• Postman

Vad är det ni män menar när ni säger att kvinnan tjatar?

Tjat för mig är när kvinnorna på arbetsplatsen ständigt klagar över städningen, att inte gardinerna byts ut tillräckligt ofta, att det inte finns gröna växter, att det inte luktar gott på toaletterna, att det är kallt i lokalen, att man tycker att män hörs för mycket, att lönen är dålig osv osv trots att allt egentligen håller en okey nivå. 

Tjat från en partner är ungefär detsamma som ovan fast då är det  mer ständiga husrenoveringar, ständiga projekt i trädgården, att man inte visar uppskattning tillräckligt ofta, att det inte städas på det sättet som partnern vill, att man inte byter sängkläder tillräckligt ofta osv osv trots att man ändå gör mycket utav det.

Min upplevelse är att många kvinnor  vill ha det på sitt sätt och sin nivå. De vill gärna att man tycker saker men de förkastar det oftast direkt, du får gärna tycka, bara du tycker som mig liksom. Kvinnor ger sig inte heller, de tjatar vidare, en man som inte får gehör rycker på axlarna och går sen vidare, kvinnor bara fortsätter bla, bla, bla, bla (ja jag generaliserar nu).

• Postman
    Anonym (Peter) skrev 2025-02-25 19:58:45 följande:
    Vilket yrke har du där såna saker dryftas inte bara på en utan flera arbetsplatser?
    Jag har typiskt it-jobb, med stor andel kvinnor de senaste 10 åren, och känner inte igen det alls.

Känns som du gör som du klagat på i andra trådar, och polariserar mer. Tror aldrig jag sett dig skriva positivt om kvinnor när jag tänker efter. Inte negativt im (svenska) män heller.
    Är du medveten om vilken bild av dig själv du ger?
    Jag arbetar inom industrin. Nu svarade jag på frågan i tråden, därav mitt svar.
    Gillar du inte vad jag skriver så är det bara att hoppa över mina inlägg serru.
  • Postman
    Agda90 skrev 2025-02-26 08:06:36 följande:
    Så hur ofta tycker du att sängkläderna skanbytas och hur ofta tyckte din partner att de skulle bytas?

Tanken har inte slagit dig att du och kvinnorna som klagar på städningen på arbetsplatsen har olika krav på vad man anser vara städat? 

Det är absolut inget märkligt att man har olika kravnivå men problematiken är vems kravnivå som ska vara den rådande.  
    Min erfarenhet är att många kvinnor vill gärna ha sista ordet i dessa frågor. 

• Postman
    Agda90 skrev 2025-02-26 08:52:58 följande:
    Men roa mig bara. Hur ofta skulle sängkläderna bytas enligt dig och hur odta enligt henne?
    Varför är du intresserad av just den frågan, det är bara en bisak. Det intressanta i denna diskussion är vems kravnivå som ska vara rådande. 
  • Postman
    Anonym (Anja) skrev 2025-02-26 08:55:07 följande:
    Och det kanske de vill ha för att deras nivå faktiskt är rimligare än mannens?
    Varför är kvinnors nivå rimligare än mäns?
  • Postman
    Anonym (Anja) skrev 2025-02-26 09:15:25 följande:
    Behöver den inte vara, men kvinnor tycker naturligtvis att deras nivå är den rimliga. Precis som män kan tycka deras är den mest rimliga. 

Visst finns kvinnor som är övernitiska, men de flesta gnäller inte på männen utan orsak. 
    Och de flesta män gnäller inte heller på kvinnor utan orsak.
  • Postman
    Agda90 skrev 2025-02-26 09:20:08 följande:
    Jag är inte intresserad av en sak. Men detta var en konkret grej att ta upp. För kravnivån kan faktiskt vara rimlig om ena parten är en lortgris som nöjer sig med att renbädda en gång i månaden.

Saken är den att män gnäller på att kvinnor kräver och kvinnor gnäller på att män inte gör saker. Sanningen ligger någonstans i mitten. Men ingen av parterna vill erkänna det.

Måna förhållande har tagit slut för att kvinnan har velat att mab är två om att driva familjen ab men tvingats stå själv med väldigt mycket och valt att lämna. Då har mannen "inte sett det komma".
    Sen finns det män som lämnar relationen för att "kärringen tjatar". 
    Jag ser att i båda fallen är det brist på kommunikation. Ibland från en part och ibland från båda.

Det jag är heligt trött på är gnället på att kvinnor kräver en massa utan att man vågar eller vill berätta vad det är de kräver. 
    Att någon fyller diskmaskinen fel, ja det kanske är så att denna någon hivar in disken huller om buller så att den inte blir ren?
    Eller att tvätten inte hängs upp "rätt". Om man inte skakar och hänger upp kläderna utan veck då blir kläderna skrynkliga och sedan krävs det att de stryks = extra arbete.

Därför är jag väldigt nyfiken på vad de där kraven är. Och det är relevant. Jag skrev i trådstarten vad drt var jag vsr ute efter.

Klart det handlar om dålig kommunikation mellan män/kvinnor. Jag är innerligt trött på gnället från många kvinnor att män inget gör. Det är inte sant för många män gör mycket, det är bara det att de gör det inte enligt kvinnans mall eller nivå. 

• Postman
    Anonym (Anja) skrev 2025-02-26 09:37:03 följande:
    De flesta kvinnor gnäller på att deras man inte gör mkt. Varför skulle de inte få göra det om det är sant?
    OT. Det är inte vad TS handlar om
  • Postman
    Agda90 skrev 2025-02-26 10:01:43 följande:
    Du bevisar lite min poäng. Du anser att kvinnor gnäller men är inte imtresserad av att disskutera vad de gnäller om. Det gör att din kommunikativa förmåga är ganska kass.
    Vad är det för poäng jag bevisade, du bad om konkreta exempel och jag gav dig det, helt seriöst. Sen att jag inte ville gå vidare i detalj för detalj, jag kände att jag inte riktigt hade orken och tiden.

Nää det känns som du hade bestämt dig innan för vad du skulle tycka om svaren. Fråga inte om du inte kan tåla seriösa svar.
  • Postman
    Anonym (man) skrev 2025-02-26 10:07:00 följande:
    Det som är provocerande är att det i detta inlägg verkade som att du tycker att din uppfattning om hur det ska vara är den objektiva sanningen om hur det är, och det är ju precis det som är en del av det här problemet menar jag - att folk inte förstår att värderingar och åsikter inte är objektiva fakta som man kan förvänta sig att ens partner ska rätta sig efter.
    Precis, instämmer helt.
Svar på tråden Vad är det ni män menar när ni säger att kvinnan tjatar?