• Anonym (TS)

Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?

Min partner har dragit på sig rejäla skulder. Vi pratar miljoner, på saker som inte går att sälja då hen konsumerat luft?. 

Idag står jag för alla kostnader hemma. Boende, mat, rubbet?. 

Min utmaning nu är vilka krav jag kan ställa på hen. När jag handlar vill hen att jag ska köpa ett särskilt bröd, särskilt pålägg som hen tycker om? 

Hen vill ha snacks som hen tycker om. Det är jag som betalar allt. Jag får kämpa som ett djur just nu får att få ihop ekonomin då han en dag plötsligt inte kunde betala för något mer?. 

Jag har fått prioritera bort massor nu för att få ihop allt ekonomiskt. Frågan är om det är okej att jag säger att hen får äta det jag köper och att smågodis och speciellt bröd och liknande kan jag inte bekosta. Hen kommer inte kunna köpa detta själv heller? 

Är detta orimligt? 

• Svar på tråden Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?
  • Anonym (m)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-21 19:45:35 följande:
    Så om en person drar på sig gigantiska skulder bakom sin partner i smyg, inte kan betala för boendet eller något längre så jag få stå för precis alla kostnader. Han har 7 miljoner i skulder och fått 500 tusen för att jag ska täcka upp för att han inte ska hamna hos kronofogden. Då ska vi kalla det för ekonomiskt våld?? Jag prioriterar barnen idag och hoppar över frukost och lunch flera ggr i veckan för att ha råd med mat till barnen. 
    Vad är problemet med att han skulle hamna hos kronofogden? Kanske är just det ni behöver.
  • Anonym (TS)
    Anonym (m) skrev 2025-03-22 12:25:40 följande:
    Vad är problemet med att han skulle hamna hos kronofogden? Kanske är just det ni behöver.
    Jag är strateg. Så fort boendet är löst kan han hamna hos kronofogden. jag behöver inte det?
  • Anonym (m)

Alltså han har ingen inkomst, du försörjer honom och har sett till så att han inte hamnar hos kronofogden.

Samtidigt så vägrar du betala på hans skulder men han får absolut inte hamna hos kronofogden

så vem betalar på skulderna nu? Så att han inte hamnar hos kronofogden?

alltså vet inte om jag missförstått något men får inte ihop den här historien

• Anonym (m)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-22 12:32:05 följande:
    Jag är strateg. Så fort boendet är löst kan han hamna hos kronofogden. jag behöver inte det?
    Vilket boende ska han lösa? Ville du inte att han ska bo kvar hos er för barnens skull?
  • Anonym (TS)
    Anonym (m) skrev 2025-03-22 12:42:53 följande:
    Vilket boende ska han lösa? Ville du inte att han ska bo kvar hos er för barnens skull?
    Mitt boende såklart. Hamnar han hos kronofogden och vi delar en köpt bostad tillsammans kommer kronofogden ta boendet?. Så det är väl rätt enkelt att räkna ut mitt agerande? jag hanterar en akut situation?
  • Anonym (m)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-22 12:45:52 följande:
    Mitt boende såklart. Hamnar han hos kronofogden och vi delar en köpt bostad tillsammans kommer kronofogden ta boendet?. Så det är väl rätt enkelt att räkna ut mitt agerande? jag hanterar en akut situation?
    Ok men hur ska boendet lösas så att han sen kan hamna hos kronofogden? Ska du först köpa ut honom eller nåt?
  • Anonym (TS)
    Anonym (m) skrev 2025-03-22 13:03:45 följande:
    Ok men hur ska boendet lösas så att han sen kan hamna hos kronofogden? Ska du först köpa ut honom eller nåt?
    Jag vill inte gå in på detaljer. 
  • Anonym (m)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-22 13:05:08 följande:
    Jag vill inte gå in på detaljer. 

Ok lycka till med det då, bara du har koll så inget blir fel.

Men har du fått någon hjälp av tråden då tycker du? Hur ska du hantera hantera hans förfrågningar om matvaror!

• Batikhäxa
    Anonym (TS) skrev 2025-03-22 12:45:52 följande:
    Om er nuvarande bostad säljs så kan hans del av det som blir över användas till hans skulder. Då borde du kunna lösa ut honom om det går. Annars, sälj som vanligt och så får han betala sina skulder med sin del av det som blir över. Hur han löser boende är väl hans problem, och soc kan hjälpa med akutboende, annars finns ju bekanta. Det är en värdefull läxa för era barn att handlingar får konsekvenser, och att om man lånar pengar, så skall man också betala tillbaka.

Inte lusläst nu, men är ni gifta kan skulderna indirekt drabba dig i en bodelning på så vis att hans giftorättsgods minskar pga skulderna, och ni delar på ditt. Om jag minns rätt.

Helt rätt att vara kalkylerande här för övrigt! 
  • Anonym (TS)
    Batikhäxa skrev 2025-03-22 14:15:22 följande:
    Om er nuvarande bostad säljs så kan hans del av det som blir över användas till hans skulder. Då borde du kunna lösa ut honom om det går. Annars, sälj som vanligt och så får han betala sina skulder med sin del av det som blir över. Hur han löser boende är väl hans problem, och soc kan hjälpa med akutboende, annars finns ju bekanta. Det är en värdefull läxa för era barn att handlingar får konsekvenser, och att om man lånar pengar, så skall man också betala tillbaka.

Inte lusläst nu, men är ni gifta kan skulderna indirekt drabba dig i en bodelning på så vis att hans giftorättsgods minskar pga skulderna, och ni delar på ditt. Om jag minns rätt.

Helt rätt att vara kalkylerande här för övrigt! 
    Det juridiska håller jurister på att hantera. 
  • Batikhäxa
    Anonym (TS) skrev 2025-03-22 14:24:44 följande:
    Det juridiska håller jurister på att hantera. 
    Bra. Det borde man alltid göra, så att man vet vad som gäller rent juridiskt. Hoppas det går bra för dig 👍
  • Anonym (Mamma)

Orimligt? Är du en piga/dräng från tidigt 1800-tal? En människa helt utan självkänsla? Ryck upp dig och släng ut eländet! Du MåSTE vara värd bättre!

• Goneril

Men 7 miljoner i skulder? Det måste väl vara bolån? Då finns väl något värde vid en försäljning? TS har väl en uppfattning om hur bodelningen skulle se ut, åtminstone får vi hoppas det. Nu halvsvälter TS för att kunna ge barnen mat, jag har väl aldrig hört på maken! Märklig livssituation TS råkat hamna i, märkte du inte vartåt det barkade på ett tidigare stadium? 

• Anonym (Wtf?)

Det är orimligt att ens ställa en fråga om det är orimligt.

Han ska va nöjd med det han får, om han ens får något överhuvudtaget!

Svar på tråden Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?