• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Padirac
    Pope Joan II skrev 2020-11-29 21:27:57 följande:

    Oj, jaha. Ja, det hade jag ju aldrig kunnat gissa ens om jag levt tills jag blev hundra år.

    Vad jag vill med mitt deltagande i tråden? Det är ju min tråd? En tråd jag startade för att kunna ventilera mitt missnöje med och min oro för att Sveriges valda strategi var/är betydligt sämre än den kunnat vara. 


    Det är inte ditt fel att du inte kunde gissa det, kanske jag kan säga då...

    Jag uppfattar att mycket av kritiken i början var missriktad, tex pekades enskilda personer ut, fel delar av förvaltning pekades ut och i det hela var det mycket osakligt och knappast konstruktiv kritik. Efter att denna kritik bemöts så har nya delar anklagats, även där missriktat. Vartefter kritik bemötts så har den flyttats för att gång efter annan gått runt i cirklar och åter igen varit kritik som bygger på fel premisser, pekar ut personer felaktigt.

    Jag vet inte om jag nått fram, eller jag är säker på att jag inte nått fram. Men precis som du nyss själv pekade på felaktiga premisser i en fråga så fortsätter jag att peka på när påståenden bygger på felaktiga premisser.
  • Padirac
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-30 00:05:18 följande:

    Glöm att det finns IVA-platser till alla som behöver. Så här skriver socialstyrelsen:

    "I samband med en extraordinär resurssituation måste intensivvårdsresurserna däremot reserveras för patienter där intensivvården har stor sannolikhet att bidra till fortsatt överlevnad. Detta innebär en större restriktivitet med att inleda eller fortsätta intensivvård än i normalfallet."

    Att det finns IVA-platser kvar är tyvärr en konsekvens av dessa restriktioner. Frågor på det?


    Du menar att du kommit på att Socialstyrelsen säger att IVA-platser inte skall ges till de som inte bedöms ha fortsatt överlevnadschans...
  • FDFMGA
    AndreaBD skrev 2020-11-30 00:05:14 följande:
    Obetydlig skillnad i alla fall. Och under en kvartal säger det inte mycket heller. 
    Ja, om man bortser från Storbritannien och några länder till.

    Lite förvånande att stora exportländer som Sverige och Tyskland klarade sig så relativt lindrigt undan, men det blir ju mer rättvisande när hela året redovisas.

    Jag är inte ekonom - men jag antar att lån som stater tar och sen delar ut i form av subventioner inkluderas i BNP-statistiken.
  • Anonym (Proctor)
    Padirac skrev 2020-11-30 00:13:04 följande:
    Du menar att du kommit på att Socialstyrelsen säger att IVA-platser inte skall ges till de som inte bedöms ha fortsatt överlevnadschans...
    Det är inte vad socialstyrelsen skriver. Läs en gång till. Och tänk. Det är inte olagligt. Än.
  • Anonym (Proctor)
    FDFMGA skrev 2020-11-30 00:27:18 följande:
    Ja, om man bortser från Storbritannien och några länder till.

    Lite förvånande att stora exportländer som Sverige och Tyskland klarade sig så relativt lindrigt undan, men det blir ju mer rättvisande när hela året redovisas.

    Jag är inte ekonom - men jag antar att lån som stater tar och sen delar ut i form av subventioner inkluderas i BNP-statistiken.
    BNP är värdet på alla varor och tjänster som produceras under ett år. Som en hint bara.
  • Anonym (Proctor)

    Nu frågar sig varje centerpartist, ja varenda medborgare: visste Annie?
    Nä nu får vi titta fjamåt.

  • klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-30 00:05:18 följande:
    Glöm att det finns IVA-platser till alla som behöver. Så här skriver socialstyrelsen:

    "I samband med en extraordinär resurssituation måste intensivvårdsresurserna däremot reserveras för patienter där intensivvården har stor sannolikhet att bidra till fortsatt överlevnad. Detta innebär en större restriktivitet med att inleda eller fortsätta intensivvård än i normalfallet."

    Att det finns IVA-platser kvar är tyvärr en konsekvens av dessa restriktioner. Frågor på det?


    Varför tar du fram text ifrån mars?
    Det är en fråga jag har till dig!

    Efter den initiala ökningen av IVA-platser, så har strategin fungerat till ~100%.
    För all del återkom gärna när det ändrar sig, så har vi alla fall en poäng du har som går diskutera.

  • klyban
    Padirac skrev 2020-11-30 00:13:04 följande:
    Du menar att du kommit på att Socialstyrelsen säger att IVA-platser inte skall ges till de som inte bedöms ha fortsatt överlevnadschans...

    Texten var ifrån Mars då vi var precis i färd med att öka IVA-platserna.
    H*n tog det ur sitt sammanhang, och trodde vi inte skulle förstå nått var fel.

    www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/nationella-prioriteringar-intensivvarden.pdf
    Publicering www.socialstyrelsen.se, mars 2020

  • klyban
    FDFMGA skrev 2020-11-30 00:27:18 följande:
    Ja, om man bortser från Storbritannien och några länder till.

    Lite förvånande att stora exportländer som Sverige och Tyskland klarade sig så relativt lindrigt undan, men det blir ju mer rättvisande när hela året redovisas.

    Jag är inte ekonom - men jag antar att lån som stater tar och sen delar ut i form av subventioner inkluderas i BNP-statistiken.

    Vi hela tiden haft en bra produktion, och vi exporterar 60% av allt vi gör.
    Och nu tuggar det på än mer, man kommer nog snart öka skiften till och med, och före COVID-19 signalerade det för en rejäl med nedgång.

  • Anonym (Proctor)
    klyban skrev 2020-11-30 00:54:21 följande:

    Texten var ifrån Mars då vi var precis i färd med att öka IVA-platserna.
    H*n tog det ur sitt sammanhang, och trodde vi inte skulle förstå nått var fel.

    www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/dokument-webb/ovrigt/nationella-prioriteringar-intensivvarden.pdf
    Publicering www.socialstyrelsen.se, mars 2020


    Ja, texten är från i Mars. Tänkte du skulle förstått den vid det här laget.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin