• Anonym (TS)

Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?

Min partner har dragit på sig rejäla skulder. Vi pratar miljoner, på saker som inte går att sälja då hen konsumerat luft?. 

Idag står jag för alla kostnader hemma. Boende, mat, rubbet?. 

Min utmaning nu är vilka krav jag kan ställa på hen. När jag handlar vill hen att jag ska köpa ett särskilt bröd, särskilt pålägg som hen tycker om? 

Hen vill ha snacks som hen tycker om. Det är jag som betalar allt. Jag får kämpa som ett djur just nu får att få ihop ekonomin då han en dag plötsligt inte kunde betala för något mer?. 

Jag har fått prioritera bort massor nu för att få ihop allt ekonomiskt. Frågan är om det är okej att jag säger att hen får äta det jag köper och att smågodis och speciellt bröd och liknande kan jag inte bekosta. Hen kommer inte kunna köpa detta själv heller? 

Är detta orimligt? 

• Svar på tråden Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?
  • Anonym (Love it or Leave it)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-21 15:10:26 följande:
    Jag har inte som mål att få honom på grön kvist. Det vet jag aldrig kommer att hända. Däremot har vi tre barn tillsammans så alternativen är att låta mina barn växa upp med sin pappa eller göra honom hemlös och barnen kan ju inte riktigt ha en relation till honom då. 
    Du har valt att skaffa tre barn med honom och vet att han alltid kommer vara en del av ditt liv. Då ligger det ju ändå i ditt intresse att hjälpa honom komma på grön kvist, kan jag tycka.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-21 15:07:48 följande:
    Vi ska byta till ett mindre boende och på det sättet dra ner på kostnaderna rejält. 

Det var ju bra, rent ekonomiskt. Men vill du flytta? Bor ni för stort nu?

Varför betalar du för allt? Även om han har skulder, borde han ha något kvar att leva på varje månad. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-21 15:13:59 följande:

Varför betalar du för allt? Även om han har skulder, borde han ha något kvar att leva på varje månad. 

Jag kan inte betala för boendet själv och nej han har inget kvar att leva på alls. 

Jag betalar mer än vad dom flesta gör för ett boende Och det är inte hållbart för mig. 

Anonym (Love it or Leave it) skrev 2025-03-21 15:13:48 följande:
    Du har valt att skaffa tre barn med honom och vet att han alltid kommer vara en del av ditt liv. Då ligger det ju ändå i ditt intresse att hjälpa honom komma på grön kvist, kan jag tycka.
    Det kanske inte är ekonomiskt möjligt att få honom på grön kvist? Skulderna kanske är för stora.

Gällande barnen. TS kanske inte är tankeläsare eller kan se in i framtiden. Kan du det?

Barnen kom kanske innan skulderna uppkom eller uppdagades. 
  • burleskburkläsk
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-21 15:13:59 följande:

Det bästa hade varit om ni var särbo och han ansökte om skuldsanering...tror under tiden man har det så har man närmare 10 tusen i månaden.

Då kan han använda sina pengar på sig så kanske han lär sig pengars värde.

Säg också att du inte kommer att hjälpa honom...på så vis är han skuldfri helt om några år och du kan ha dina pengar till dig i stället för godis åt honom.
  • Anonym (orim)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-21 14:48:30 följande:
    Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?

Min partner har dragit på sig rejäla skulder. Vi pratar miljoner, på saker som inte går att sälja då hen konsumerat luft?. 

Idag står jag för alla kostnader hemma. Boende, mat, rubbet?. 

Min utmaning nu är vilka krav jag kan ställa på hen. När jag handlar vill hen att jag ska köpa ett särskilt bröd, särskilt pålägg som hen tycker om? 

Hen vill ha snacks som hen tycker om. Det är jag som betalar allt. Jag får kämpa som ett djur just nu får att få ihop ekonomin då han en dag plötsligt inte kunde betala för något mer?. 

Jag har fått prioritera bort massor nu för att få ihop allt ekonomiskt. Frågan är om det är okej att jag säger att hen får äta det jag köper och att smågodis och speciellt bröd och liknande kan jag inte bekosta. Hen kommer inte kunna köpa detta själv heller? 

Är detta orimligt? 

Är partnerns bröd och pålägg mycket dyrare än det du äter, för annars ser jag inte problemet att ha några olika sorter inom samma kostnadsnivå. Samma med snacks, om man äter snacks och det ingår i den allmänna budgeten så spelar det väl ingen roll om den ena äter chips och den andra tar ostbågar, man kan köpa lite av båda lika väl som en större mängd av det ena.

Däremot låter det ohållbart att leva med någon som dragit på sig miljonskulder och nu inte kan försörja sig. 
    Anonym (TS) skrev 2025-03-21 15:17:05 följande:

Jag kan inte betala för boendet själv och nej han har inget kvar att leva på alls. 

Jag betalar mer än vad dom flesta gör för ett boende Och det är inte hållbart för mig. 

Ok, just boendet kanske är skit samma, för du hade väl tvingats flytta även om du hade skilt dig och blivit ensamstående.

Varför har din man inget alls kvar att leva på? Går hela hans lön till utmätning? Så brukar det inte vara.

Vad säger han själv om situationen? Har du full insyn i hans ekonomi?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Love it or Leave it) skrev 2025-03-21 15:13:48 följande:
    Lite oklart hur det ska gå till om han har ett sånt enormt skuldberg? jag tänker inte betala för hans skulder? 

Min uppgift är att han har tak över huvudet, mat i magen och kläder på kroppen. Något annat är jag inte skyldig honom. 
  • Anonym (Kronofogdekundens fru)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-21 15:17:05 följande:

Han bör släppa alla sina skulder till Kronofogden, det kan du faktiskt kräva. (Under förutsättning att det är legitima skulder, så han inte lånat av typ HA.) Ligger skulderna för indrivning hos Kronofogden kommer han att få löneutmätning, och innan den påbörjas kommer han få lämna uppgifter till Kronofogden om familjens levnadskostnader och inkomster. Sedan kommer hans arbetsgivare dra pengar varje månad direkt från hans lön, men han får behålla ett förbehållsbelopp som ska gå till hans andel av familjens kostnader. 
    Så länge skulderna ligger hos fordringsägarna, inkassobolag och sådant, kan de kräva hur mycket som helst i månaden, det gör inte Kronofogden, de ser alltid till att den skuldsatte kan överleva ekonomiskt.

Och du, fundera seriöst på vad du ska göra i detta läge. Kom ihåg att du ska inte betala en spänn på hans skulder! Men det betyder ändå att du och barnen kommer att få leva fattigare. Fundera över om du vill fortsätta leva tillsammans med en person som försätter dig och era barn i fattigdom.

Min man har genomgått skuldsanering och har nu mera 0 kr i skuldsaldo! Däremot har han lyckats dra på sig nya betalningsanmärkningar, så han är ändå inte kreditvärdig...
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-21 15:19:16 följande:
    Det kanske inte är ekonomiskt möjligt att få honom på grön kvist? Skulderna kanske är för stora.

Gällande barnen. TS kanske inte är tankeläsare eller kan se in i framtiden. Kan du det?

Barnen kom kanske innan skulderna uppkom eller uppdagades. 
    Dessa skulder kom till efter. Och ja vi pratar om 7 miljoner i skulder? jag kan inte hjälpa honom med det. Det får han lösa själv. 
Svar på tråden Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?