• Anonym (TS)

Utestänga folk på begravning

Min man har avlidit och jag vill inte att hans syskon och föräldrar ska närvara under begravningen.

Har jag laglig rätt att utestänga dessa personer? 

Kan jag hyra in säkerhetsvakter och blockera dessa i dörren? 

• Svar på tråden Utestänga folk på begravning
  • Anonym (M)

I kyrkan kan har du inte rätt att hindra någon att gå in hur mycket du än betalar. Men man kan säkert hyra någon annan lokal också där du har rätt att utestänga vem du vill.

Men om du vill ha den i vanlig svenska kyrkan det du kan göra är väl att inte avslöja för dessa människor när och var begravningen är. Bjud in de du vill och be dem att hålla det för sig själva.

• Anonym (Tänk efter ett varv)

Tänk på att det är deras barn, deras bror. Hade du inte velat få ett avslut och ta farväl om det var ditt barn, eller ditt syskon? Oavsett deras strider i livet, så hörde dom samman med varandra.

• Anonym
    Anonym (Tänk efter ett varv) skrev 2025-02-15 13:56:13 följande:

Tänk på att det är deras barn, deras bror. Hade du inte velat få ett avslut och ta farväl om det var ditt barn, eller ditt syskon? Oavsett deras strider i livet, så hörde dom samman med varandra.

Som jag redan påpekat men det struntar ts i.

Det är helt vansinningt.
  • Anonym (Tinnitus)
    Anonym (Tänk efter ett varv) skrev 2025-02-15 13:56:13 följande:

Blod är verkligen inte tjockare än vatten, så det finns absolut saker familjemedlemmar kan göra sig skyldiga till som gör att de absolut inte är välkomna på en sons begravning..
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-15 13:44:12 följande:
    Han ska kremeras, så vad har länsstyrelsen med det att göra?

Jag vill ha ceremonin i stillhet och trygghet med människor som brydde sig om honom. Dom andra vill jag inte se. 
    Hur länge har de inte haft kontakt med varandra? 
    Har han uttryckligen sagt att han inte ville ha dem där?

Att inte vilja ha kontakt och att inte vilja ha dem på begravningen är ju två separata saker.

Jag har tagit avstånd från min mamma i perioder, pga hennes beteende. Nu när hon är över 80 har vi viss kontakt men ändå väldigt begränsad.
    Om jag skulle ha dött under dessa perioder hade jag ändå velat låta henne komma. 

Hur er situation ser ut vet jag ju inte men av vad du skriver låter det som det handlar mycket om dina känslor...De är så klart viktiga men en begravning handlar ju om den avlidnes önskemål.
    Så var säker på att det hans faktiska önskan som får råda 
  • Studentpappa
    Aniiee skrev 2025-02-15 13:34:43 följande:
    Det får man inte heller göra hur som helst.
    Inte hur som helst, men det är väl bara att planera och göra by the book?
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Malin)

Vet hans föräldrar och syskon ens om att han har gått bort?

• Anonym (Well)
    Anonym (S) skrev 2025-02-15 14:18:22 följande:

Att inte vilja ha kontakt och att inte vilja ha dem på begravningen är ju två separata saker.

Jag har tagit avstånd från min mamma i perioder, pga hennes beteende. Nu när hon är över 80 har vi viss kontakt men ändå väldigt begränsad.
    Om jag skulle ha dött under dessa perioder hade jag ändå velat låta henne komma. 

Hur er situation ser ut vet jag ju inte men av vad du skriver låter det som det handlar mycket om dina känslor...De är så klart viktiga men en begravning handlar ju om den avlidnes önskemål.
    Detta. Du skriver inget om vad familjen gjort Ts men eftersom det är en av de få saker i livet som inte går att korrigera i efterhand eller be om ursäkt för om man missförstått så ska du vara väldigt väldigt säker att det är mannens och inte din åsikt som styr dina handlingar.

Sen kan jag väl också tycka att det verkar onödigt att stänga någon ute för dyra pengar och trassel om personen i fråga nu är avliden. Är det inte bättre att lägga de pengarna på någonting för hans minne, för att hedra honom, mer än att försöka transportera runt någon halva landet och det kanske ändå misslyckas?
  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2025-02-15 14:18:22 följande:

Om man har önskemål om sin begravning som är viktiga för en så är det ju ens ansvar att se till att förmedla det, tex skriva ner det (i testamente? Vita arkiv?) eller prata med sina anhöriga.
  • Anonym (M)

Märkligt, i andra trådar och även jag själv fått svaret att man kan faktiskt inte bestämma över sin begravning utan att i slutändan är det helt upp till de närmast anhöriga hur det ska gå till och att de inte måste lyssna till den avlidnes önskemålen om de inte vill.

Svar på tråden Utestänga folk på begravning