att de råkar ha någon mörkare färg än vit. Sedan undrar jag av ren nyfikenhet vilken "färg" som verkligen är normen, alltså om det verkligen finns flest vita i världen eller om det bara är i västvärldens normbubbla det är så. Och vad är en vit person, egentligen, om man ska vara noga? Var går gränsen? Det talas ju om medelhavspersoners olivfärgade hy t ex, men om jag tittar på personer från det området så tycker då jag (antagligen med min vithetsnorm i bakhuvudet) att de är väldans vita. Intressant och lurigt område det här med hudfärger.

    Ja jag insåg precis när jag hade skickat förra inlägget att det lät som att du var forumets "token black girl", men jag tänkte mest att du verkar bo på ett ställe med en väldig blandning av folkslag och grupperingar och därmed kanske hade lite mer hum än en generisk vit person som aldrig satt sin fot i någon förort :) Och sedan tänkte jag ett steg längre, att det faktiskt inte verkar finnas så många varken svarta eller annars färgade personer i forumet, så det kan vara lika bra att fråga ändå när man har chansen att åtminstone få tillstymmelsen till annat perspektiv, annars lär man sig väl aldrig något.
  • Anastasia
    Xenia skrev 2023-07-08 23:32:09 följande:

    Det har funnits flera benämningar i USA: neger, färgad, svart, afrikan-amerikan, afro-amerikan. Jag vet inte vad som är mest PK är nu men antar att svart/black fortfarande är ok. "Black is beautiful"

    Den svenska ängsligheten syntes i en svensk komediserie. En man skulle beskriva en svart man. Men han vågade inte säga svart utan sa mörk. "Jag menar inte mörk till sinnelaget, han var glad." Ja, så kan man trassla in sig när man vill vara 100% PK.

    Senare så frågade han en mörkhyad tjej om hon kände mannen. Vilket var väl optimistiskt men hon kallade honom genast för rasist. Det är lätt att bli rasist.

    Sen finns det många "svarta" som helt uppenbart är minst 50% vita. Dvs vad man kallade mulatt förr men det är nog inte heller PK. Går det att säga blandad?

    Är det ens PK att säga "ras", en del säger att det inte finns några raser. Fast hur ska man beskriva någon då? Han såg ut som Barack Obama?

    När jag var i England senast och träffade på ett par med en social hund som ville hälsa tänkte jag fråga vilken ras, dvs race det var. I sista ögonblicket kom jag på  att det heter "breed" om hundar, "race" bara om människor. Puh, så lätt att säga fel!


    När jag ändå är igång med beröm här, så måste jag säga att du också ger tänkvärda inlägg.  


    ang det här med ras, så tror jag personligen att det bara finns en ras och det är Människan.  Men vi kan se olika ut, precis som norska skogskatter kan ha olika färger, men ändå vara norsk skogskatt.  Som Kristen tror ju jag att vi alla kommer från Adam och Eva och därmed är människor på samma sätt oacsett härstamning.  ❤️
    m

  • Anastasia
    ClumsySmurf skrev 2023-07-08 23:38:41 följande:
    Jag har ingen koll på ordet neger men med antirasistisk etymologi (vet inte vad det heter) kan man göra nästan vilket ord som helst till något dåligt.
    Har det med kolonialism och slaveri att göra så är hela planeten skyldig till det sistnämnda.
    Slaveriet på S:t Barthélemy var något som inte bara tolererades, utan också aktivt upprätthölls av den svenska kolonialadministrationen. Även om det förekom att svenska resenärer uttryckte förfäran över den grymma behandlingen av slavarna var det lika många som såg slaveriet som något nödvändigt, och som baserade sin uppfattning på tanken att svarta människor utgjorde en underlägsen ras, som stod nära de vilda djuren. Så skrev skolläraren på ön, Carl Adolf Carlsson, år 1830 att "negern" var "knappt till hälften menniska; resten är apa och tiger". Och Olof Erik Bergius, som deltog i styret av ön, skrev i en bok från år 1819 att "negern känne-tecknas af dumhet" och att varje försök att "civilisera denna undermänniska vore i strid med sjelfva Natu-ren".503 Dessa extremt nedvärderande föreställningar fick också konkreta uttryck i den slavpolitik som den svenska kolonialadministrationen bedrev.
    [...]
    Nordisk Familjebok i sin första upplaga år 1887 slå fast att "negern" intellektuellt sett stod på barnets nivå och kännetecknades av livlig fantasi och glatt humör men med liten uthållighet och utan egentliga moraluppfattningar, idéer som i stort sett oförändrade upprepades i andra upplagan år 1913

    www.levandehistoria.se/sites/default/files/material_file/historisk_forskning_om_rasism_och_framlingsfientlighet_i_sverige.pdf
    usch vad ont det gör i hjärtat när jag läste om slaveriet på st. Barthalamu, tänk vad rasism förstör och har förstört under historiens lopp.  Så många vänskapsband som gått förlorade, så många kärlekshistorier, likaså.  Så mycket förståelser för varandra.   Det är tragiskt att många av våra förfäder sannolikt hade en sådan männisosyn.
Svar på tråden Förbjudna ord?