• Agda90

Vad är det ni män menar när ni säger att kvinnan tjatar?

I tråd efter tråd kan man läsa hur en del män tycker att kvinnor försöker ändra på dem eller tjatar. Jag har i dessa trådar frågat vad exakt är det kvinnorna tjatar på men det är inte många som har svarat. 
    Så vad är det kvinnorna tjatar på? Ge konkreta exempel. 
    Tjatar de på hur ni fyller diskmaskinen får ni gärna förklara hur ni gjorde och hur hon ansåg att det skulle göras. 

Jag har aldrig fått höra från min man att jag tjatar. Efter 25 år tillsammans har vi lärt oss varandras egenheter och anpassat oss. Han vet att jag ogillar när toalocket är uppe så alla fäller ner det. Jag vet att han älskar att bygga berg när han diskar så jag ser till att plocka undan den torra disken så fort den är torr nog för det så att berget inte blir större. Jag har en dålig vana att glömma strumpor på golvet men de hamnar i tvättkorgen mirakulöst ändå... Det är helt enkelt egenheter vi har så gör oss till den vi är och jag har inga problem med dem. 

Så vad är det ni män upplever att vi kvinnor tjatar så in i bombens om?
    Jag vill veta.

• Svar på tråden Vad är det ni män menar när ni säger att kvinnan tjatar?
  • Agda90
    Freddie K skrev 2025-02-26 07:00:37 följande:

Som jag skrev i en annan tråd så hade jag en tjej som tjatade på mig att jag skulle göra en massa saker som att fylla diskmaskinen och sen plocka ut den eller hänga tvätt. Jag gjorde som hon sa, men ändå blev det fel och hon klagade alltid på hur jag gjorde. Hon ville ha allt exakt på sitt sätt och gjorde jag det minsta fel så fick jag höra det.

Men vad var det du gjorde fel bör su hängde upp tvätten?

Jag och min man har olika syn på just hur tvätten ska hängas upp. Medan jag kan få plats med tvätt motsvarande två stora maskiner på torkstället nör jag hänger upp tvätten så får han plats med en. Jag skiter fullständigt i hur han hänger upp tvätten så länge den kommer upp. Om jag står och lagar mat ochvhan hänger upp tvötten betyder det att vi får mer tid för att ligga och kramas i soffan på kvällen.
  • Agda90
    Anonym (Kärringenskarl) skrev 2025-02-26 07:13:50 följande:

Jadu, lever med en riktig gnata men står ut med henne för barnens skull. 

Vi har i parterapi bestämt att dela upp håshållssysslorna här hemma. Fasta matlagningsdagar och den som lagar tar hand om disken och köket. Sedan har vi delat upp resten oss emellan. 

Parterapi då vi var på gång att separera då hennes tjat knäckte mig totalt. Hon fortsätter i viss grad fortfarande. Hon gnäller om att jag fyller diskmaskinen på fel sätt, att jag dammsuger på fel sätt ("du måste dra tvåååå gånger på samma golvyta"), att jag viker kläder på fel sätt, att gräsmattas inte klipps som en fotbollsplan, att jag bäddar sängen fel, att jag är sämst på att matcha barnens outfits, att jag inte lagar tillräckligt med mat så att hon får matlådor för hela veckan, att jag kryddar fel ...

Ja du, ofta undrar jag om det finns något jag gör rätt. Har börjat säga ifrån mer och hon håller käften mer efter parterapin. Men den släpper jag inte än, guld värt att ha ett neutralt ställe att tjabbla på och ha någon som vägleder. 

Så länge jag gör så som hon gör så fungerar det ... tar jag egna initiativ så blir hon putt. Köpte nya sängkläder när jag var i Skotland, superfina grårutiga i flanell, samma som jag hade på hotellrummet. Dom har inte sett dagens ljus än, för vi har juuuuu beige i sovrummet. 

Tack för ditt svar. Ja, vi är alla olika. Jag tror inte att jag hade stått ut med din fru om jag hade varit i dina skor. 
    Det kan inte vara ett enkelt liv att leva.  Bra att terapin ger något för er. Jag hoppas att, för er skull, att det finns kärlek och att du inte enbart stannar för barnens skull.
  • Postman
    Agda90 skrev 2025-02-26 08:06:36 följande:
    Så hur ofta tycker du att sängkläderna skanbytas och hur ofta tyckte din partner att de skulle bytas?

Tanken har inte slagit dig att du och kvinnorna som klagar på städningen på arbetsplatsen har olika krav på vad man anser vara städat? 

Det är absolut inget märkligt att man har olika kravnivå men problematiken är vems kravnivå som ska vara den rådande.  
    Min erfarenhet är att många kvinnor vill gärna ha sista ordet i dessa frågor. 

• Anonym (Me)

Ja för min del tycker allt små prat om de stora om man sammanfattar de, har man städ dag på torsdag innan helgen så har  man börja inte små gnälla redan på söndag kväll, tar alla sin skit så e de inte så mycke å städa typ, se är ju de lite med projekt hemma med mannens projekt e mannens att göra å bli klar med å sköta hon säger inte mycket om de,
    kvinnas projekt är hela familjen projekt och ofta mannens ansvar att ta över å avsluta, 
    Blir en e tjata om när de blir färdigt och varför de tar tid,

• Agda90
    Postman skrev 2025-02-26 08:37:32 följande:

Det är absolut inget märkligt att man har olika kravnivå men problematiken är vems kravnivå som ska vara den rådande.  

Men roa mig bara. Hur ofta skulle sängkläderna bytas enligt dig och hur odta enligt henne?
  • Anonym (Anja)

Och det kanske de vill ha för att deras nivå faktiskt är rimligare än mannens?
  • Agda90
    Anonym (Me) skrev 2025-02-26 08:50:10 följande:

Ja för min del tycker allt små prat om de stora om man sammanfattar de, har man städ dag på torsdag innan helgen så har  man börja inte små gnälla redan på söndag kväll, tar alla sin skit så e de inte så mycke å städa typ, se är ju de lite med projekt hemma med mannens projekt e mannens att göra å bli klar med å sköta hon säger inte mycket om de,
    kvinnas projekt är hela familjen projekt och ofta mannens ansvar att ta över å avsluta, 
    Blir en e tjata om när de blir färdigt och varför de tar tid,

Förlåt men om du pratar som du skriver så är det inte lätt att förstå dig. Drt sladar verkligen inte att använda punkt och stor bokstav på en ny mening. Lättare att läsa blir det då.

Jag tolkar ditt inlägg som att mannen har sina projwlt och kvinnan sina och att mannen får göra även kvinnans?
    Ni borde gå i parterapi.
  • Postman
    Agda90 skrev 2025-02-26 08:52:58 följande:
    Men roa mig bara. Hur ofta skulle sängkläderna bytas enligt dig och hur odta enligt henne?
    Varför är du intresserad av just den frågan, det är bara en bisak. Det intressanta i denna diskussion är vems kravnivå som ska vara rådande. 
  • Postman
    Anonym (Anja) skrev 2025-02-26 08:55:07 följande:
    Varför är kvinnors nivå rimligare än mäns?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Anja) skrev 2025-02-26 08:55:07 följande:

Extisterar det någon som tycker att det någon annan tycker faktiskt är rimligare än det man själv tycker?

Den som tycker att det bara finns ett rätt, ens eget tycker antagligen att det är rimligare att dela på det än att få göra det själv, men bara när man själv har högre krav.
Svar på tråden Vad är det ni män menar när ni säger att kvinnan tjatar?