• Agda90

Vad är det ni män menar när ni säger att kvinnan tjatar?

I tråd efter tråd kan man läsa hur en del män tycker att kvinnor försöker ändra på dem eller tjatar. Jag har i dessa trådar frågat vad exakt är det kvinnorna tjatar på men det är inte många som har svarat. 
    Så vad är det kvinnorna tjatar på? Ge konkreta exempel. 
    Tjatar de på hur ni fyller diskmaskinen får ni gärna förklara hur ni gjorde och hur hon ansåg att det skulle göras. 

Jag har aldrig fått höra från min man att jag tjatar. Efter 25 år tillsammans har vi lärt oss varandras egenheter och anpassat oss. Han vet att jag ogillar när toalocket är uppe så alla fäller ner det. Jag vet att han älskar att bygga berg när han diskar så jag ser till att plocka undan den torra disken så fort den är torr nog för det så att berget inte blir större. Jag har en dålig vana att glömma strumpor på golvet men de hamnar i tvättkorgen mirakulöst ändå... Det är helt enkelt egenheter vi har så gör oss till den vi är och jag har inga problem med dem. 

Så vad är det ni män upplever att vi kvinnor tjatar så in i bombens om?
    Jag vill veta.

• Svar på tråden Vad är det ni män menar när ni säger att kvinnan tjatar?
  • Anonym (En mor)
    Anonym (man) skrev 2025-02-26 09:28:02 följande:
    Man får ju vara lite pragmatisk och välja en partner som har liknande värderingar och åsikter som en själv i de avseenden där det är viktigt. Är det viktigt att partnern tycker att man måste renbädda en gång i veckan så får man väl välja partner utifrån det, men inte hålla på att sura och gnälla för att partnern inte lever upp till ens förväntningar.
    Vår lösning på liknande grejer har varit att den ena i så fall byter lakan varje månadsskifte, och den andra byter däremellan om den tycker att det behövs. 
  • Postman
    Anonym (Anja) skrev 2025-02-26 09:37:03 följande:
    De flesta kvinnor gnäller på att deras man inte gör mkt. Varför skulle de inte få göra det om det är sant?
    OT. Det är inte vad TS handlar om
  • ClumsySmurf
    Anonym (Anja) skrev 2025-02-26 09:15:25 följande:
    Behöver den inte vara, men kvinnor tycker naturligtvis att deras nivå är den rimliga. Precis som män kan tycka deras är den mest rimliga. 

Visst finns kvinnor som är övernitiska, men de flesta gnäller inte på männen utan orsak. 
    De gnälliga kvinnor jag känner anser själva att de gnäller av en anledning, deras nivå är den enda rimliga. Vilket jävla gnäll det skulle bli om de bodde tillsammans i ett år, de har inte samma nivå.
  • Anonym (man)
    Anonym (En mor) skrev 2025-02-26 09:39:00 följande:
    Vår lösning på liknande grejer har varit att den ena i så fall byter lakan varje månadsskifte, och den andra byter däremellan om den tycker att det behövs. 
    Låter som en utmärkt lösning!

Jag är helt med på att det finns en kultur hos en del män av att inte ta ansvar och att kvinnor därför drar ett tyngre lass och att det finns ett jämställdhetsproblem i detta.

Men jag ser också utifrån min bekantskapskrets över åren att en del kvinnor verkar vara dåliga på att inse att en del av problemet är att man vill olika och att man därför behöver kompromissa - på det sätt som ni gjort! - utan istället är kroniskt missnöjda över att deras män inte vill samma sak som hon vill.
  • Anonym (min åsikt)

Jag tror faktiskt att ett grundproblem i många familjer är att man ser på familjen som Familjen AB och på sig själv som Projektledare eller projektmedlem. En familj är en kärleksrelation och bör inte drivas som ett företag eller ett projekt. Det är ett förhållningssätt som leder till felaktiga förväntningar och dispyter, tror jag. Grunden ska ju vara kärlek, samhörighet på alla plan (fysiskt, psykiskt och inte minst andligt) välvilja, hjälpsamhet, lyhördhet osv...tyvärr tycker jag mig se att många glömmer bort varför de är i en familj och plötsligt så är gardinerna i vardagsrummet viktigare än att man tar hand om varandra i relationen.

