• Anonym (TS)

Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?

Min partner har dragit på sig rejäla skulder. Vi pratar miljoner, på saker som inte går att sälja då hen konsumerat luft?. 

Idag står jag för alla kostnader hemma. Boende, mat, rubbet?. 

Min utmaning nu är vilka krav jag kan ställa på hen. När jag handlar vill hen att jag ska köpa ett särskilt bröd, särskilt pålägg som hen tycker om? 

Hen vill ha snacks som hen tycker om. Det är jag som betalar allt. Jag får kämpa som ett djur just nu får att få ihop ekonomin då han en dag plötsligt inte kunde betala för något mer?. 

Jag har fått prioritera bort massor nu för att få ihop allt ekonomiskt. Frågan är om det är okej att jag säger att hen får äta det jag köper och att smågodis och speciellt bröd och liknande kan jag inte bekosta. Hen kommer inte kunna köpa detta själv heller? 

Är detta orimligt? 

• Svar på tråden Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?
  • Yllop

Hur länge tänker du stå ut med att försörja din partner?
    Den som betalar bestämmer också vad pengarna ska läggas på.

• Studentpappa

Hur har du tänkt att detta ska funka? Du ska försörja honom, så han kan betala av sina miljoner i skulder? Hur ser tidplanen ut? 10-20-30 år innan han är skuldfri? 

Livet är för kort...

Ride it like you stole it
  • Helena D

Din partner har satt dig i en svår situation genom att vara oansvarig och dra på sig skulder. Du ska till att börja med ha en eloge för att du stannar kvar och hjälper hen, på bekostnad av dina egna behov. Visst kan man göra det en tid, men bara om hen lär av sina misstag och förändrar sitt beteende. 

Mitt enkla svar till dig är att DU bestämmer vad DU köper för DINA pengar. Din partner ska vara j''''igt glad att hen har dig, så att hen åtminstone har tak över huvudet och mat i magen. 

Så ja - det är helt rimligt att du inte köper allt hen önskar. 

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-21 14:48:30 följande:
    Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?

Min partner har dragit på sig rejäla skulder. Vi pratar miljoner, på saker som inte går att sälja då hen konsumerat luft?. 

Idag står jag för alla kostnader hemma. Boende, mat, rubbet?. 

Min utmaning nu är vilka krav jag kan ställa på hen. När jag handlar vill hen att jag ska köpa ett särskilt bröd, särskilt pålägg som hen tycker om? 

Hen vill ha snacks som hen tycker om. Det är jag som betalar allt. Jag får kämpa som ett djur just nu får att få ihop ekonomin då han en dag plötsligt inte kunde betala för något mer?. 

Jag har fått prioritera bort massor nu för att få ihop allt ekonomiskt. Frågan är om det är okej att jag säger att hen får äta det jag köper och att smågodis och speciellt bröd och liknande kan jag inte bekosta. Hen kommer inte kunna köpa detta själv heller? 

Är detta orimligt? 

Nej det är inte orimligt alls. Frågan är väl om han ens förstått vilka konsekvenser hans ekonomi och beslut har fått och vad han gör för att betala tillbaka skulderna? Har man miljonskulder för att man gjort korkade ekonomiska beslut kan man ju liksom inte fortsätta köpa dyrare alternativ av saker bara för att det är gott.. 

Jag skulle fundera på om det är en smart idé för dig att fortsätta bo med honom. 
  • MsM84

1 det är helt orimligt att din partner bestämmer att hen plötsligt inte kan betala sina kostnader hemma längre utan du får stå för dem
    2 väljer du att stå för partnerns kostnader får partnern nöja sig med det du väljer att köpa

Slutligen - har partnern tagit tag i sitt beteende och arbetar för att bli skuldfri på ett realistiskt sätt? Om inte skulle det vara ett skallkrav för att jag ens skulle överväga att stå för allt. Budget och skuldrådgivare finns hos kommunen.

• Anonym (mmm)

Du får bestämma eftersom du betalar. Samtidigt tycker jag att du ska lite hänsyn till honom. Han kan kanske få välja på favoritpålägget eller favoritbrödet. Om det inte är för dyra varor. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Det är inte orimligt att du sätter gränser, tvärtom.

Frågan är snarare hur länge du har tänkt försörja honom.

Hur länge tänker du leva så här? Behöva vända på varenda krona för att han har fuckat upp.

Är det verkligen värt att offra ditt eget liv för hans skull?

Hade du haft gott om pengar är det kanske en annan sak, men så är det uppenbarligen inte.

• Anonym (Love it or Leave it)

Du är inte hans kontrollmyndighet, så svaret är nej - du kan inte kräva det ena eller andra av honom.

Däremot är det helt upp till dig om du vill stanna med honom, om du älskar honom tillräckligt för att göra dessa uppoffringar och hjälpa honom att komma på grön kvist igen. Det har du ingen skyldighet att göra, så det är upp till dig att göra den värderingen.

• Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-21 15:02:55 följande:

Det är inte orimligt att du sätter gränser, tvärtom.

Frågan är snarare hur länge du har tänkt försörja honom.

Hur länge tänker du leva så här? Behöva vända på varenda krona för att han har fuckat upp.

Är det verkligen värt att offra ditt eget liv för hans skull?

Hade du haft gott om pengar är det kanske en annan sak, men så är det uppenbarligen inte.

Vi ska byta till ett mindre boende och på det sättet dra ner på kostnaderna rejält. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Love it or Leave it) skrev 2025-03-21 15:07:33 följande:

Du är inte hans kontrollmyndighet, så svaret är nej - du kan inte kräva det ena eller andra av honom.

Däremot är det helt upp till dig om du vill stanna med honom, om du älskar honom tillräckligt för att göra dessa uppoffringar och hjälpa honom att komma på grön kvist igen. Det har du ingen skyldighet att göra, så det är upp till dig att göra den värderingen.

Jag har inte som mål att få honom på grön kvist. Det vet jag aldrig kommer att hända. Däremot har vi tre barn tillsammans så alternativen är att låta mina barn växa upp med sin pappa eller göra honom hemlös och barnen kan ju inte riktigt ha en relation till honom då. 
Svar på tråden Kan jag kräva att min partner äter samma mat som mig?