• Anonym (Tänk till)

Sluta dömma

Följt flera trådar om otrohet samt skrivit några själv. Blir både ledsen och arg då det finns människor här inne som både hotar och kränker trådskaparen. Vad ger er rätten? Förstår att det kan upplevas som att man tar någon annans person och självfallet får man ha åsikter. Men att hota? Varför? Vad vinner du på det? Har du själv blivit utsatt och det brister för dig? 
    Jag har skrivit och bett om råd ibland, men blivit så kränkt att det inte går att läsa vidare. Och samtidigt så arg. Att ha en relation med någon som är upptagen är inget man just söker. Kanske den otrogne ljugit om sin relations status för dig och att det är för sent att avsluta pga känslor. Kanske du är medveten men inte vill annat än vara med personen. Pga känslor. Vi är också människor. Allt är inte svart eller vitt. 

• Svar på tråden Sluta dömma
  • Anonym (S)
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-03-28 17:13:39 följande:
    Jag vet inte vilken floskel du menar? Och jag vet inte i vilket fall du menar att jag skulle ha försvarat en floskel?
    Förtydliga gärna så lovar jag att försöka svara efter bästa förmåga.
    Den står i inlägget du svarade på. Du har upprepat den några gånger. 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-03-28 17:21:38 följande:
    Jag förstår dig inte.
    Det finns ingen som helst möjlighet för mig att referera till att jag skulle ha valt att vara tillsammans med en skithög, så det är helt omöjligt för mig att svara på ditt ytterst otrevliga inlägg.

Den, om det ens finns någon, som väljer en skithög till sin partner får ta sitt eget ansvar för sitt val.
    Om du är den som en gång valde en skithög som din partner så förstår jag att du drabbades av otrohet.

Men mera troligt för mig förefaller vara att det faktiskt var du som uppträdde som en skithög mot din partner? Och på så sätt drev du din partner till att fatta sitt beslut att vara otrogen mot dig, för att få till ett avslut på sin relation med dig?

Jag för min egen del klarar i vart fall inte förstå och klarar inte relatera till det som du skriver.
    Ja det är väl klart att du inte kommer förstå när du har värderingar som likna människor med personlighetsstörningar, en psykopat kommer ju inte heller fatta varför det skulle vara fel att ljuga och manipulera... 

Nästa argument är lika sjuk den med där du lägger skulden för att en skithög lurar och manipulerar sin partner på partnern och menar att "personen får skylla sig själv" vilket i relation till ditt propagerande för att undanhålla sanningen blir nästan komiskt om det inte varit så sjukt. För hur har du tänkt dig ett en partner skulle kunna avstå från att ha en relation till en falsk och manipulativ skithög om personen inte vet vilken falks och manipulativ skithög personen är?

Som sagt dina argument är väldigt väldigt sjuka
  • Anonym (Dömer men förmår inte förklara)

Gällande statistik: 
    min uppfattning är att det finns ingen säker statistik gällande det här ämnet. Jag har heller aldrig sett någon som har velat påskina att det skulle finnas någon säker statistik.

Jag förutsätter att otrohet rent generellt är vanligare än vad någon statistik visar, vilket jag grundar bl a på att med en rimlig sannolikhetsbedömning så är det väldigt många som aldrig blir kända, enligt mig sannolikt de flesta.
    Medan de enda som skulle kunna ingå i en statistik är endast de relativt få som faktiskt blir kända.

Jag har under många år samtalat med flera som yrkesmässigt arbetar med relationer och problem i dessa, och jag har en närstående som arbetat med detta i snart 40 år.
    Gällande statistiken och att den sannolikt visar alltför få så är i stort sett alla överens om detta.

En del av det jag beskriver i övrigt har jag också hämtat från erfarenheterna som dessa yrkesverksamma personer har samlat på sig,
    och en del har jag bl a hämtat från mina egna mångåriga studier i ämnet.

ClumsySmurf skrev 2023-03-28 17:42:18 följande:
     Sa de också att vissa otrogna ljuger om statistiken?

De sade inget direkt om det, åtminstone inte vad jag uppfattade.

Hur menar du, vad är din uppfattning?

Se det jag nyss skrev om statistik, så kanske det ger svar vad jag anser?

Anonym (S) skrev 2023-03-28 17:44:01 följande:
    Den står i inlägget du svarade på. Du har upprepat den några gånger. 
    Jag ser ingen floskel i det som jag har skrivit?

och
    i vilket fall du menar att jag skulle ha försvarat en floskel?
    visa/citera gärna det du menar att jag har försvarat en floskel.
  • Anonym (pfft)
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-03-28 17:47:54 följande:

Varför är ditt "råd" att inte vara otrogen? Vad tycker du är fel med att vara otrogen?
  • Anonym (S)

Gällande statistik: 
    min uppfattning är att det finns ingen säker statistik gällande det här ämnet. Jag har heller aldrig sett någon som har velat påskina att det skulle finnas någon säker statistik.