Men sen så har jag observerat en hel del familjer i min närhet och har tre exempelfamiljer:

De familjer där mannen totalt viker sig för kvinnans åsikter och behov, funkar ok tills kvinnan tröttnar och begär skilsmässa för att mannen inte tillför något (enligt henne). De här relationerna ses som sunda enligt omgivningen (vilket jag alltid tyckt varit konstigt).

De familjer där mannen har en egen åsikt och vilja blir antingen stabila eller instabila och där tycker jag mig se en skillnad i hur kompromissvilliga kvinnorna är och hur kommunikationen fungerar. Samt om man går i Projektfällan eller inte, se ovan min tankar om varför man bildar familj tillsammans.

Familjer där mannen vill bestämma allt (liksom kvinnan i familjeexempel 1) ser omgivningen som ett misshandelsförhållande och där är kvinnan antingen kuvad för evigt eller lämnar efter många om och men.

• Anonym (Kärringenskarl)
    Anonym (En mor) skrev 2025-02-26 09:30:12 följande:

Alltså, jag skulle ju aldrig köpa inredning som tex påslakan, utan att först stämma av med maken. Vi bor här båda två och då vill jag att han också ska tycka att det är fint hemma. 

Det låter verkligen som att hon är gnällig, men jag funderar på en sak. I mitt förhållande är det ofta så att om jag kommenterar hur min man gör något så är det för att jag ser att det inte blir bra. När jag visar mitt sätt ser han att det blir renare, går snabbare etc på det viset. Hur är det hemma hos er? Får det tex plats lika mycket i diskmaskinen när du fyller den som när hon gör det och blir det lika ofta småskräp kvar på disken oavsett vem som ställde in?

Sånt är småsaker, men att inte laga tillräckligt med mat är ju rätt taskigt, faktiskt. 

När jag dammsuger på mitt sätt så blir det rent, jag dammsuger även golvlister när jag dammsuger för så gjorde man i mitt barndomshem. Det gör aldrig min fru, men jag har aldrig påpekat det för henne. 

Jag är ingenjör, så att fylla diskmaskinen är alltid en rolig utmaning för mig - hur mycket kan få plats. Japp det blir alltid rent. Jag lämnar heller ingen disk kvar i diskhon, utan handdiskar det som inte får plats. Tömmer slasken på eventuella matrester och torkar av bänkar, spis osv. 

Men trots att resultatet blir bra så ska det alltid läggas kommentarer från frun. Skar äpplebåtar åt sonen i morse (vilket jag gjort säkert hundra gånger), då var hon där och kommenterade "varför använder du den kniven?...". Jag använde min scoutkniv då jag hade den i arbetsbyxan. Ja den var ren..

Jag är vuxen. Hon behöver inte kontrollera och påpeka allt jag gör. Herregud, inte ens barn behöver så mycket tjat och gnat som hon slänger på mig. Hon kan liksom inte hejda sig utan det kommer spontant hela tiden.

"Varför har Olle en blå tröja när Sven har en grå, kunde du inte matcha deras kläder lite bättre?"
    "Jaha, serverar du rivna morötter till maten? En grönsallad hade varit bättre!"
    "Varför skär du kycklingen i så stora bitar?"
    "Köpte du bara 4 paket mjölk?"
    "Varför bäddar du sängen sådääääär?"

Vill hon ha det på sitt sätt så får hon göra det själv, det har vår terapeut sagt Cool
  • Agda90
    Anonym (man) skrev 2025-02-26 09:23:06 följande:

Jag har levt med två kvinnor och är nu i en längre relation med en kvinna som jag inte lever med, men hoppas att flytta ihop med inom kort.

Den första kvinnan som jag levde med tjatade och klagade inte. Vi hade ungefär samma ambitionsnivå vad gällde städning och delade på allt på ett bra sätt, även efter det att vi fick barn. Jag tog hälften av föräldraledigheten och har genom åren tagit en större del av föräldraansvaret för vårt nu tonåriga barn. Det tog slut därför att vi träffades som ganska unga och väl inte riktigt var kompatibla i längden, men det var aldrig några konflikter utan mer som att kärleken övergick i vänskap från bådas sida.

