• Anonym (Tänk till)

Sluta dömma

Följt flera trådar om otrohet samt skrivit några själv. Blir både ledsen och arg då det finns människor här inne som både hotar och kränker trådskaparen. Vad ger er rätten? Förstår att det kan upplevas som att man tar någon annans person och självfallet får man ha åsikter. Men att hota? Varför? Vad vinner du på det? Har du själv blivit utsatt och det brister för dig? 
    Jag har skrivit och bett om råd ibland, men blivit så kränkt att det inte går att läsa vidare. Och samtidigt så arg. Att ha en relation med någon som är upptagen är inget man just söker. Kanske den otrogne ljugit om sin relations status för dig och att det är för sent att avsluta pga känslor. Kanske du är medveten men inte vill annat än vara med personen. Pga känslor. Vi är också människor. Allt är inte svart eller vitt. 

• Svar på tråden Sluta dömma
  • Aviga

Intressant tråd... Hum...  "Den som är utan synd kasta första stenen" lärde jag mig i söndagsskolan en gång i tiden. Om det nu är så att vi utgår från den kristna etiken så är det fel att fördöma andra. 

I bibelns exempel handlade det om en kvinna som just begått äktenskapsbrott. I den kristna etiken anser man att eftersom kvinnan vet att hon gjort och vet att hon syndat så är detta straff nog.

Moralen är att bara den som aldrig själv syndat på något sätt , alltså är fri från synd har lov att kasta stenen.  Observera man talar om alla former om synd, som högmod, lögn, stöld mm

Med detta följer att om du någonsin syndat mot de 10 budorden har du ingen rätt att klandra en annan syndare (oavsett synd).

Vet inte om detta är till hjälp för någon.?

• Anonym (Sahara)
    Anonym (S) skrev 2023-03-24 09:30:18 följande:
    Om du inte vill vara med en upptagen man är det enkelt . Var inte det. Jag tror det som retar folk är era bortförklaringar, du bidrar själv med några här. Ni agerar på era känslor och får det att låta dom att ni inte har något val. Men ni väljer i allra högsta grad att ligga med en upptagen man. Man måste inte fortsätta en relation när man får reda på att mannen är gift. Gör man det, då tycker man att det är ok.
    Man väljer inte vem man blir kär i.

Jag var otrogen med en gift man (är själv gift). Det fanns inte på min världskarta att vara det. Så helt plötsligt på en konferens så satt vi där, en man som jag kände otrolig kemi med. Det ena ledde till det andra. Jag brukar inte falla för andra. Aldrig., men nu gjorde jag det. Och det är verkligen skit!! På alla sätt. Men det känns som varenda cell i kroppen skriker efter honom. Men nej, ingen av oss har dåliga relationer så vi avbröt det vi höll på med och vänder blad. men fan gråter bara jag tänker på honom. Jag blev förälskad..samtidigt som jag älskar min man. 

det är inte alltid svart på vitt som TS skrev. Allt är inte höger eller vänster. Livet är komplicerat. Relationer är komplicerat. Ibland träffar man människor som vänder upp och ner på allt. Och även om jag hatar otrohet själv så föll jag dit. Det kan du med om ett specifikt tillfälle uppstår och du möter någon som skakar om dig helt..

så döm inte
  • ClumsySmurf
    Aviga skrev 2023-03-25 19:04:37 följande:

Intressant tråd... Hum...  "Den som är utan synd kasta första stenen" lärde jag mig i söndagsskolan en gång i tiden. Om det nu är så att vi utgår från den kristna etiken så är det fel att fördöma andra. 

I bibelns exempel handlade det om en kvinna som just begått äktenskapsbrott. I den kristna etiken anser man att eftersom kvinnan vet att hon gjort och vet att hon syndat så är detta straff nog.

Moralen är att bara den som aldrig själv syndat på något sätt , alltså är fri från synd har lov att kasta stenen.  Observera man talar om alla former om synd, som högmod, lögn, stöld mm

Med detta följer att om du någonsin syndat mot de 10 budorden har du ingen rätt att klandra en annan syndare (oavsett synd).

Vet inte om detta är till hjälp för någon.?

Jag tror inte att "den av er som är fri från synd (kan döma den otrogna till dödsstraff och) skall kasta första stenen på henne" var menat att tolkas som moralrelativism och jag tror inte det var menat att ingen ska säga vad de tycker när folk biktar sej offentligt på internet, det är också något som sällan får konsekvenser IRL så jag tycker det är lite långsökt att jämföra med dödsstraf.

Hur många av de som pratar om stenar och otrohet är krista och själva följer det moralboken bibeln säger?
    Är intressant att veta om de själva följer bibeln (och själva aldrig tar sej rätten att klandra andra) eller om det bara är något de tycker andra ska följa när det passar.
  • Meddelande borttaget
  • ClumsySmurf
    Aviga skrev 2023-03-25 22:26:20 följande:
    Inlägget talar om att döma människor och hur man ser på detta ur ett kristet etiskt perspektiv. Att vara otrogen är inte ett brott och att blanda in dödstraff i det hela är helt befängt.  Jag kunde lika gärna ha tagit upp "om din fiende slår dig, vänd då andra sidan till"   Moralen i det hela är att hårda ord och fördömande av sina medmänniskor skapar inget positivt. Hindrar ingen från att vara otrogen.
    Skriv vad du menar istället för att dra till med bibelcitat som inte säger det du menar.

"Hindrar ingen från att vara otrogen."
    Inte ens om prästen, helt utan att döma själv men med auktoritet att prata för osynliga makter förklarar att de kanske får brinna i helvete?
  • Meddelande borttaget
  • ClumsySmurf
    Aviga skrev 2023-03-25 23:30:16 följande: #36
    ClumsySmurf skrev 2023-02-23 10:33:26 följande: #35
    Skriv vad du menar istället för att dra till med bibelcitat som inte säger det du menar.

"Hindrar ingen från att vara otrogen."
    Inte ens om prästen, helt utan att döma själv men med auktoritet att prata för osynliga makter förklarar att de kanske får brinna i helvete?
    Enkelt. Att fördöma sina medmänniskor för deras tillkortakommanden bidrar inte till något positivt.

Tror inte att någon lägger upp en tråd här för att bli dömd. Däremot har de kanske ett problem de önskar få hjälp med. Har man ingen hjälp att erbjuda bör man inte engagera sig i tråden. 

I de fördömanden jag läst hänvisar man ofta till etik och moral.  Men vilken etik och moral? Naturligtvis kan man utveckla en egen etik och moral men då kan man väl knappast vänta sig att resten av samhället ska följa den.

Tycker att FL utrycker det bra när man talar om att inläggen bör vara skrivna som vi normalt samtalar med varandra. Jag har svårt att tro att särskilt många skulle vara så fördömande om de samtalade med en helt främmande person.

Det är när fördömande inlägg ger näring åt hat som problem uppstår. Man kan se hur inläggen och svaren föder varandra med hatfulla kommentarer. 
    "I den kristna etiken anser man att eftersom kvinnan vet att hon gjort och vet att hon syndat så är detta straff nog."
    Vedergällningsläran stöddes av den katolska kyrkan under medeltiden och även i de protestantiska länderna efter reformationen, av teologer som Thomas av Aquino, Luther och Calvin. Med religionen som grund utdömde den världsliga makten dödsstraff. När vittnen saknades, vilket inte sällan var fallet, användes tortyr för att tvinga fram ett erkännande.

Religionen genomsyrade

Religionen genomsyrade medeltidsmänniskans värld på ett sätt vars innebörder och konsekvenser i dag är svåra att förstå. Att bli berövad livet betraktades enligt medeltidens kristna åskådning inte i sig som ett så hårt straff. Livet var endast en kort tid, fylld av prövningar och lidande, före den eviga saligheten hos Gud.

popularhistoria.se/samhalle/brott-straff/dodsstraff-med-ratt-att-doda
    "Naturligtvis kan man utveckla en egen etik och moral men då kan man väl knappast vänta sig att resten av samhället ska följa den."

Man kan alltid försöka tvinga med "kristet etiskt perspektiv".

Jag gillar inte när man använder "inte kasta sten" som argument för "inte döma", det förstör budskapet.
  • Anonym (Nono)
    Anonym (Tänk till) skrev 2023-03-24 10:56:09 följande:
    Just en sån person jag menar...
    Det du citerade är inte ett hot
  • Anonym (Nono)
    Anonym (Tänk till) skrev 2023-03-24 18:39:31 följande:

Oj oj vad ämnet retar upp. 
    Och till "Jaha", nix är inte fd älskarinna som skrev en annan tråd om otrohet. Men väldigt illa att hota personen! Kanske ni som blivit utsatta för otrohet bör titta på er själva. Vad hos er gör att den du lever med är otrogen mot dig??

Ju mer jag läser av det du skriver ju tydligare blir det att det här är en fredagstråd. Kul att folk går på det och tror att det finns dem som tänker såhär på riktigt 
  • Citronella

Att hota är såklart aldrig okej sådana kommentarer ska du anmäla. Men man kan inte förvänta sig ryggdunkningar och hurrarop när man är otrogen det är alltid fel. Vill man ha någon annan än sin partner får man prata med partnern om det eller göra slut först. 

Svar på tråden Sluta dömma