• Agda90

Vad är det ni män menar när ni säger att kvinnan tjatar?

I tråd efter tråd kan man läsa hur en del män tycker att kvinnor försöker ändra på dem eller tjatar. Jag har i dessa trådar frågat vad exakt är det kvinnorna tjatar på men det är inte många som har svarat. 
    Så vad är det kvinnorna tjatar på? Ge konkreta exempel. 
    Tjatar de på hur ni fyller diskmaskinen får ni gärna förklara hur ni gjorde och hur hon ansåg att det skulle göras. 

Jag har aldrig fått höra från min man att jag tjatar. Efter 25 år tillsammans har vi lärt oss varandras egenheter och anpassat oss. Han vet att jag ogillar när toalocket är uppe så alla fäller ner det. Jag vet att han älskar att bygga berg när han diskar så jag ser till att plocka undan den torra disken så fort den är torr nog för det så att berget inte blir större. Jag har en dålig vana att glömma strumpor på golvet men de hamnar i tvättkorgen mirakulöst ändå... Det är helt enkelt egenheter vi har så gör oss till den vi är och jag har inga problem med dem. 

Så vad är det ni män upplever att vi kvinnor tjatar så in i bombens om?
    Jag vill veta.

• Svar på tråden Vad är det ni män menar när ni säger att kvinnan tjatar?
  • Anonym (E)

Tror många (inte alla!) män inte orkar ta ansvar för det som ska göras i hemmet och skyller ifrån sig med att kvinnan "tjatar". De är lata Tungan ute

• Agda90
    Anonym (E) skrev 2025-02-25 16:23:54 följande:

Tror många (inte alla!) män inte orkar ta ansvar för det som ska göras i hemmet och skyller ifrån sig med att kvinnan "tjatar". De är lata Tungan ute

Jag ville faktiskt få till en diskussion och inte klanka på någon. Det är så många trådar där män skriver att kvinnorna tjatar men jag har bara fått svar från typ en vad tjatet är för något. 
    Men eftersom tråden funnits intre timmar utan något intresse så får jag utgå ifrån att mina fördomar ståmmer.
  • Postman

Tjat för mig är när kvinnorna på arbetsplatsen ständigt klagar över städningen, att inte gardinerna byts ut tillräckligt ofta, att det inte finns gröna växter, att det inte luktar gott på toaletterna, att det är kallt i lokalen, att man tycker att män hörs för mycket, att lönen är dålig osv osv trots att allt egentligen håller en okey nivå. 

Tjat från en partner är ungefär detsamma som ovan fast då är det  mer ständiga husrenoveringar, ständiga projekt i trädgården, att man inte visar uppskattning tillräckligt ofta, att det inte städas på det sättet som partnern vill, att man inte byter sängkläder tillräckligt ofta osv osv trots att man ändå gör mycket utav det.

Min upplevelse är att många kvinnor  vill ha det på sitt sätt och sin nivå. De vill gärna att man tycker saker men de förkastar det oftast direkt, du får gärna tycka, bara du tycker som mig liksom. Kvinnor ger sig inte heller, de tjatar vidare, en man som inte får gehör rycker på axlarna och går sen vidare, kvinnor bara fortsätter bla, bla, bla, bla (ja jag generaliserar nu).

• Anonym (Den uppenbara sanningen)

Män lyssnar aldrig så därför vet de inte heller vad kvinnor tjatar om.

Tomte

• Anonym (Peter)
    Postman skrev 2025-02-25 19:45:15 följande:

Tjat för mig är när kvinnorna på arbetsplatsen ständigt klagar över städningen, att inte gardinerna byts ut tillräckligt ofta, att det inte finns gröna växter, att det inte luktar gott på toaletterna, att det är kallt i lokalen, att man tycker att män hörs för mycket, att lönen är dålig osv osv trots att allt egentligen håller en okey nivå. 

Tjat från en partner är ungefär detsamma som ovan fast då är det  mer ständiga husrenoveringar, ständiga projekt i trädgården, att man inte visar uppskattning tillräckligt ofta, att det inte städas på det sättet som partnern vill, att man inte byter sängkläder tillräckligt ofta osv osv trots att man ändå gör mycket utav det.

