• Crash Man

    Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

    Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

    Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

    Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

    Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

    Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • KlantSmurfen
    FDFMGA skrev 2019-06-17 22:41:45 följande:
    Oj, du deltar alltså i en tråd som handlar om växthuseffekten utan att veta vad det är för något - det är knappast jämförbart med att  jag ställer mig frågande till vad modern marknadsföring grundad på evolutionspsykologiska teorier är för något, men jag gissar att min gissning inte var helt felSkrattande

    Nåväl. Växthusgaser påverkar klimatet såtillvida att de innebär att mindre värme strålar ut från jorden. Exempel på växthusgaser är koldioxid och metan.

    Det finns för övrigt oerhörda mängder metan lagrade i områden med permafrost.

    Och det finns hur mycket som helst skrivet om växthuseffekten.

    Lycka till med studierna av växthuseffekten, något som möjligen lämpar sig bäst om man undviker att anta ett evolutionspsykologiskt perspektivSkrattande
    "Oj, du deltar alltså i en tråd som handlar om växthuseffekten utan att veta vad det är för något"
    Växthuseffekten? Tråden handlar om Förtjänar Greta Thunberg Nobels fredspris? och klimathotet som är mer komplext än växthuseffekten blev relevant men det är ju trevligt att du deltar i tråden utan att veta vad den handlar om.

    "det är knappast jämförbart med att  jag ställer mig frågande till vad modern marknadsföring grundad på evolutionspsykologiska teorier är för något"
    Kan du förklara med egna ord hur modern marknadsföring, godhetssignalering och politisk aktivism tillämpar evolutionspsykologiska teorier.
    jo det är exakt samma sak, förutom att du inte vet vad tråden handlar om.

    "Och det finns hur mycket som helst skrivet om växthuseffekten."
    Men du fick bara till två meningar? Två meningar säger inget om hur växthuseffekten fungerar.

    Eftersom du själv inte godtar länkar får du föregå med gott exempel och förklara klimathotet med egna ord. Med tanke på att 99.9% av FL:s medlemmar är allergiska mot långa inlägg ska du inte bli besviken om ingen läser.

    "Lycka till med studierna av växthuseffekten, något som möjligen lämpar sig bäst om man undviker att anta ett evolutionspsykologiskt perspektivSkrattande"
    Du inte den blekaste aning vad du svamlar om, eller hur?
  • Flash Gordon
    Crash Man skrev 2019-06-16 10:02:36 följande:
    Greta Thunbergs slutbetyg intresserar mig lika mycket som Kim Kardashians slutbetyg - det vill säga inte alls. DNs redaktion gjorde däremot en annan bedömning. De ansåg att hennes betyg var av så pass stor vikt att de valde att publicera nyheten på två språk. Tydligen tyckte de att även den engelskspråkiga delen av världen förtjänade att ta del av nyheten. Troligtvis för att det köpt narrativet att Gretas motståndare är småaktiga människor som är bekymrade upp till öronen för hennes betyg, medan verkligheten visar att det är ingen som bryr sig.
    What!?

    Har DN publicerat Gretas betyg? På två språk dessutom så att hela världen minsann ska få se.

    Hahaha!

    Skrattande

    Så jävla retarderat.

    Precis samma reaktion som när de stoltserade med att Sandviken gick en halv miljard plus på invandringen, varje år. "In your face", liksom. "Ha, där klämde vi åt dem så de teg!

    *ryggdunkar och haj-fajvs på redaktionsmötet*

    Never fo full DN, som det heter på modern internet-svenska.
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2019-06-16 20:39:38 följande:

