• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-29 16:34:54 följande:
    Brister i språkförståelse ja .... vi tar det väl igen då - om flera inlägg som svarar på mina inlägg, svamlar om högerpopulism och drar paralleller mellan mina åsikter eller hur jag uttrycker dem och högerextremister eller högerpopulism, är det en obehaglig koppling mellan mig och högerpopulister. Samma obehagliga och generaliserande koppling har gjorts i svar även till andra här. Undrar vad denna tvångsmässigt upprepande sammankoppling beror på, och vad det har för syfte i denna tråd ...

Om man inte förstår detta resonemang, borde man kanske skriva in sig på någon komvuxkurs i svenska och förkovra sig i läsförståelse till morgonkaffet, och till eftermiddagskaffet, middagen och kvällskaffet. 
    Hade detta nått sakligt att göra om COVID-19 och göra?
  • Anonym (Proctor)
    AndreaBD skrev 2020-11-29 16:47:36 följande:

Men det här har vi ju väntat på.....

Abstract

What accounts for Sweden?s high COVID death rate among the Nordics? One factor could be Sweden?s lighter lockdown. But we suggest 15 other possible factors. Most significant are:

(1) the ?dry-tinder? situation in Sweden (we suggest that this factor alone accounts for 25 to 50% of Sweden's COVID death toll);

(2) Stockholm?s larger population;

(3) Sweden?s higher immigrant population;

(4) in Sweden immigrants probably more often work in the elderly care system;

(5) Sweden has a greater proportion of people in elderly care;

(6) Stockholm?s ?sport-break? was a week later than the other three capital cities;

(7) Stockholm?s system of elderly care collects especially vulnerable people in nursing homes. Other possible factors are:

(8) the Swedish elderly and health care system may have done less to try to cure elderly COVID patients;

(9) Sweden may have been relatively understocked in protective equipment and sanitizers;

(10) Sweden may have been slower to separate COVID patients in nursing homes;

(11) Sweden may have been slower to implement staff testing and changes in protocols and equipage;

(12) Sweden elderly care workers may have done more cross-facility work;

(13) Sweden might have larger nursing homes;

(14) Stockholmers might travel more to the Alpine regions;

(15) Sweden might be quicker to count a death "a COVID death.? We give evidence for these other 15 possible factors. It is plausible that Sweden?s lighter lockdown accounts for but a small part of Sweden?s higher COVID death rate.

papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm

Och en tidningsartikel av en av författarna:

www.aier.org/article/swedens-high-covid-death-rates-among-the-nordics-dry-tinder-and-other-important-factors/

Ja, Stockholm är ju så mycket större än Köpenhamn. Verkligen.

Vad gjorde regeringen för att ta höjd för att vi har fler migranter än andra och därmed är mer utsatta? Inte ett skvatt.

Ja, det är det sena sportlovet som gör att vi nu i höst återigen drabbs hårt.

Bra jobbat politiker att vi hade brist på sjukvårdsutrustning.
  • klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-29 16:50:22 följande:
    Besvara inte dessa inlägg alls. Det är bara provokationer.

Det är kontentan av att man inte vill diskutera ämnet och tex försöker påstå vi har flockimmunitet, fast den lättförstådda Tegnell sagt vi har en annan strategi.

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/folkhalsomyndighetens-arbete-med-covid-19/
    Detta har man ju bara  upprepat hundratals gånger av den lättförstådda Tegnell.
    Och minska övriga negativa konsekvenser för individ och samhälle.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-29 16:58:03 följande:

Vad gjorde regeringen för att ta höjd för att vi har fler migranter än andra och därmed är mer utsatta? Inte ett skvatt.

Regionen och kommunen har ansvaret för sjukvården och äldrevården.
    Ansvar ska tas där ansvar ska tas, ingen som riktigt förstår varför du pratar om regeringen hela tiden och fast vi inte har ministerstyre och ansvar är klart fördelat.
    Och ändå blir det fel för dig vaar gång, precis som du är i en alternativ värld och ej i verkligheten.

• Anonym (Proctor)
    klyban skrev 2020-11-29 17:00:27 följande:

Det är kontentan av att man inte vill diskutera ämnet och tex försöker påstå vi har flockimmunitet, fast den lättförstådda Tegnell sagt vi har en annan strategi.

Hade vi haft flockimmunitet så skulle väl inte ~7000 nya fall per dag upptäckas?

Tegnell ska man inte lyssna på. Se vad han gör istället. Det är det som räknas.
  • Anonym (Proctor)
    klyban skrev 2020-11-29 17:02:07 följande:

Regionen och kommunen har ansvaret för sjukvården och äldrevården.
    Ansvar ska tas där ansvar ska tas, ingen som riktigt förstår varför du pratar om regeringen hela tiden och fast vi inte har ministerstyre och ansvar är klart fördelat.
    Och ändå blir det fel för dig vaar gång, precis som du är i en alternativ värld och ej i verkligheten.

Du har redan visat att du inte vet vad ministerstyre betyder.
  • pyssel
    Padirac skrev 2020-11-29 15:16:55 följande:

Det finns väl fler saker här som man kan diskutera som förvisso inte här till trådens ämne men likväl i tråden.

Varför skulle jag vara besviken på dig om du städar eller inte städar själv?  Om du är röd eller grön eller blå har väl inte med saken att göra.. Att dina morfärldrar hade eller var tjänstefolk har jag inte heller några synpunkter på, det är som sagt en sak utanför tråden.

Att du ser alla anmälningar jag gjort om personliga påhopp som bifallits av moderatorerna som att ha valt sida finner jag inte för otrolgt. 

