• Anonym (Tänk till)

Sluta dömma

Följt flera trådar om otrohet samt skrivit några själv. Blir både ledsen och arg då det finns människor här inne som både hotar och kränker trådskaparen. Vad ger er rätten? Förstår att det kan upplevas som att man tar någon annans person och självfallet får man ha åsikter. Men att hota? Varför? Vad vinner du på det? Har du själv blivit utsatt och det brister för dig? 
    Jag har skrivit och bett om råd ibland, men blivit så kränkt att det inte går att läsa vidare. Och samtidigt så arg. Att ha en relation med någon som är upptagen är inget man just söker. Kanske den otrogne ljugit om sin relations status för dig och att det är för sent att avsluta pga känslor. Kanske du är medveten men inte vill annat än vara med personen. Pga känslor. Vi är också människor. Allt är inte svart eller vitt. 

• Svar på tråden Sluta dömma
  • Anonym (Flrk)
    Anonym (Trippelliv) skrev 2023-03-27 16:47:31 följande:
    Om ens partner misstänker att man är otrogen fast man inte är det så är man nog ofta en del av problemet. Dvs man är dålig på de egenskaper och beteenden som skapar tillit. 
    Precis 
  • ClumsySmurf
    molly50 skrev 2023-03-27 12:09:01 följande:
    Men även om man inte vet så kan man ändå ha en magkänsla av att något inte stämmer.
    Så jag köper inte riktrigt det där argumentet om att det man inte vet mår man inte dåligt av.
    Och även om man inte har någon misstanke så kommer man ju ändå att bli sårad om sanningen kommer fram,oavsett om det sker på en gång eller längre fram.
    Så det går aldrig att vara säker på att det aldrig kommer att uppdagas.
    Så varför ens ta den risken att förstöra det man har?
    Mår man så dåligt i sitt förhållande att man ens börjar gå i de tankarna att vara otrogen så är det väl bättre och ärligare att göra slut. 
    Det blir ju lite komiskt när de som skiter i hur deras handlingar (otrohet) påverkar andra (och försvarar det med alla möjliga ursäkter) beklagar sej över andras handlingar (de som dömer), är ju inte bara det motsägelsefulla att först försvara sitt beteende och sen kritisera andras de vill ha mer respekt av främlingar på internet än vad de själva ger sina närmaste eller andra IRL.
  • Anonym (jaha)
    ClumsySmurf skrev 2023-03-27 17:07:55 följande:
    Det blir ju lite komiskt när de som skiter i hur deras handlingar (otrohet) påverkar andra (och försvarar det med alla möjliga ursäkter) beklagar sej över andras handlingar (de som dömer), är ju inte bara det motsägelsefulla att först försvara sitt beteende och sen kritisera andras de vill ha mer respekt av främlingar på internet än vad de själva ger sina närmaste eller andra IRL.
    Samma egoistiska äta kakan och ha den kvar mentalitet verkar genomsyra allt dessa människor gör.

1) Man vill kunna ha en partner men knulla andra ändå och slippa kritik för det, äta kakan och ha den kvar.

2) Man vill kunna knulla nån annans partner men slippa få kritik för det, äta kakan och ha den kvar.

3) Man beter sig respektlöst mot andra men kräver att andra bete sig respektfullt mot en själv

Och sen blir man skitsur och känner sig kränkt när det inte blir så Drömmer
  • molly50
    Anonym (Gött) skrev 2023-03-27 13:37:24 följande:

Hoppas de "trohets" förespråkare som uppenbarligen lägger all sin vakna tid på att skriva om hur hemska otrogna människor är inte har något eget förhållande.

Hundra gånger hellre vara ihop med en otrogen person än en som fått otrohet på hjärnan. Gift med Gestapo.

Eller så kanske "otrohetsförespråkarna" hellre ska inleda öppna förhållanden än monogama,om det är så de vill leva.

Du har uppenbarligen aldrig blivit riktigt sviken av någon som står dig nära. 
  • molly50
    ClumsySmurf skrev 2023-03-27 17:07:55 följande:
    Ja,precis. Jag kan bara hålla med dig. 
  • molly50
    Anonym (Gött) skrev 2023-03-27 15:14:09 följande:
    Hellre sviken än övervakad.
    Ja,det är jobbigt att vara övervakad av en svartsjuk person.
    Det vet jag av egen erfarenhet.
    Trots att jag aldrig var otrogen eller ens gav honom en anledning att tro det.
    Men beter man sig på ett misstänkt sätt så är det kanske inte så konstigt att ens partner blir misstänksam heller?
    Har du tänkt på det?
  • Anonym (Flrk)
    Anonym (jaha) skrev 2023-03-27 17:34:30 följande:
    Samma egoistiska äta kakan och ha den kvar mentalitet verkar genomsyra allt dessa människor gör.

1) Man vill kunna ha en partner men knulla andra ändå och slippa kritik för det, äta kakan och ha den kvar.

2) Man vill kunna knulla nån annans partner men slippa få kritik för det, äta kakan och ha den kvar.

3) Man beter sig respektlöst mot andra men kräver att andra bete sig respektfullt mot en själv

Och sen blir man skitsur och känner sig kränkt när det inte blir så Drömmer
    Haha så sant 
  • ClumsySmurf
    molly50 skrev 2023-03-27 18:00:42 följande:
    Ja,det är jobbigt att vara övervakad av en svartsjuk person.
    Det vet jag av egen erfarenhet.
    Trots att jag aldrig var otrogen eller ens gav honom en anledning att tro det.
    Men beter man sig på ett misstänkt sätt så är det kanske inte så konstigt att ens partner blir misstänksam heller?
    Har du tänkt på det?

Du nej men när "det man inte vet lider man inte av" projicerar är det den egna otroheten som är orsaken och blir det blir två som lider av det. Vet inte om det var så för er men det är knappast ovanligt.

• ClumsySmurf
    molly50 skrev 2023-03-27 17:48:43 följande:
    Eller så kanske "otrohetsförespråkarna" hellre ska inleda öppna förhållanden än monogama,om det är så de vill leva.

Du har uppenbarligen aldrig blivit riktigt sviken av någon som står dig nära. 
    om/när det kommer fram kan de bli väldigt oroliga att partnern ska ge igen med samma mynt, undrar hur vanligt det är att hämd är orsaken till otrohet.
  • molly50
    ClumsySmurf skrev 2023-03-27 18:16:54 följande:

Du nej men när "det man inte vet lider man inte av" projicerar är det den egna otroheten som är orsaken och blir det blir två som lider av det. Vet inte om det var så för er men det är knappast ovanligt.

Nej,jag var aldrig otrogen och gav honom heller aldrig någon anledning att tro det.
    Däremot så var han otrogen själv,skulle det senare visa sig.
    Så han dömde kanske mig utifrån sina egna handlingar. 
Svar på tråden Sluta dömma