Aviga skrev 2023-03-25 23:30:16 följande:
#36Skriv vad du menar istället för att dra till med bibelcitat som inte säger det du menar.
"Hindrar ingen från att vara otrogen."
Inte ens om prästen, helt utan att döma själv men med auktoritet att prata för osynliga makter förklarar att de kanske får brinna i helvete?
Enkelt. Att fördöma sina medmänniskor för deras tillkortakommanden bidrar inte till något positivt.
Tror inte att någon lägger upp en tråd här för att bli dömd. Däremot har de kanske ett problem de önskar få hjälp med. Har man ingen hjälp att erbjuda bör man inte engagera sig i tråden.
I de fördömanden jag läst hänvisar man ofta till etik och moral. Men vilken etik och moral? Naturligtvis kan man utveckla en egen etik och moral men då kan man väl knappast vänta sig att resten av samhället ska följa den.
Tycker att FL utrycker det bra när man talar om att inläggen bör vara skrivna som vi normalt samtalar med varandra. Jag har svårt att tro att särskilt många skulle vara så fördömande om de samtalade med en helt främmande person.
Det är när fördömande inlägg ger näring åt hat som problem uppstår. Man kan se hur inläggen och svaren föder varandra med hatfulla kommentarer.
"
I den kristna etiken anser man att eftersom kvinnan vet att hon gjort och vet att hon syndat så är detta straff nog."
Vedergällningsläran stöddes av den katolska kyrkan under medeltiden och även i de protestantiska länderna efter reformationen, av teologer som Thomas av Aquino, Luther och Calvin. Med religionen som grund utdömde den världsliga makten dödsstraff. När vittnen saknades, vilket inte sällan var fallet, användes tortyr för att tvinga fram ett erkännande.
Religionen genomsyrade
Religionen genomsyrade medeltidsmänniskans värld på ett sätt vars innebörder och konsekvenser i dag är svåra att förstå. Att bli berövad livet betraktades enligt medeltidens kristna åskådning inte i sig som ett så hårt straff. Livet var endast en kort tid, fylld av prövningar och lidande, före den eviga saligheten hos Gud.
popularhistoria.se/samhalle/brott-straff/dodsstraff-med-ratt-att-doda"
Naturligtvis kan man utveckla en egen etik och moral men då kan man väl knappast vänta sig att resten av samhället ska följa den."
Man kan alltid försöka tvinga med "kristet etiskt perspektiv".
Jag gillar inte när man använder "inte kasta sten" som argument för "inte döma", det förstör budskapet.