Den andra kvinnan jag levde med hade helt andra förväntningar på hur ofta man behöver städa. Hon tyckte t.ex. att det var nödvändigt att dammsuga hela lägenheten två gånger i veckan (vi hade inga husdjur) medan jag tycker att det räcker väl varannan till var fjärde vecka. Skit samma om det är lite dammigt här och där när båda jobbar heltid med pendling och vi har tre barn hemma? Hon tyckte att all disk måste diskas efter maten varje kväll medan jag tycker att det visserligen är skönt, men inget måste. Nu när jag lever själv så kanske jag diskar undan på kvällarna varannan dag och låter det stå till nästa dag varannan dag. Och så vidare, och så vidare.

Den andra kvinnan tjatade, för hon tyckte alltid att jag gjorde för lite. Inte bara i hemmet, där hon helt saknade förståelse för att det som hon tycker är rimligt inte är den objektiva sanningen om vad som är rimligt - det är ju inte som att någon dör för att det är lite dammigt eller för att det står en odiskad kastrull på spisen över natten! Hon tyckte inte heller det var bra nog att kompromissa, dvs. då att dammsuga en gång i veckan istället för två som hon ville eller varannan vecka som jag ville, utan då klagade hon fortfarande på mig. Hon tjatade dessutom också på att jag skulle köpa presenter till henne, för att det måste en man minsann göra för att visa att han älskar en kvinna. Jag förklarade att det är svårt för mig, för jag går aldrig i butiker, och hon är extremt kräsen med vad hon tycker om, och jag jobbar mer än heltid och har mitt barn mer än halvtid. Men jag försökte, skrev upp i kalendern när det var dags att köpa presenter och blommor till henne för att jag skulle komma ihåg det. Men då var det inte heller bra, för det kom ju inte naturligt från mig utan jag gjorde det bara för at hon skulle bli glad. Suck. Ja, det var en massa andra saker som också var svårt och till slut lämnade jag henne för hon var för jobbig att leva med, för hon blev aldrig nöjd och kände sig aldrig riktigt älskad tror jag.

Detta är förstås helt anekdotiskt, men jag tycker att dessa två erfarenheter visar hur det kan vara. Inte för att jag är perfekt förstås, men i det första fallet fungerade det bra därför att jag är en normalt ansvarstagande vuxen person som tar ansvar för mitt barn och för hemmet utifrån den nivå som jag tycker är rimlig, och jag är beredd att kompromissa och göra mer än vad jag tycker behövs för att möta en partner. Men det andra fallet visar också att det finns en del personer som inte klarar av att kompromissa och se saker från andras perspektiv, och det är lite den känslan jag får av alla kvinnor här på FL som tycker att det är deras egen nivå på städning som är rimligt.

Alltså jag förstår ju att det finns en massa män där ute som också är lata jävlar, men efter vad jag sett i mina egna och andras relationer är jag helt övertygad om att en del av obalansen mellan män och kvinnor avseende ansvarstagande i hemmet handlar om att många kvinnor har en helt annan uppfattning om vad som är rimligt både avseende städning, vilken sorts mat barnen ska få, hur ofta man ska ha kontakt med släktingar osv osv och att de är oförmögna att kompromissa kring detta och då istället går omkring och är kroniskt missnöjda med sina män.

Tack för ditt svar. 
    Det var den här typen av svar som jag var ute efter. Egentligen bryr jag mig inte om könen i relationen utan vad handligarna ledde till. 
    Ni hade olika syn på vad ni ville och en part var inte intresserad av att kompromissa. Det måste ha gjort kommunikationen omöjlig för er. 