Min upplevelse är att många kvinnor  vill ha det på sitt sätt och sin nivå. De vill gärna att man tycker saker men de förkastar det oftast direkt, du får gärna tycka, bara du tycker som mig liksom. Kvinnor ger sig inte heller, de tjatar vidare, en man som inte får gehör rycker på axlarna och går sen vidare, kvinnor bara fortsätter bla, bla, bla, bla (ja jag generaliserar nu).

Vilket yrke har du där såna saker dryftas inte bara på en utan flera arbetsplatser?
    Jag har typiskt it-jobb, med stor andel kvinnor de senaste 10 åren, och känner inte igen det alls.

Känns som du gör som du klagat på i andra trådar, och polariserar mer. Tror aldrig jag sett dig skriva positivt om kvinnor när jag tänker efter. Inte negativt im (svenska) män heller.
    Är du medveten om vilken bild av dig själv du ger?
  • Postman
    Anonym (Peter) skrev 2025-02-25 19:58:45 följande:
    Vilket yrke har du där såna saker dryftas inte bara på en utan flera arbetsplatser?
    Jag har typiskt it-jobb, med stor andel kvinnor de senaste 10 åren, och känner inte igen det alls.

Känns som du gör som du klagat på i andra trådar, och polariserar mer. Tror aldrig jag sett dig skriva positivt om kvinnor när jag tänker efter. Inte negativt im (svenska) män heller.
    Är du medveten om vilken bild av dig själv du ger?
    Jag arbetar inom industrin. Nu svarade jag på frågan i tråden, därav mitt svar.
    Gillar du inte vad jag skriver så är det bara att hoppa över mina inlägg serru.
  • Freddie K

Som jag skrev i en annan tråd så hade jag en tjej som tjatade på mig att jag skulle göra en massa saker som att fylla diskmaskinen och sen plocka ut den eller hänga tvätt. Jag gjorde som hon sa, men ändå blev det fel och hon klagade alltid på hur jag gjorde. Hon ville ha allt exakt på sitt sätt och gjorde jag det minsta fel så fick jag höra det.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Kärringenskarl)

Jadu, lever med en riktig gnata men står ut med henne för barnens skull. 

Vi har i parterapi bestämt att dela upp håshållssysslorna här hemma. Fasta matlagningsdagar och den som lagar tar hand om disken och köket. Sedan har vi delat upp resten oss emellan. 

Parterapi då vi var på gång att separera då hennes tjat knäckte mig totalt. Hon fortsätter i viss grad fortfarande. Hon gnäller om att jag fyller diskmaskinen på fel sätt, att jag dammsuger på fel sätt ("du måste dra tvåååå gånger på samma golvyta"), att jag viker kläder på fel sätt, att gräsmattas inte klipps som en fotbollsplan, att jag bäddar sängen fel, att jag är sämst på att matcha barnens outfits, att jag inte lagar tillräckligt med mat så att hon får matlådor för hela veckan, att jag kryddar fel ...

Ja du, ofta undrar jag om det finns något jag gör rätt. Har börjat säga ifrån mer och hon håller käften mer efter parterapin. Men den släpper jag inte än, guld värt att ha ett neutralt ställe att tjabbla på och ha någon som vägleder. 

Så länge jag gör så som hon gör så fungerar det ... tar jag egna initiativ så blir hon putt. Köpte nya sängkläder när jag var i Skotland, superfina grårutiga i flanell, samma som jag hade på hotellrummet. Dom har inte sett dagens ljus än, för vi har juuuuu beige i sovrummet. 

• Agda90
    Postman skrev 2025-02-25 19:45:15 följande:

Så hur ofta tycker du att sängkläderna skanbytas och hur ofta tyckte din partner att de skulle bytas?

Tanken har inte slagit dig att du och kvinnorna som klagar på städningen på arbetsplatsen har olika krav på vad man anser vara städat? 
  • Agda90
    Anonym (Den uppenbara sanningen) skrev 2025-02-25 19:48:55 följande:

Män lyssnar aldrig så därför vet de inte heller vad kvinnor tjatar om.

Tomte

Vad tillför wn sådan kommentar een frågan jag ställde?
    Är du man eller kvinna själv?
Svar på tråden Vad är det ni män menar när ni säger att kvinnan tjatar?