• Anonym (TS)

Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?

Min partner har dragit på sig rejäla skulder. Vi pratar miljoner, på saker som inte går att sälja då hen konsumerat luft?. 

Idag står jag för alla kostnader hemma. Boende, mat, rubbet?. 

Min utmaning nu är vilka krav jag kan ställa på hen. När jag handlar vill hen att jag ska köpa ett särskilt bröd, särskilt pålägg som hen tycker om? 

Hen vill ha snacks som hen tycker om. Det är jag som betalar allt. Jag får kämpa som ett djur just nu får att få ihop ekonomin då han en dag plötsligt inte kunde betala för något mer?. 

Jag har fått prioritera bort massor nu för att få ihop allt ekonomiskt. Frågan är om det är okej att jag säger att hen får äta det jag köper och att smågodis och speciellt bröd och liknande kan jag inte bekosta. Hen kommer inte kunna köpa detta själv heller? 

Är detta orimligt? 

• Svar på tråden Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?
  • Anonym (Y)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-21 19:45:35 följande:
    Så om en person drar på sig gigantiska skulder bakom sin partner i smyg, inte kan betala för boendet eller något längre så jag få stå för precis alla kostnader. Han har 7 miljoner i skulder och fått 500 tusen för att jag ska täcka upp för att han inte ska hamna hos kronofogden. Då ska vi kalla det för ekonomiskt våld?? Jag prioriterar barnen idag och hoppar över frukost och lunch flera ggr i veckan för att ha råd med mat till barnen. 
    Varför har han alla dessa skulder? Hur ser dina inkomster ut? Vad är det för räntor? Hur betalar han av dessa skulder? Vad har han för inkomst? Vi i tråden kan ju ge dig en åsikt om det är något att bygga vidare på eller en plan på att lösa det.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Y) skrev 2025-03-21 20:03:13 följande:
    Du kan ju skilja dig om skon inte passar. Skulle själv antagligen inte stå ut. Det beror väl på, handlar det om ett missbruk eller om saker förståeligt har gått åt skogen.

med drägligt så menar jag utan olika ekonomiska standarder inom hushållet.

Så fungerar ett giftermål enligt mitt tycke. Det måste finnas en slags lagarbete. 
    Lagarbetet bygger väl på att man väljer ett gemensamt boende och går igenom att man kan betala?. inte att någon sätter sig på ett casionospel och spelar hejvilt och drar på sig skulder på 7 miljoner och en dag berättar att han inte kan betala? Der är inget lagarbete. Det hade varit bättre om han gjort en annan kvinna gravid eller vad som helst. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Y) skrev 2025-03-21 20:05:51 följande:
    Varför har han alla dessa skulder? Hur ser dina inkomster ut? Vad är det för räntor? Hur betalar han av dessa skulder? Vad har han för inkomst? Vi i tråden kan ju ge dig en åsikt om det är något att bygga vidare på eller en plan på att lösa det.
    Han har spelat?han har ingen inkomst längre heller så jag har fått gå in och betala? han har kört allt i botten. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-21 20:07:44 följande:
    Lagarbetet bygger väl på att man väljer ett gemensamt boende och går igenom att man kan betala?. inte att någon sätter sig på ett casionospel och spelar hejvilt och drar på sig skulder på 7 miljoner och en dag berättar att han inte kan betala? Der är inget lagarbete. Det hade varit bättre om han gjort en annan kvinna gravid eller vad som helst. 
    Nej, det han gjort är inte lagarbete. Skulle inte stå ut personligen som sagt. Aha, är det spelberoende. Då blir ju saken desto svårare. Han kommer inte att kunna sluta med det särskilt enkelt. Skulle rekommendera skilsmässa.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Y) skrev 2025-03-21 20:21:14 följande:
    Nej, det han gjort är inte lagarbete. Skulle inte stå ut personligen som sagt. Aha, är det spelberoende. Då blir ju saken desto svårare. Han kommer inte att kunna sluta med det särskilt enkelt. Skulle rekommendera skilsmässa.

Spelandet är det slut på. Det har jag kontroll över nu. Så frågan är varför jag ska köpa pålägg och juice till honom? 

Om jag behöver hoppa över måltider för att ge barnen färska grönsaker och frukter och annat så får jag offra mig för att ha råd med det bästa till barnen? juice är lyx och inget jag eller barnen dricker eller bör dricka. 

• Anonym (Y)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-21 20:10:06 följande:
    Han har spelat?han har ingen inkomst längre heller så jag har fått gå in och betala? han har kört allt i botten. 
    Klarar du ens av att amortera lånen? Ni kan ju göra en uträkning över hur lång tid det här kommer att ta för honom att betala av och om du är beredd att ge dig in i det. Han kanske har större möjligheter att få en skuldsanering om det är stört omöjligt att betala lånen, men då behöver han ha gjort allt han kan för att själv reda ut.

usch så fruktansvärt. Du står vid ett vägskäl här.
  • Anonym (Y)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-21 20:24:57 följande:

Spelandet är det slut på. Det har jag kontroll över nu. Så frågan är varför jag ska köpa pålägg och juice till honom? 

Om jag behöver hoppa över måltider för att ge barnen färska grönsaker och frukter och annat så får jag offra mig för att ha råd med det bästa till barnen? juice är lyx och inget jag eller barnen dricker eller bör dricka. 

Tror du behöver betrakta saken från en vidare synvinkel.

Du stirrar sig blind på hans snacks. Det är ju en piss i Mississippi. Betalar ni av 5000kr i månaden med en 5% ränta så är lånet avbetalt på 17 år och 4 mån

www.rakna.net
  • Anonym (TS)
    Anonym (Y) skrev 2025-03-21 20:25:35 följande:
    Klarar du ens av att amortera lånen? Ni kan ju göra en uträkning över hur lång tid det här kommer att ta för honom att betala av och om du är beredd att ge dig in i det. Han kanske har större möjligheter att få en skuldsanering om det är stört omöjligt att betala lånen, men då behöver han ha gjort allt han kan för att själv reda ut.

usch så fruktansvärt. Du står vid ett vägskäl här.
    Jo men blir det bättre för mina barn att göra deras pappa hemlös? 

Jag klarar av boendet och maten? sedan får han klara sig själv?. Men jag vill inte betala för att han ska ha extra pålägg. Det blir ju oavsett en dubbel kostnad. Jag äter sällan pålägg numera men det är det ju rimligt att det påläggen jag köper är sånt jag själv vill ha. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Y) skrev 2025-03-21 20:29:42 följande:
    Tror du behöver betrakta saken från en vidare synvinkel.

Du stirrar sig blind på hans snacks. Det är ju en piss i Mississippi. Betalar ni av 5000kr i månaden med en 5% ränta så är lånet avbetalt på 17 år och 4 mån

www.rakna.net
    Jag kommer inte betala en krona till hans skulder mer. Men jag är ju tvingad att betala för boendet oavsett om han bor här eller inte? kommer ta några månader att bli av med bostaden och få något mindre och billigare. 
  • Anonym (Y)

Räknade fel, en månadsbetalning på 30000kr med 5% ränta löser lånet på en 62 år

Svar på tråden Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?