Jag avskyr tjat. Ser inte poängen med det. Lite damm i hörnorna bekymrar oss inte. Men min man kan inte lämna lite disk över natten. Jag har kommit på honom flera gånger i köket med att diska undan den där grytan som jag lämnade i blöt. 
    Däremot har jag tagit fighten gällande vilken mat vi äter och det har jag gjort för att min mans kunskap var kass. Jag engagerar mig i det som är viktigt. En dammtuss ger mig inte en hjärtinfarkt, dålig mat kan göra mig riktigt sjuk. Fighten blev inte långvarig. Jag hamnade på akuten pga min sjukdom och dagen efter var kyl, frys och skafferi rensat.

Min poäng är att i ditt fall behövde din partner lära sig kompromissa och kommunicera medan ni tillsammans hade behövt hitta ett gemensamt språk och din partner verkade inte så intresserad av det. Exakt samma kan tillämpas på män som kommer hem, placerar sig framför datorn och ska spela medan partnern ska göra allt det tråkiga. Du hade all rätt att tycka att din kvinna tjatade. Den spelande mannen däremot borde börja använda hjärncellerna och förstå att tjatet är befogat och anstränga sig för wen fungerande kommunikation och dra sitt strå till stacken i hemmet.
  • Agda90
    Anonym (man) skrev 2025-02-26 09:28:02 följande:
    Jag renbäddar ungefär en gång i månaden. Jag har inte dött av det ännu och är aldrig sjuk. Jag duschar varje dag, och mitt tonårsbarn duschar också varje dag. Vi har hela och rena kläder. Exakt vad är problemet med att renbädda så sällan som en gång i månaden då? Min särbo tycker inte det är något problem, är hon också en lortgris då?

Kan du inte förstå att det inte finns någon objektiv sanning om t.ex. hur ofta man ska renbädda? Bara för att DU tycker det är äckligt betyder det inte att det är den objektivt rätta åsikten. Andra tycker inte det, och jag skulle gissa att många män tycker att renbäddning en gång i månaden är en helt okej nivå.

Man får ju vara lite pragmatisk och välja en partner som har liknande värderingar och åsikter som en själv i de avseenden där det är viktigt. Är det viktigt att partnern tycker att man måste renbädda en gång i veckan så får man väl välja partner utifrån det, men inte hålla på att sura och gnälla för att partnern inte lever upp till ens förväntningar.
    Jag renbäddar gärna oftare. Dels sover vi nakna och dels har vi sex 5 gånger i veckan. Även om vi duschar så hade det varit ganska ofräscht att renbädda en gång i månaden.

Min poäng var att vi alla är olika och har olika krav och förväntningar! 
    Men tydligen var det provocerqnde för dig.
  • Agda90
    Postman skrev 2025-02-26 09:34:54 följande:

Klart det handlar om dålig kommunikation mellan män/kvinnor. Jag är innerligt trött på gnället från många kvinnor att män inget gör. Det är inte sant för många män gör mycket, det är bara det att de gör det inte enligt kvinnans mall eller nivå. 

Du bevisar lite min poäng. Du anser att kvinnor gnäller men är inte imtresserad av att disskutera vad de gnäller om. Det gör att din kommunikativa förmåga är ganska kass.
  • Anonym (man)
    Agda90 skrev 2025-02-26 09:59:56 följande:
    Jag renbäddar gärna oftare. Dels sover vi nakna och dels har vi sex 5 gånger i veckan. Även om vi duschar så hade det varit ganska ofräscht att renbädda en gång i månaden.

Min poäng var att vi alla är olika och har olika krav och förväntningar! 
    Men tydligen var det provocerqnde för dig.
    Det som är provocerande är att det i detta inlägg verkade som att du tycker att din uppfattning om hur det ska vara är den objektiva sanningen om hur det är, och det är ju precis det som är en del av det här problemet menar jag - att folk inte förstår att värderingar och åsikter inte är objektiva fakta som man kan förvänta sig att ens partner ska rätta sig efter.