    Eftersom jag inte har HBO så har jag inte sett serien och kan inte kommentera hur pass verklighetstrogen den är. Däremot har jag läst flera rapporter från IAEA m.fl som beskriver händelseförloppet och varför det gick som det gick. Att som Strandhäll använda en tv-serie som argument mot modern kärnkraft visar bara på vilken nivå hennes okunnighet ligger. Förutsättningarna för en liknande olycka i en lättvattenreaktor av västerländsk konstruktion finns helt enkelt inte. Att bevisa sin okunnighet genom att basunera ut mantrat "100 000 år" ligger på samma nivå.
    Man har helt enkelt inte bemödat sig att ta del av all öppen information om KBS-3, alternativt saknas förmåga att tolka den. Efter dessa "100 000 år" ligger radioaktiviteten i kapslarnas innehåll på samma nivå som hos den omgivande berggrunden. Det är inte samma sak som att det är livsfarligt i 100 000 år. Antar att de personer som känner skräck inför 100 000 år gammalt använt kärnbränsle inte ligger och solar på klipphällar i bohuslän, där den naturliga bakgrundsstrålningen isåfall motsvarar 10 000 år gammalt kärnbränsle. (läs om halveringstider...)
    Med Gen IV reaktorer (läs om BN-800 och BN-1200) kan aktiniderna i använt konventionellt kärnbränsle "brännas ur" och åstadkomma en slutförvaringstid på 1000 år (tills avfallet håller samma aktivitet som omgivande berggrund) Dessutom utnyttjas energiinnehållet i bränslet till 95% istället för till 5% som idag.


    Strandhäll är ett utmärk exempel på fördumningen i samhället. Ända upp till högsta topp.

    Smartaste, bästa tjejgänget ser på TV och tycker sig ha hittar politiska argument.

    Utöver det blir du alldeles för teknisk och faktaorienterad för de känslostyrda.
  • Flash Gordon
    Pope Joan II skrev 2019-06-17 19:10:15 följande:
    Ett ändamål, inte en. 

    Gode värld, det smittar. 
    Det som framförallt kommer fram i boken är hur "klimatet" blir det projekt som familjen kan driva för att alla ska må bra igen. Det blir deras "räddning" ur ett kaos.

    Det hade lika gärna kunna bli raggarbilar eller golf eller fransk medletidshistora men då utan samma uppmärksamhet.
  • FDFMGA
    KlantSmurfen skrev 2019-06-18 00:59:02 följande:
    "Oj, du deltar alltså i en tråd som handlar om växthuseffekten utan att veta vad det är för något"
    Växthuseffekten? Tråden handlar om Förtjänar Greta Thunberg Nobels fredspris? och klimathotet som är mer komplext än växthuseffekten blev relevant men det är ju trevligt att du deltar i tråden utan att veta vad den handlar om.

    "det är knappast jämförbart med att  jag ställer mig frågande till vad modern marknadsföring grundad på evolutionspsykologiska teorier är för något"
    Kan du förklara med egna ord hur modern marknadsföring, godhetssignalering och politisk aktivism tillämpar evolutionspsykologiska teorier.
    jo det är exakt samma sak, förutom att du inte vet vad tråden handlar om.

    "Och det finns hur mycket som helst skrivet om växthuseffekten."
    Men du fick bara till två meningar? Två meningar säger inget om hur växthuseffekten fungerar.

    Eftersom du själv inte godtar länkar får du föregå med gott exempel och förklara klimathotet med egna ord. Med tanke på att 99.9% av FL:s medlemmar är allergiska mot långa inlägg ska du inte bli besviken om ingen läser.

    "Lycka till med studierna av växthuseffekten, något som möjligen lämpar sig bäst om man undviker att anta ett evolutionspsykologiskt perspektivSkrattande"
    Du inte den blekaste aning vad du svamlar om, eller hur?
    Aha, jag tog för givet att du skulle förstå konsekvensen av mindre värme strålar ut.

    Testa att göra ett evolutionspsykologiskt experiment. Koka upp vatten i en kastrull, först utan lock och därefter med lock på kastrullen. Jämför gärna skillnaden i hetta genom att efter säg två minuter doppa ner fingret i kastrullvattnet.

    Och glöm inte att du måste ta bort locket för att kunna jämföra vid det ena dopptillfället.

    Evolutionspsykologi kan vara spännande ur aspekten bränt barn skyr eldenGlad
  • Pope Joan II
    Flash Gordon skrev 2019-06-18 09:24:57 följande:
    Det som framförallt kommer fram i boken är hur "klimatet" blir det projekt som familjen kan driva för att alla ska må bra igen. Det blir deras "räddning" ur ett kaos.

