Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?

Min partner har dragit på sig rejäla skulder. Vi pratar miljoner, på saker som inte går att sälja då hen konsumerat luft?. 

Idag står jag för alla kostnader hemma. Boende, mat, rubbet?. 

Min utmaning nu är vilka krav jag kan ställa på hen. När jag handlar vill hen att jag ska köpa ett särskilt bröd, särskilt pålägg som hen tycker om? 

Hen vill ha snacks som hen tycker om. Det är jag som betalar allt. Jag får kämpa som ett djur just nu får att få ihop ekonomin då han en dag plötsligt inte kunde betala för något mer?. 

Jag har fått prioritera bort massor nu för att få ihop allt ekonomiskt. Frågan är om det är okej att jag säger att hen får äta det jag köper och att smågodis och speciellt bröd och liknande kan jag inte bekosta. Hen kommer inte kunna köpa detta själv heller? 

Är detta orimligt? 

• Svar på tråden Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-21 15:02:55 följande:

Det är inte orimligt att du sätter gränser, tvärtom.

Frågan är snarare hur länge du har tänkt försörja honom.

Hur länge tänker du leva så här? Behöva vända på varenda krona för att han har fuckat upp.

Är det verkligen värt att offra ditt eget liv för hans skull?

Hade du haft gott om pengar är det kanske en annan sak, men så är det uppenbarligen inte.

Vi ska byta till ett mindre boende och på det sättet dra ner på kostnaderna rejält. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Love it or Leave it) skrev 2025-03-21 15:07:33 följande:

Du är inte hans kontrollmyndighet, så svaret är nej - du kan inte kräva det ena eller andra av honom.

Däremot är det helt upp till dig om du vill stanna med honom, om du älskar honom tillräckligt för att göra dessa uppoffringar och hjälpa honom att komma på grön kvist igen. Det har du ingen skyldighet att göra, så det är upp till dig att göra den värderingen.

Jag har inte som mål att få honom på grön kvist. Det vet jag aldrig kommer att hända. Däremot har vi tre barn tillsammans så alternativen är att låta mina barn växa upp med sin pappa eller göra honom hemlös och barnen kan ju inte riktigt ha en relation till honom då. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-21 15:13:59 följande:

Det var ju bra, rent ekonomiskt. Men vill du flytta? Bor ni för stort nu?

Varför betalar du för allt? Även om han har skulder, borde han ha något kvar att leva på varje månad. 

Jag kan inte betala för boendet själv och nej han har inget kvar att leva på alls. 

Jag betalar mer än vad dom flesta gör för ett boende Och det är inte hållbart för mig. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Love it or Leave it) skrev 2025-03-21 15:13:48 följande:
    Du har valt att skaffa tre barn med honom och vet att han alltid kommer vara en del av ditt liv. Då ligger det ju ändå i ditt intresse att hjälpa honom komma på grön kvist, kan jag tycka.
    Lite oklart hur det ska gå till om han har ett sånt enormt skuldberg? jag tänker inte betala för hans skulder? 

Min uppgift är att han har tak över huvudet, mat i magen och kläder på kroppen. Något annat är jag inte skyldig honom. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-21 15:19:16 följande:
    Det kanske inte är ekonomiskt möjligt att få honom på grön kvist? Skulderna kanske är för stora.

Gällande barnen. TS kanske inte är tankeläsare eller kan se in i framtiden. Kan du det?

Barnen kom kanske innan skulderna uppkom eller uppdagades. 
    Dessa skulder kom till efter. Och ja vi pratar om 7 miljoner i skulder? jag kan inte hjälpa honom med det. Det får han lösa själv. 
  • Anonym (TS)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-21 15:19:32 följande:
    Det bästa hade varit om ni var särbo och han ansökte om skuldsanering...tror under tiden man har det så har man närmare 10 tusen i månaden.

Då kan han använda sina pengar på sig så kanske han lär sig pengars värde.

Säg också att du inte kommer att hjälpa honom...på så vis är han skuldfri helt om några år och du kan ha dina pengar till dig i stället för godis åt honom.
    Och hur ska han få tag på ett boende ens med skulder på över 7 miljoner? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Love it or Leave it) skrev 2025-03-21 16:58:25 följande:
    Skulderna uppkom alltså under tiden som TS och gäldenären delade sitt liv ihop. Då tycker jag det är relevant att veta exakt vad pengarna har gått till.
    Spelar det någon roll? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Y) skrev 2025-03-21 19:23:59 följande:

Du kan ju ge honom i uppdrag att göra en hushållsbudget, han kanske lyckas räkna in sitt snacks i den. Varenda femma räknas.

är man gift med tre barn så tycker jag att man har ett ansvar för att den andre ska ha det drägligt.

Nu vet vi inte hur det här skuldberget har formats. Handlar det om någon beroendeproblematik? Då är det inte säkert att du sett toppen på skuldberget än, oavsett vilka ursäkter han kommer med. Eventuellt behöver andra åtgärder sättas in först. 

7 mille, det var inte dåligt det. Får nog räkna med att betala av skulden för resten av livet. Såna summor är inte ens överskådliga.

Jag har inget ansvar i att han ska ha det mer drägligt? han får tak över huvudet, mat på bordet och kläder? jag har dessutom betalat honom massor för att inte han ska hamna hos kronofogden redan? NU räcker det? satte min gräns vid 500 tusen? så jag tycker nog att jag redan levt upp till min del. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Sigrid) skrev 2025-03-21 19:34:57 följande:

Jag håller inte alls med i det här att "den som betalar, bestämmer". Känns som att det lätt glider in i ekonomiskt våld om man ska ha en sån attityd i ett förhållande. Bara för att någon har mer pengar eller betalar mest/alltid, ger det inte den automatiskt rätt att styra som den vill.

Med det sagt, har ni ju inte heller oändligt med pengar och det är rimligt att sätta en budget och ha gränser och krav för vad du tycker är okej. Ett är ju t.ex. att han faktiskt jobbar för att minska skulden och får hjälp och stöd för hur han ska kunna hålla i pengar i framtiden. Jag skulle också göra en budget med honom så att ni båda är medvetna om hur mycket ni har att röra er med och vad det ska räcka till. 

Så om en person drar på sig gigantiska skulder bakom sin partner i smyg, inte kan betala för boendet eller något längre så jag få stå för precis alla kostnader. Han har 7 miljoner i skulder och fått 500 tusen för att jag ska täcka upp för att han inte ska hamna hos kronofogden. Då ska vi kalla det för ekonomiskt våld?? Jag prioriterar barnen idag och hoppar över frukost och lunch flera ggr i veckan för att ha råd med mat till barnen. 
Svar på tråden Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?