I ditt andra längre inlägg som var ett svar till mig tyckte jag däremot att du resonerade väldigt klokt.
  • Anonym (man)
    Agda90 skrev 2025-02-26 09:56:21 följande:
    Exakt samma kan tillämpas på män som kommer hem, placerar sig framför datorn och ska spela medan partnern ska göra allt det tråkiga. Du hade all rätt att tycka att din kvinna tjatade. Den spelande mannen däremot borde börja använda hjärncellerna och förstå att tjatet är befogat och anstränga sig för wen fungerande kommunikation och dra sitt strå till stacken i hemmet.
    Ja precis så!
  • Mandel
    Freddie K skrev 2025-02-26 07:00:37 följande:

Som jag skrev i en annan tråd så hade jag en tjej som tjatade på mig att jag skulle göra en massa saker som att fylla diskmaskinen och sen plocka ut den eller hänga tvätt. Jag gjorde som hon sa, men ändå blev det fel och hon klagade alltid på hur jag gjorde. Hon ville ha allt exakt på sitt sätt och gjorde jag det minsta fel så fick jag höra det.

Vad gjorde du för fel?
    Vad var hennes sätt?

Har man bott tillsammans i några år och ex kökssaxen legat i samma låda i alla år så är det märkligt att oftast män helt plötsligt inte har en aning om vart saxen är eller vart den ska ligga när de plockar ur diskmaskinen. 
    -Har du flyttat om i skåpen/lådorna igen?
    Vet flera kvinnor som brukade samla ihop saker som lagts på "fel" plats och köra leken: gissa vart den ska vara.

När jag skilde mig så blev ordningen i skåp och lådor snarlik den som varit när jag var gift. Äldsta sonen kämpade med att förstå logiken ända tills lillebror i princip idiotförklarade storebror och sa att det är ju samma ordning som det alltid har varit och som det fortfarande är hemma hos pappa, men att det bara är ett annat kök här hos mamma.
    Yngsta har aldrig haft problem att plocka ur diskmaskinen och han har haft koll på vart saker ska vara och storebror har alltid missat en del grejor...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Lönnsirap

Utifrån att jag både har en partner och en tonåring så tjatar jag naturligtvis då och då. 
    Både oförtjänt när jag "plötsligt" tittar mig omkring och vill ha det magiskt rent, men också välförtjänt när jag upptäcker ytterligare en odiskade stekpanna, 14 handdukar på golvet och en olåst ytterdörr....

Jag tänker att benämna något som "tjat" oftast inte är särskilt konstruktivt och att det ofta handlar om förväntningar. För tjat föds ju ur att saker behöver tas upp mer en än gång, och att det inte tas emot konstruktivt. Hade det tämligen omgående lett till åtgärd hade det ju varit en påminnelse, och hade det varit något nytt så hade det ju varit en presentation av en personlig preferens.

Tjat föds ju ur att den som tar emot det, eller den som tjatar VET att detta är en upprepning av tidigare överenskommelse, eller förväntan. Och där har man ju som såväl leverantör av tjat och mottagare en möjlighet att öppna upp för något konstruktivt. 

Eller så kan man vara en tonåring och säga att man självklart kommer göra det sen, bara för att åter strunta i det...

• Postman
    Agda90 skrev 2025-02-26 10:01:43 följande:
    Du bevisar lite min poäng. Du anser att kvinnor gnäller men är inte imtresserad av att disskutera vad de gnäller om. Det gör att din kommunikativa förmåga är ganska kass.
    Vad är det för poäng jag bevisade, du bad om konkreta exempel och jag gav dig det, helt seriöst. Sen att jag inte ville gå vidare i detalj för detalj, jag kände att jag inte riktigt hade orken och tiden.

Nää det känns som du hade bestämt dig innan för vad du skulle tycka om svaren. Fråga inte om du inte kan tåla seriösa svar.
  • Postman
    Anonym (man) skrev 2025-02-26 10:07:00 följande:
    Det som är provocerande är att det i detta inlägg verkade som att du tycker att din uppfattning om hur det ska vara är den objektiva sanningen om hur det är, och det är ju precis det som är en del av det här problemet menar jag - att folk inte förstår att värderingar och åsikter inte är objektiva fakta som man kan förvänta sig att ens partner ska rätta sig efter.
    Precis, instämmer helt.
Svar på tråden Vad är det ni män menar när ni säger att kvinnan tjatar?