Jag förutsätter att otrohet rent generellt är vanligare än vad någon statistik visar, vilket jag grundar bl a på att med en rimlig sannolikhetsbedömning så är det väldigt många som aldrig blir kända, enligt mig sannolikt de flesta.
    Medan de enda som skulle kunna ingå i en statistik är endast de relativt få som faktiskt blir kända.

Jag har under många år samtalat med flera som yrkesmässigt arbetar med relationer och problem i dessa, och jag har en närstående som arbetat med detta i snart 40 år.
    Gällande statistiken och att den sannolikt visar alltför få så är i stort sett alla överens om detta.

En del av det jag beskriver i övrigt har jag också hämtat från erfarenheterna som dessa yrkesverksamma personer har samlat på sig,

Ja, för de som inte tar otrohet på så stort allvar känns det alltid bättre att tro att många andra också gör det. 
  • Anonym (jaha)

Gällande statistik: 

Vad dessa personer säger och hur du tolkar det är inte nödvändigtvis samma sak och med tanke på hur du förhåller dig till sanningen så är det snarare högst tveksamt. 

Dina egna subjektiva tolkningar av vad dina påstådda vänner sagt duger inte som fakta... du förstår.. det räcker inte med att slänga in hänvisningar till påstådda "yrkesfolks" åsikter i rena spekulationer för att det ska uppfattas som fakta för det är ju i praktiken inget annat än samma sak som att säga "jag hörde nån som sa att...."
    Anonym (jaha) skrev 2023-03-28 17:45:00 följande:
    Ja det är väl klart att du inte kommer förstå när du har värderingar som likna människor med personlighetsstörningar, en psykopat kommer ju inte heller fatta varför det skulle vara fel att ljuga och manipulera... 

Nästa argument är lika sjuk den med där du lägger skulden för att en skithög lurar och manipulerar sin partner på partnern och menar att "personen får skylla sig själv" vilket i relation till ditt propagerande för att undanhålla sanningen blir nästan komiskt om det inte varit så sjukt. För hur har du tänkt dig ett en partner skulle kunna avstå från att ha en relation till en falsk och manipulativ skithög om personen inte vet vilken falks och manipulativ skithög personen är?

Som sagt dina argument är väldigt väldigt sjuka
    Jag har visat stort tålamod och jag har på ett seriöst sätt försökt att besvara dina inlägg så sakligt som jag har kunnat.
    Men det här inlägget väljer jag av uppenbara skäl att inte besvara.

Ditt sätt att uttrycka dig till och om andra människor förstör tråden och gör så att andra medlemmar inte ens vill delta i tråden.

Skärp dig om du vill föra ett resonemang med mig.

Om du inte klarar att skärpa dig så tycker jag att du ska lämna tråden till dess du kan delta i resonemangen, och bemöta andra människor, på ett åtminstone någorlunda normal sätt.

På FL:s Säkerhet och regler står att läsa bl a:

"Det skal vara trevligt att umgås på FamiljeLiv.se

För att alla ska trivas på vårt community gäller vissa regler hos oss. Du hittar alla användarvillkor här.

Men egentligen är det inte så märkligt. Det handlar om vanlig enkel hyfs. Och att bemöta andra som du själv vill bli bemött. Rätt enkelt, eller hur?"

Försök åtminstone att leva upp till detta.
    Om du inte vill göra det så bör du ta konsekvenserna och lämna tråden och FL, till dess du klarar att följa reglerna.

• ClumsySmurf
    Anonym (jaha) skrev 2023-03-28 17:57:37 följande: #158
    Anonym (Dömer men förmår inte förklara) skrev 2023-02-23 10:33:26 följande:

Gällande statistik: 

Vad dessa personer säger och hur du tolkar det är inte nödvändigtvis samma sak och med tanke på hur du förhåller dig till sanningen så är det snarare högst tveksamt. 

Dina egna subjektiva tolkningar av vad dina påstådda vänner sagt duger inte som fakta... du förstår.. det räcker inte med att slänga in hänvisningar till påstådda "yrkesfolks" åsikter i rena spekulationer för att det ska uppfattas som fakta för det är ju i praktiken inget annat än samma sak som att säga "jag hörde nån som sa att...."

men du förstår väl du också att en helt anonyms egna påstådda studier i ämnet är mycket trovärdigare än alla studier där otrogna själva svarat eftersom det är simpel logik att de enda som skulle kunna ingå i en statistik är endast de relativt få som faktiskt blir kända rolling-on-the-floor-laughing.gif

Jag har en närmare närstående som arbetat med detta i 50 år, han inte håller med, det trovärdiga argumentet väger faktiskt 10 år mer 🤣
Svar på tråden Sluta dömma