    Det hade lika gärna kunna bli raggarbilar eller golf eller fransk medletidshistora men då utan samma uppmärksamhet.
    Ja, det är min uppfattning också. Och det är klart att föräldrarna, säkert av flera olika anledningar, velat knuffa ödet - slumpen - i rätt riktning för att på så sätt hjälpa Greta (vars utveckling gick brant uppåt i och med att hon kunde förlägga sin ångest, oro och sina tvång på något utanför henne själv) nå framgång med sitt projekt.

    Det står också klart, i alla fall som jag ser det, hur familjen som tidigare enligt egen utsago levde i kaos, tvång, trots och panik äntligen hittade något som kunde knyta ihop dem. Kampen att få Greta att äta och prata och Beata att sluta agera ut och få båda barnen att må bättre kunde till stora delar bytas ut mot en annan kamp. På kuppen blev även föräldrarna experter på ett sätt som gör att de gråter över andras (till och med Rosling-trions) aningslöshet. Ingen vet något, ingen förstår något, ingen gör något - bara familjen Ernman/Thunberg. 
  • Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2019-06-17 23:08:34 följande:
    Slumpen är en märklig företeelse och apropå den kan jag rekommendera Paul Austers "Månpalatset" som har slumpen som underliggande tema.

    Det är ganska vanligt att man ifrågasätter slumpens betydelse, men om man skalar bort psykologin från evolutionspsykologin som någon tog upp så visar ju just evolutionen att slumpen kan åstadkomma ganska mycket.

    Tack för sammanfattningen!
    Jag gillar inte Paul Austers författarskap. 
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2019-06-18 09:58:03 följande:
    Jag gillar inte Paul Austers författarskap. 
    Där ser man.

    Du ogillar kanske slumpens inverkan på våra liv.

    Men det kanske inte är en slump att du hamnar i samma åsiktslag som vissa andra i den här tråden, apropå din kommentar från igårSkrattande

    Ur mitt perspektiv var det ingen slump att du behövde poängtera möjligheten av att Greta Thunbergs betyg är sockrat av skolan som då vill få en del av hennes glans.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2019-06-18 08:53:52 följande:
    What!?

    Har DN publicerat Gretas betyg? På två språk dessutom så att hela världen minsann ska få se.

    Hahaha!

    Skrattande

    Så jävla retarderat.

    Precis samma reaktion som när de stoltserade med att Sandviken gick en halv miljard plus på invandringen, varje år. "In your face", liksom. "Ha, där klämde vi åt dem så de teg!" 

    *ryggdunkar och haj-fajvs på redaktionsmötet*

    Never fo full DN, som det heter på modern internet-svenska.
    Det var väl snällt av dem att göra så.

    Det är ju så många som oroat sig för hur det ska gå för henne i skolan.

    Din koppling till Sandviken är ju intressant ur ett argumentationsteoretiskt perspektiv, liksom benämningen "retarderat"Skrattande
  • FDFMGA
    KlantSmurfen skrev 2019-06-17 16:07:58 följande:
    Du tycker inte att det skulle vara fel? Ponera ett hårbalsam som inte är ett skit bättre för miljön men man påstår att det gör så man kan ta 10% extra, ett nytt system för att återvinna sopor, inte bättre men dyrare och känns bättre när man inbillar sig att man gör nytta.

    Ekologiskt odlat, inte ett skit bättre för miljön men det låter bra. Politikern som lovar dyrt och heligt att göra nägot för miljön drar igång en massa meningslösa projekt som kostar dyrt.

    Alla hyllar Greta

    Det finns ju också de som är lika genuin som Greta men det är inte så lätt att veta vilka de är.
    Hm, mitt svar gick visst upp i rökSkrattande

    Nej, det skulle inte vara ditt fel om jag tog mig friheten att kränga ett hårbalsam och kallade det KlantSmurfen eller KlunsSmurfen.

    Det skulle vara mitt fel, mitt ansvar. För mig är det viktigt att ansvarsfördelningen är korrektSolig
Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?