Utestänga folk på begravning
Min man har avlidit och jag vill inte att hans syskon och föräldrar ska närvara under begravningen.
Har jag laglig rätt att utestänga dessa personer?
Kan jag hyra in säkerhetsvakter och blockera dessa i dörren?
Min man har avlidit och jag vill inte att hans syskon och föräldrar ska närvara under begravningen.
Har jag laglig rätt att utestänga dessa personer?
Kan jag hyra in säkerhetsvakter och blockera dessa i dörren?
I kyrkan kan har du inte rätt att hindra någon att gå in hur mycket du än betalar. Men man kan säkert hyra någon annan lokal också där du har rätt att utestänga vem du vill.
Men om du vill ha den i vanlig svenska kyrkan det du kan göra är väl att inte avslöja för dessa människor när och var begravningen är. Bjud in de du vill och be dem att hålla det för sig själva.
Tänk på att det är deras barn, deras bror. Hade du inte velat få ett avslut och ta farväl om det var ditt barn, eller ditt syskon? Oavsett deras strider i livet, så hörde dom samman med varandra.
Tänk på att det är deras barn, deras bror. Hade du inte velat få ett avslut och ta farväl om det var ditt barn, eller ditt syskon? Oavsett deras strider i livet, så hörde dom samman med varandra.
Vet hans föräldrar och syskon ens om att han har gått bort?
Märkligt, i andra trådar och även jag själv fått svaret att man kan faktiskt inte bestämma över sin begravning utan att i slutändan är det helt upp till de närmast anhöriga hur det ska gå till och att de inte måste lyssna till den avlidnes önskemålen om de inte vill.