Inlägg från: Anonym (m) |Visa alla inlägg
  • Anonym (m)

Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?

Fast det är ju HAN som försöker kräva här, inte du. Och han har ingen rätt att kräva vad du ska köpa för dina pengar.

Är ni gifta? Annars måste du väl inte betala någonting åt honom. Han får fixa sin skit med kronofogde och skuldsanering. Leva på existensminimum.

• Anonym (m)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-21 15:29:16 följande:
    Lite oklart hur det ska gå till om han har ett sånt enormt skuldberg? jag tänker inte betala för hans skulder? 

Min uppgift är att han har tak över huvudet, mat i magen och kläder på kroppen. Något annat är jag inte skyldig honom. 
    Fast effekten blir ju ändå att du betalar för hans skulder, om det är du som måste stå för hans levnadskostnader för att han ska kunna betala på skulderna.
  • Anonym (m)
    Anonym (S) skrev 2025-03-21 16:03:23 följande:
    Kan han inte få skuldsanering? Det löser ju inte problemen just nu, men på sikt.

Och fram tills det är löst så kan han förstås inte kräva dyr specialmat. Han kan inte kräva någon mat alls egentligen. 
    Det löser väl även en del av TS problem nu, då har han ju pengar till mat och uppehälle på existensminimum 
  • Anonym (m)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-21 19:45:35 följande:
    Så om en person drar på sig gigantiska skulder bakom sin partner i smyg, inte kan betala för boendet eller något längre så jag få stå för precis alla kostnader. Han har 7 miljoner i skulder och fått 500 tusen för att jag ska täcka upp för att han inte ska hamna hos kronofogden. Då ska vi kalla det för ekonomiskt våld?? Jag prioriterar barnen idag och hoppar över frukost och lunch flera ggr i veckan för att ha råd med mat till barnen. 
    Vad är problemet med att han skulle hamna hos kronofogden? Kanske är just det ni behöver.
  • Anonym (m)

Alltså han har ingen inkomst, du försörjer honom och har sett till så att han inte hamnar hos kronofogden.

Samtidigt så vägrar du betala på hans skulder men han får absolut inte hamna hos kronofogden

så vem betalar på skulderna nu? Så att han inte hamnar hos kronofogden?

alltså vet inte om jag missförstått något men får inte ihop den här historien

• Anonym (m)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-22 12:32:05 följande:
    Jag är strateg. Så fort boendet är löst kan han hamna hos kronofogden. jag behöver inte det?
    Vilket boende ska han lösa? Ville du inte att han ska bo kvar hos er för barnens skull?
  • Anonym (m)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-22 12:45:52 följande:
    Mitt boende såklart. Hamnar han hos kronofogden och vi delar en köpt bostad tillsammans kommer kronofogden ta boendet?. Så det är väl rätt enkelt att räkna ut mitt agerande? jag hanterar en akut situation?
    Ok men hur ska boendet lösas så att han sen kan hamna hos kronofogden? Ska du först köpa ut honom eller nåt?
  • Anonym (m)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-22 13:05:08 följande:
    Jag vill inte gå in på detaljer. 

Ok lycka till med det då, bara du har koll så inget blir fel.

Men har du fått någon hjälp av tråden då tycker du? Hur ska du hantera hantera hans förfrågningar om matvaror!

Svar på tråden Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?