• Anonym (TS)

Utestänga folk på begravning

Min man har avlidit och jag vill inte att hans syskon och föräldrar ska närvara under begravningen.

Har jag laglig rätt att utestänga dessa personer? 

Kan jag hyra in säkerhetsvakter och blockera dessa i dörren? 

• Svar på tråden Utestänga folk på begravning
  • Anonym (JB)
    Anonym (?) skrev 2025-02-16 18:42:44 följande:
    Ska ni ha en kyrklig begravning kolla med prästen.  
    Jag kollade med prästen för snart 20 år sedan och då lät det att man inte kan stänga folk ute från kyrkan. 
  • Anonym (?)
    Anonym (JB) skrev 2025-02-16 21:12:15 följande:
    Jag kollade med prästen för snart 20 år sedan och då lät det att man inte kan stänga folk ute från kyrkan. 
    Nej, men det går kanske att hålla ceremoni någon annan stans än i kyrka, hålla den vid en udda tid och inte annonser. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (TS) skrev 2025-02-15 12:14:20 följande:
    Utestänga folk på begravning

Min man har avlidit och jag vill inte att hans syskon och föräldrar ska närvara under begravningen.

Har jag laglig rätt att utestänga dessa personer? 

Kan jag hyra in säkerhetsvakter och blockera dessa i dörren? 

Nej, en begravning är en gudstjänst och till en gudstjänst är alla välkomna. 
  • Anonym (alltså)
    Mrs Moneybags skrev 2025-02-17 09:28:04 följande:
    Nej, en begravning är en gudstjänst och till en gudstjänst är alla välkomna. 
    Man måste ju inte ha en begravning i en kyrka. 

Precis som vid andra tillställningar så borde man få bestämma vem som är välkommen och inte på en begravning. I synnerhet borde man respektera önskan hos den som ska begravas.
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2025-02-15 13:44:12 följande:
    Han ska kremeras, så vad har länsstyrelsen med det att göra?

Jag vill ha ceremonin i stillhet och trygghet med människor som brydde sig om honom. Dom andra vill jag inte se. 
    Om ska strö askan på allmän plats, ex havet så ska länsstyrelsen godkänna detta. 
  • Anonym (Mx)

Tycker det är sorgligt när dessa tvister följer ända ner i graven. Ska inte hans familj, oavsett vad som hänt, få ta farväl?

• Anonym (alltså)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-17 10:54:40 följande:

Tycker det är sorgligt när dessa tvister följer ända ner i graven. Ska inte hans familj, oavsett vad som hänt, få ta farväl?

Ja, det är sorgligt när man beter sig så illa mot någon att man inte ens är välkommen på någons begravning. Men det är kanske något de borde tänkt på redan medan personen levde, att försöka skapa en relation som gör att man vill ses och vill ha dem på sin begravning. 
  • EpicF

Du kan inte utestänga folk från en kyrlig begravning, men du behöver inte annonsera när begravningen ska vara. Sätt in dödsananons efter begravningen. 

Däremot kan du bjuda in de du vill till begravningskaffe.

• Anonym (Mx)
    Anonym (alltså) skrev 2025-02-17 10:57:05 följande:
    Ja, det är sorgligt när man beter sig så illa mot någon att man inte ens är välkommen på någons begravning. Men det är kanske något de borde tänkt på redan medan personen levde, att försöka skapa en relation som gör att man vill ses och vill ha dem på sin begravning. 
    Snygg retorisk twist måste jag ändå tillskriva dig. Han har växt upp med sin familj och visst har många familjer problem, inte sällan generationsöverskridande. Det är alltså inte bara hans familj som burit på familjens oförmåga att fungera.

Jag anser att man i möjligaste mån försöker gå vidare när någon tom dör istället för att fortsätta dessa vendettor. Undantaget om familjen begått fruktansvärda brott/övergrepp etc

Men vi får tycka olika, det är ok.
  • Anonym (alltså)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-17 11:06:56 följande:
    Snygg retorisk twist måste jag ändå tillskriva dig. Han har växt upp med sin familj och visst har många familjer problem, inte sällan generationsöverskridande. Det är alltså inte bara hans familj som burit på familjens oförmåga att fungera.

Jag anser att man i möjligaste mån försöker gå vidare när någon tom dör istället för att fortsätta dessa vendettor. Undantaget om familjen begått fruktansvärda brott/övergrepp etc

Du får ju anse vad du vill och tillämpa det i ditt liv. Men vad andra gör och hur de ser på saken kan du ju inte diktera. 
  • Anonym (Mx)
    Anonym (alltså) skrev 2025-02-17 12:00:53 följande:
    Du får ju anse vad du vill och tillämpa det i ditt liv. Men vad andra gör och hur de ser på saken kan du ju inte diktera. 
    Jag dikterar inte, jag uttrycker min subjektiva åsikt. Du är fri att välja precis vad du vill i livet.
  • Anonym (alltså)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-17 13:00:31 följande:
    Jag dikterar inte, jag uttrycker min subjektiva åsikt. Du är fri att välja precis vad du vill i livet.
    Ja, men din subjektiva åsikt är ju hur andra borde agera i frågan. Inget svar på TS frågeställning. 
  • Anonym (Mx)
    Anonym (alltså) skrev 2025-02-17 14:05:58 följande:
    Ja, men din subjektiva åsikt är ju hur andra borde agera i frågan. Inget svar på TS frågeställning. 
    Min lösning skulle vara att inte utestänga.
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-02-17 10:49:20 följande:
    Om ska strö askan på allmän plats, ex havet så ska länsstyrelsen godkänna detta. 
    Jo men nu har jag inte planerat något sådant ännu? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-17 11:06:56 följande:

Du vet inte vad han utsatts för? 
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-17 19:19:38 följande:
    Du vet inte vad han utsatts för? 
    Tycker du att du har fått svar på det du ville fråga med tråden? Du behöver inte försvara ditt val i den här tråden, var ju inte ens vad du frågade om.
  • Anonym (Rakbladet)
    Anonym (S) skrev 2025-02-16 16:29:54 följande:
    Min mamma har slagit mig, låst mig ute, hotat att döda mitt husdjur, ringt otaliga gånger och hotat att ta livet av sig. Hon skuldbelade min syster efter en våldtäkt. Hon har anklagat oss alla tre barn för vår fars död (han tog livet av sig när vi var små). Detta är bara ett axplock av allt som hon gjort mot oss.
    Det skulle inte vara orimligt att stänga henne ute och skulle mina närmaste välja kanske de skulle vilja få göra detta.
    Men trots allt detta skulle jag inte kunna göra det mot henne. Vi har lite kontakt, hon är över 80 nu.
    Jag vet att hon är sjuk eller störd och att det hon har gjort egentligen borde diskvalificera henne från min begravning men hon är min mamma....
    På samma sätt som att vi vet att min mans bror aldrig hade velat att sambon skulle bli utesluten...trots allt hon utsatte honom för...

Så vad som är rimligt/logiskt i dina ögon kanske är en sak men vad som var rimligt eller det rätta i hans ögon var kanske något annat.
    Så handen på hjärtat, hade han velat ha dem där? Hade han bjudit dem om han kunnat? Tänk utifrån hans känslor och inte dina

Jag förstår din ilska. Att se någon man älskar bli illa behandlad är gräsligt.
    Men som sagt, det är inte säkert att du ens kan utesluta dem (om önskan inte finns tydligt uttryckt) och det kan bli en tuff strid. Jag har som sagt nyligen varit i en sådan process, så jag vet vad jag pratar om.

Är det värt det mitt i sorgen?
    Om det är att du vill slippa dem så kan det lugnaste vara att ordna två ceremonier...
    Sen kan du stänga dörren och aldrig behöva ha med dem att göra igen (förutsatt att de inte ägde något ihop)

Jag vill dig inte illa utan mina råd kommer med omsorg.
    TS har redan skrivit att han inte heller ville ha dem i sitt liv, och det är TS uppgifter man ska utgå från när man ger råd i känsliga rummet.

Inte din mångåriga traumabindning till din mamma.

Och jag lovar dig att jag kan utesluta vem jag vill från vad som helst, för alla är -tack och lov- inte lika eftergivna inför förtryck som du är.
  • Anonym (alltså)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-17 14:35:27 följande:
    Min lösning skulle vara att inte utestänga.
    Och vad har det med TS frågeställning att göra?

TS vill vet om och hur man kan utestänga någon som är oönskad att delta. Inte att just du skulle välja att inte utestänga alls. 
Svar på tråden Utestänga folk på begravning