• Anonym (TS)

Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?

Min partner har dragit på sig rejäla skulder. Vi pratar miljoner, på saker som inte går att sälja då hen konsumerat luft?. 

Idag står jag för alla kostnader hemma. Boende, mat, rubbet?. 

Min utmaning nu är vilka krav jag kan ställa på hen. När jag handlar vill hen att jag ska köpa ett särskilt bröd, särskilt pålägg som hen tycker om? 

Hen vill ha snacks som hen tycker om. Det är jag som betalar allt. Jag får kämpa som ett djur just nu får att få ihop ekonomin då han en dag plötsligt inte kunde betala för något mer?. 

Jag har fått prioritera bort massor nu för att få ihop allt ekonomiskt. Frågan är om det är okej att jag säger att hen får äta det jag köper och att smågodis och speciellt bröd och liknande kan jag inte bekosta. Hen kommer inte kunna köpa detta själv heller? 

Är detta orimligt? 

• Svar på tråden Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?
  • Anonym (TS)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-21 15:19:32 följande:
    Det bästa hade varit om ni var särbo och han ansökte om skuldsanering...tror under tiden man har det så har man närmare 10 tusen i månaden.

Då kan han använda sina pengar på sig så kanske han lär sig pengars värde.

Säg också att du inte kommer att hjälpa honom...på så vis är han skuldfri helt om några år och du kan ha dina pengar till dig i stället för godis åt honom.
    Och hur ska han få tag på ett boende ens med skulder på över 7 miljoner? 
  • Anonym (m)

Fast det är ju HAN som försöker kräva här, inte du. Och han har ingen rätt att kräva vad du ska köpa för dina pengar.

Är ni gifta? Annars måste du väl inte betala någonting åt honom. Han får fixa sin skit med kronofogde och skuldsanering. Leva på existensminimum.

• Anonym (m)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-21 15:29:16 följande:
    Lite oklart hur det ska gå till om han har ett sånt enormt skuldberg? jag tänker inte betala för hans skulder? 

Min uppgift är att han har tak över huvudet, mat i magen och kläder på kroppen. Något annat är jag inte skyldig honom. 
    Fast effekten blir ju ändå att du betalar för hans skulder, om det är du som måste stå för hans levnadskostnader för att han ska kunna betala på skulderna.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-21 15:29:16 följande:
    Lite oklart hur det ska gå till om han har ett sånt enormt skuldberg? jag tänker inte betala för hans skulder? 

Min uppgift är att han har tak över huvudet, mat i magen och kläder på kroppen. Något annat är jag inte skyldig honom. 
    Kan han inte få skuldsanering? Det löser ju inte problemen just nu, men på sikt.

Och fram tills det är löst så kan han förstås inte kräva dyr specialmat. Han kan inte kräva någon mat alls egentligen. 
  • Anonym (m)
    Anonym (S) skrev 2025-03-21 16:03:23 följande:
    Kan han inte få skuldsanering? Det löser ju inte problemen just nu, men på sikt.

Och fram tills det är löst så kan han förstås inte kräva dyr specialmat. Han kan inte kräva någon mat alls egentligen. 
    Det löser väl även en del av TS problem nu, då har han ju pengar till mat och uppehälle på existensminimum 
  • Anonym (Love it or Leave it)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-21 15:19:16 följande:
    Det kanske inte är ekonomiskt möjligt att få honom på grön kvist? Skulderna kanske är för stora.

Gällande barnen. TS kanske inte är tankeläsare eller kan se in i framtiden. Kan du det?

Barnen kom kanske innan skulderna uppkom eller uppdagades. 
    Skulderna uppkom alltså under tiden som TS och gäldenären delade sitt liv ihop. Då tycker jag det är relevant att veta exakt vad pengarna har gått till.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Love it or Leave it) skrev 2025-03-21 16:58:25 följande:
    Skulderna uppkom alltså under tiden som TS och gäldenären delade sitt liv ihop. Då tycker jag det är relevant att veta exakt vad pengarna har gått till.
    Spelar det någon roll? 
  • Anonym (Love it or Leave it)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-21 17:00:18 följande:
    Spelar det någon roll? 
    Ja, verkligen. Delar man liv tillsammans så kan man anses vara gemensamt ansvariga. Ni kan ju ha en överenskommelse om att låta alla skulder stå på honom, för att du ska vara skuldfri och ni ska kunna fortsätta leva utan restriktioner.
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-21 17:00:18 följande:
    Spelar det någon roll? 

Är det lån utan säkerhet är inte räntan avdragsgill fullt ut i år och 2026 inte alls. Stämmer skuldbeloppet kan ränteutgifterna nästa år uppgå till över 40.000kr/månad netto. Du nämner inte hans inkomster men han kan vara skuldsatt för livet. 

Problemet är mycket större än bröd och snacks. Det kommer få långtgående konsekvenser för dig och barnen. Har du kontaktat kommunens skuldrådgivare? Kan han bo hos släkting/kompis om han inte får eget bostadskontrakt? Vad säger han själv? Har han försökt förhandla ner räntor eller ens nämnt skuldsanering?

Svar på tråden Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?