Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Utestänga folk på begravning

Min man har avlidit och jag vill inte att hans syskon och föräldrar ska närvara under begravningen.

Har jag laglig rätt att utestänga dessa personer? 

Kan jag hyra in säkerhetsvakter och blockera dessa i dörren? 

• Svar på tråden Utestänga folk på begravning
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2025-02-15 12:17:01 följande:

Nej, iaf inte om det sker kyrkligt. Borgerligt vet jag inte dock.
    Google borde kunna svara på detta. 

Och varför skulle man inte kunna göra detta? 
  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2025-02-15 12:25:48 följande:

I kyrkan får alla närvara då en gudstjänst är offentlig. 
    Samma gäller gravsättnimg eller urnnedsättning.  

Borgerlig beror på sammanhang och plats

Hypotetiskt skulle jag kunna sätta begravningen på en mycket konstig plats i Sverige då, som blir svår för andra att komma till och inte meddela var och tid som begravningen kommer att äga rum? 

Jag vill verkligen inte att dessa människor kommer. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Sista vilja) skrev 2025-02-15 12:33:34 följande:

Vad ville din make?

Inte ha med dessa människor att göra. 
  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2025-02-15 12:46:48 följande:
    Hypotetiskt ja.
    I verkligheten nej. 

Det finns bestämmelser kring begravning och hur den får gå till vad avser plats och tillhörande församling.  Det kostar pengar att flytta plats och använda andras präster och tjänster och sen frakta kista hit och dit etc och det är få församlingar  som är villig att betala för det och begravningsbyrån måste ju också betala för det och du kan få en saftig räkning också ..
    Kan man inte betala detta själv då?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Linda) skrev 2025-02-15 12:54:26 följande:
    Annonsera inte med dödsannons förrän begravningen har ägt rum .
    Låt bli att meddela någon annan när han begravs . I princip ska det bara vara du och begravningsbyrån som vet tid och plats. 

Vet dom andra närstående och vännerna omständigheterna till ditt val? Annars kan ju det bli otrevlig stämning om viktiga personer missar begravningen som inte har koll på läget. Kom ihåg dessa personer också. Typ bästa vännen, kollegan, grannen eller vad det nu fanns för människor omkring honom som han ansåg viktiga. 

Självklart kommer jag bjuda in människor som varit viktiga för honom och som var SNÄLLA. 

Dom andra förstår också, hans riktiga vänner tycker inte om hans föräldrar och syskon. 

• Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2025-02-15 12:56:51 följande:
    Kyrkans avgifter kan du inte betala.  Det är reglerat i lag. 
    (Det skulle i runda slängar kosta dig mer än du troligen har råd med) 
    Och du känner till mina ekonomiska förutsättningar??? Om detta skulle kosta mig en halv miljon så skulle jag inte bry mig. Eller om jag skulle behöva sätta säkerhetsvakter runt hela byggnaden. Dom har inte med min familj att göra. 
  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2025-02-15 13:17:40 följande:
    I grannförsamlingar eller kopplad ort till den avlidna ja..
    Men random församling utan den kopplingen - nej det brukar inte godkännas. 
    Jag kan begrava honom i Skåne då, där vi har vårt sommarhus? ingen random koppling, eller norr i Sverige där vi fjällvandrat på somrarna.. 
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2025-02-15 13:27:07 följande:

Är det bara jag som tycker fruktansvärt synd om hans föräldrar som stängs ute?
    Det är ju för överjävligt, minst sagt.

Är det? Kan du utveckla. Om lilla hjärtats föräldrar inte var inbjudna på barnets begravning, är det också överjävligt? 

Handlar väl lite om vad föräldrarna gjort, tänker jag. 

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2025-02-15 13:42:01 följande:
    Det får du fråga Länssyrelsen om, det är de som bestämmer detta.
    Han ska kremeras, så vad har länsstyrelsen med det att göra?

Jag vill ha ceremonin i stillhet och trygghet med människor som brydde sig om honom. Dom andra vill jag inte se. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (JB) skrev 2025-02-16 10:54:25 följande:
    Ha ceremonin i ert hem då, eller sommarstugan?
    Det är nog Länsstyrelsen som "släpper" askan, om du exempelvis vill strö honom i havet eller annat. 
    Urnsättning kan ni ha vid annat separat tillfälle, berätta inte för föräldrar och syskon när det är. 

Självklart ska människor som betett sig illa inte vara med på en begravning om den avlidne inte ville det!
    Ja alltså jag skulle nog vilja påstå att det är hans föräldrar som gjorde att han dog i så ung ålder. Dom skrev över en sak på honom för några månader sedan, dom sa att det var en fin gåva, en verksamhet som precis skulle gå till kronofogden, som han inte visste. Han fick kämpa som ett djur tills hjärtat bara la av?. 45 år gammal. Dom skrev mer eller mindre över flera miljoner i skulder till honom. Hans syskon hejade på. Det var bara en liten sak dom gjort mot honom. Men vill inte ha dessa människor i vårt liv. Dom gjorde detta medvetet. Tog det yngsta barnet för att han var så snäll och lillebror. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (S) skrev 2025-02-16 11:28:51 följande:
    Väldigt tragiskt att dö så ung och jag kan förstå att du är arg på dem. Så kände vi också när min svåger gick bort, att svägerskan bidrog till hans död.

Men det låter ju dock som att de hade kontakt med varandra och att det är dina ovilja gentemot dem snarare än hans önskan som styr tankarna att stänga dem ute.

Du behöver ju inte ha dem mer i ditt liv men du får nog acceptera att de var en del av hans.
    Och det är väl ändå hans liv som ska få ta plats på begravningen.

Om du inte klarar av att vara i samma rum, ha två separata ceremonier.

Ta hand om dig
    Så du menar att det är rimligt att hans föräldrar skrev över ett enormt skuldsatt bolag, syskonen hejade på och sa att det var en fin handling, han är lite yngre än dom och dom har fått så mycket tidigare? En fin gåva. Och så fick han bara en massa skulder som även blev privata skulder på fler miljoner? Hans mamma bad honom även när han va 25 att ta ett lån åt henne, för att hjälpa till, han har fått betala på det där lånet i många år. Är det snällt att ge bort 15 miljoner i skulder till sin son, som precis skulle gå till kronofogden och att detta vara en fin gåva? 
    Så hjärtat tillslut stanna på honom. Han var frisk och stabil innan, men han ville så gärna att hans familj skulle tycka om honom. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2025-02-17 10:49:20 följande:
    Om ska strö askan på allmän plats, ex havet så ska länsstyrelsen godkänna detta. 
    Jo men nu har jag inte planerat något sådant ännu? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-17 11:06:56 följande:
    Snygg retorisk twist måste jag ändå tillskriva dig. Han har växt upp med sin familj och visst har många familjer problem, inte sällan generationsöverskridande. Det är alltså inte bara hans familj som burit på familjens oförmåga att fungera.

Jag anser att man i möjligaste mån försöker gå vidare när någon tom dör istället för att fortsätta dessa vendettor. Undantaget om familjen begått fruktansvärda brott/övergrepp etc

Men vi får tycka olika, det är ok.
    Du vet inte vad han utsatts för? 
Svar på tråden Utestänga folk på begravning