Synd om människor kan det vara, men jag är nog för nedlåtande för att tycka synd om de som utsätts för påhopp, det är de som utsätter andra för påhopp jag tycker synd om.

Ser du det som att du avslöjar och står upp mot staten då du påstår att Tegnell sprider desinformation? Om det är fallet så förstår jag att en del ser att narrativet tangerar de narrativ som SDs svans och vurmare sprider, att staten och myndigheterna har en dold agenda är företsällningar som snurrar i deras huvuden som flugor runt en kos svans.

Kan du ge exempel på den desinformation Tegnell sprider?  Har du någon idé om i vilket syfte han sprider den och om han har någon uppdragsgivare och källa för denna desinformation 

Vi kan säga så här, med din lilla utläggning om kungen och en del felaktigheter om niande fick du en egen liten spegel tillbaka med oväsentligheter om niande och när det används.

Jag har redan lyft de tillfällen, ett par ggr i tråden, då Tegnell spred desinformation om att smittspårning kunde utföras efter en modell han återgav helt felaktigt på ett helt avgörande sätt: Att smittspårningsmodellen för könssjukdomar med smittspårningsplikt var ett bra exempel på något man gör själv och något att ta efter vid Covid-19-smitta. Vilket förhåller sig precis tvärtom. Man smittspårar inte t. ex HIV och klamydia på egen hand, utan är skyldig att medverka när vårdgivaren smittspårar. Det är desinformation. Och allvarlig sådan när man lutar sig på att "det går bra med klamydia". Jag har lyft det, utan några högerextrema eller populistiska utspel, men att jag tycker att trovärdigheten får sig en törn vid sådana kardinalfel, särskilt när de används för att lugna folk.

Varför larvar du dig med att mata på med påbörjade meningar som antyder konspiration? Urlöjligt. Men varje gång man skriver något on topic så kommer ni SD-gräl-suktare och letar efter lite gruff, med ungefär lika mkt finess som ett skolgårdslagsmål, inte så nedlåtande som du hoppas. Nu ska du väl anmäla igen.
    Je suis Samuel
  • AndreaBD
    Anonym (Proctor) skrev 2020-11-29 16:58:03 följande:

Stockholm är något större, de har ju inte påstått att det är den enda orsaken. Huvudorsaken skulle vara "dry-tider-effekten", det kan du googla själv.

Vet du varför migranter drabbats mer? Bl.a.så drabbas afrikaner ofta svårare för att det finns ett samband med vitamin-D-brist. De som har mörk hy behöver mer ljus/vitamin D och har ofta brist på det om de bor i Europa. Och sambandet med vitamin-D-brist har man upptäckt under de senaste veckorna. Så hur skulle man ha vetat det i början av pandemin? Och deras boendesituation och sätt att umgås hade man inte ens kunnat göra mycket åt kanske?

I våras var det 5000 döda, nu är det hittills 1600 ungefär. Och inget annat land har ju kunnat hålla dig borta heller. Ju större länder, desto mer problem. 

Och att det satsas för lite på sjukvården, det har vi väl vetat i årtionden? 
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2020-11-29 16:47:36 följande:

Men det här har vi ju väntat på.....

Abstract

What accounts for Sweden?s high COVID death rate among the Nordics? One factor could be Sweden?s lighter lockdown. But we suggest 15 other possible factors. Most significant are:
    papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm

Och en tidningsartikel av en av författarna:

www.aier.org/article/swedens-high-covid-death-rates-among-the-nordics-dry-tinder-and-other-important-factors/

Ja det är nog mycket där som stämmer och som regeringen skulle beaktat. Men detta är ju ingen publicerad artikel och utan peer review. Det är mycket tyckande och gissningar, baserat på lite statistik. 
  • pyssel
    klyban skrev 2020-11-29 14:08:36 följande:

Varför man för ofta ställer sig frågan om högerextrema är här och förstör diskussionen, och just för en del diskuterar exakt som i SD trådar.

Och visst är det populism att försöka påstå vi har en flockimmunitet och fast Tegnell & co har upprepat det hundratals gånger och vilken strategi vi har.

Jag som trodde Tegnell var enkel att förstå,

Näe.. Det trodde du faktiskt inte. Här är ETT av exemplen då du tillstår att du tycker Tegnell är svår att förstå. Även om du kastade dig på knappen nyss för att få bort att du sagt detta:

klyban skrev 2020-11-24 06:30:30 följande:"Varför är fakta och COVID-19 en förolämpning för dig?Det roliga är att OECD siffror återspeglar vår strategi som är att man har lyft blicken och ser all problematik och inte bara stirra sig blind på skador utav viruset. Tegnell tar personligen inga beslut utan samråd, som du förstår FHM är ingen diktatur. Utan ett ställe där man vänder på många/alla stenar innan man tar ett beslut. Men med tanke på att man tror dessa email säger nått om munskydd, så är det bara en del i ett förutsättningslös diskussion de har, men som man tar som en direkt sanning bara för man diskuterar pro/cons på det man diskuterar. Även har jag märkt att Tegnell har ett språk som vissa inte ens snuddar att förstå, själv brottas jag också att förstå språket. Då det ofta är inget lekamnnasråk, och absolut inte ett språk som går göra om med semantik"

Jag brottas inte själv med att förstå Tegnells språk, så vet inte riktigt vad du syftar på som svårt.

Dina SD-referenser håller jag verkligen inte med om som så självklart kännetecknande för reflektion och viss kritisk hållning till information från våra myndigheter.
    Je suis Samuel
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin