• Anonym (TS)

Utestänga folk på begravning

Min man har avlidit och jag vill inte att hans syskon och föräldrar ska närvara under begravningen.

Har jag laglig rätt att utestänga dessa personer? 

Kan jag hyra in säkerhetsvakter och blockera dessa i dörren? 

• Svar på tråden Utestänga folk på begravning
  • Anonym
    Anonym (dust) skrev 2025-02-16 11:10:12 följande:
    Anonym skrev 2025-02-15 13:42:01 följande:
    Det får du fråga Länssyrelsen om, det är de som bestämmer detta.
    Nä, men reglerna för att sprida aska är relativt generösa. Och ja, det är Länsstyrelsen som formellt sett avgör var man får sprida aska.
    ???
    Det var ju det vi skrev...
  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2025-02-16 12:02:25 följande:
    Misstänker att TS inte skulle vilja ha deras hjälp med att ordna saker så det blir ju ett konstigt argument.

Som jag har skrivit tidigare, så är historier inte svartvita.
    Frågar du min svägerska har hon såklart en annan version än vad vi andra har om vad som har hänt bakåt.
    Hon försökte som sagt utestänga alla hon kunde men hon lyckades inte.
    Vi tog hjälp av medlare via svenska kyrkan och avskedet blev jättefint och viktigt för många.

Om TS man aktivt tagit avstånd från sin familj så är det ju en sak men om han inte gjort det är ju hans vilja på sätt och vis uttryckt genom att ha kvar dem i sitt liv.

Du och jag tycker uppenbart olika.
    Jag tror dock inte på att agera på ilska. Blir sällan kloka beslut då.
    Att hålla fast vid ilska är som att dricka gift och förvänta sig att den andre dör.

TS kan bespara sig en jobbig strid och slippa att ha med dem att göra om hon exempelvis ordnar 2 separata ceremonier. Om hon försöker "hämnas" på dem genom att utestänga dem kan det kosta mer än vad det ger och dessutom tvinga henne att ha med dem att göra i ännu större utsträckning.

Fast nu har jag ju inte ens sagt något om att de ska hjälpa till, det är bara att konstatera att TS är den som gör jobbet då arrangerar hon också begravningen som hon tycker. Och nej det betyder inte att det är hans vilja om begravningen, har man önskemål om begravningen som är viktiga för en då är det också viktigt att man framför dem medans man lever. TS känner nog sin man och hans tänkande bättre än dig dessutom. Han ville inte ha med dem att göra. Och behövs egentligen inget argument för att de inte ska få komma utan TS gör som hon vill. Hon är inte skyldig dem något.
    Sen vet jag inte var du får ifrån att det skulle handla om något slags hämndmotiv, det TS faktiskt skriver är att hon inte vill se dem.

Och angående bespara strider så behöver TS inte strida alls skulle jag säga, hon måste ju inte ha med dessa människor att göra mer. De är ett avslutat kapitel.

• Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2025-02-16 14:17:38 följande:

Fast nu har jag ju inte ens sagt något om att de ska hjälpa till, det är bara att konstatera att TS är den som gör jobbet då arrangerar hon också begravningen som hon tycker. Och nej det betyder inte att det är hans vilja om begravningen, har man önskemål om begravningen som är viktiga för en då är det också viktigt att man framför dem medans man lever. TS känner nog sin man och hans tänkande bättre än dig dessutom. Han ville inte ha med dem att göra. Och behövs egentligen inget argument för att de inte ska få komma utan TS gör som hon vill. Hon är inte skyldig dem något.
    Sen vet jag inte var du får ifrån att det skulle handla om något slags hämndmotiv, det TS faktiskt skriver är att hon inte vill se dem.

Och angående bespara strider så behöver TS inte strida alls skulle jag säga, hon måste ju inte ha med dessa människor att göra mer. De är ett avslutat kapitel.

Nja. De kan anses som viktiga anhöriga och det är inte så att en make/maka automatiskt får bestämma allt kring begravningen utan det ska närstående göra tillsammans
    Kan de anhöriga inte komma överens sätts en medlare in och slutligen är det länsstyrelsen som beslutar.

lawline.se/answers/vem-bestammer-var-avliden-skall-begravas-maka-eller-avlidens-syskon

Jag har aldrig sagt att jag vet något om TS mans vilja alls. Och du vet ju lika lite som jag, så det blir ett ganska fånigt påpekande.....
    De hade ju uppenbart kontakt för några månader sedan.

Jag har dock varit på andra sidan och vet att saker och ting inte alltid är svartvita och enkla. 
    Att agera på ilska kan kännas skönt i stunden men om det innebär exempelvis en strid så kan det ju bli kontraproduktivt om målet är att slippa dem.
    Vi avskyr verkligen svågerns sambo men skulle aldrig någonsin stänga ute henne från begravningen om vi så kunnat. Det hade känts lågt och ovärdigt.
    Trots att hon jobbat enträget för att han skulle säga upp kontakten. Hon hävdade ju också att han inte ville ha kontakt med oss. Det var ju dock lögn. 

Om TS man inte velat släppa kontakten med de sina är det ett sätt att respektera hans känslor in i det sista.
    Man kan ju både se sina föräldrars tillkortakommanden OCH älska dem på samma gång.
    Jag har som sagt inte velat ha kontakt med min mamma i perioder men skulle inte vilja ha henne utestängd från begravningen.

Man måste ju inte som anhörig agera utifrån sina egna känslor bara för att man kan.

Hade du tyckt det varit ok av familjen att exempelvis stänga ute TS om de exempelvis "bara" varit särbos och han inte uttryckligen skrivit att han ville ha henne där? De kanske tycker att hon är boven och vill inte se henne...
    Hade de varit ett ok förfarande?

Som jag sagt hela tiden, har TS man uttryckligen uttryckt att han inte vill ha dem där, så är det något helt annat.
    Men att utestänga enbart på grund av ens egna känslor, nja det tycker jag inte är etiskt försvarsbart.
  • Anonym (TS)
    Anonym (S) skrev 2025-02-16 11:28:51 följande:
    Väldigt tragiskt att dö så ung och jag kan förstå att du är arg på dem. Så kände vi också när min svåger gick bort, att svägerskan bidrog till hans död.

Men det låter ju dock som att de hade kontakt med varandra och att det är dina ovilja gentemot dem snarare än hans önskan som styr tankarna att stänga dem ute.

Du behöver ju inte ha dem mer i ditt liv men du får nog acceptera att de var en del av hans.
    Och det är väl ändå hans liv som ska få ta plats på begravningen.

Om du inte klarar av att vara i samma rum, ha två separata ceremonier.

Ta hand om dig
    Så du menar att det är rimligt att hans föräldrar skrev över ett enormt skuldsatt bolag, syskonen hejade på och sa att det var en fin handling, han är lite yngre än dom och dom har fått så mycket tidigare? En fin gåva. Och så fick han bara en massa skulder som även blev privata skulder på fler miljoner? Hans mamma bad honom även när han va 25 att ta ett lån åt henne, för att hjälpa till, han har fått betala på det där lånet i många år. Är det snällt att ge bort 15 miljoner i skulder till sin son, som precis skulle gå till kronofogden och att detta vara en fin gåva? 
    Så hjärtat tillslut stanna på honom. Han var frisk och stabil innan, men han ville så gärna att hans familj skulle tycka om honom. 
  • Anonym (Suss)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-16 15:22:19 följande:
    Så du menar att det är rimligt att hans föräldrar skrev över ett enormt skuldsatt bolag, syskonen hejade på och sa att det var en fin handling, han är lite yngre än dom och dom har fått så mycket tidigare? En fin gåva. Och så fick han bara en massa skulder som även blev privata skulder på fler miljoner? Hans mamma bad honom även när han va 25 att ta ett lån åt henne, för att hjälpa till, han har fått betala på det där lånet i många år. Är det snällt att ge bort 15 miljoner i skulder till sin son, som precis skulle gå till kronofogden och att detta vara en fin gåva? 
    Så hjärtat tillslut stanna på honom. Han var frisk och stabil innan, men han ville så gärna att hans familj skulle tycka om honom. 
    Men hade dom någon kontakt alls?
    Om han inte ville ha med dom att göra måste dom ju veta att han inte vill ha med dom att göra, vill dom ens komma då?
    Har din man uttryckt att han inte skulle vilja att dom kom på hans begravning?
    Vet dom om hans inställning? eller har dom inte förstått det?
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-16 15:22:19 följande:
    Min mamma har slagit mig, låst mig ute, hotat att döda mitt husdjur, ringt otaliga gånger och hotat att ta livet av sig. Hon skuldbelade min syster efter en våldtäkt. Hon har anklagat oss alla tre barn för vår fars död (han tog livet av sig när vi var små). Detta är bara ett axplock av allt som hon gjort mot oss.
    Det skulle inte vara orimligt att stänga henne ute och skulle mina närmaste välja kanske de skulle vilja få göra detta.
    Men trots allt detta skulle jag inte kunna göra det mot henne. Vi har lite kontakt, hon är över 80 nu.
    Jag vet att hon är sjuk eller störd och att det hon har gjort egentligen borde diskvalificera henne från min begravning men hon är min mamma....
    På samma sätt som att vi vet att min mans bror aldrig hade velat att sambon skulle bli utesluten...trots allt hon utsatte honom för...

Så vad som är rimligt/logiskt i dina ögon kanske är en sak men vad som var rimligt eller det rätta i hans ögon var kanske något annat.
    Så handen på hjärtat, hade han velat ha dem där? Hade han bjudit dem om han kunnat? Tänk utifrån hans känslor och inte dina

Jag förstår din ilska. Att se någon man älskar bli illa behandlad är gräsligt.
    Men som sagt, det är inte säkert att du ens kan utesluta dem (om önskan inte finns tydligt uttryckt) och det kan bli en tuff strid. Jag har som sagt nyligen varit i en sådan process, så jag vet vad jag pratar om.

Är det värt det mitt i sorgen?
    Om det är att du vill slippa dem så kan det lugnaste vara att ordna två ceremonier...
    Sen kan du stänga dörren och aldrig behöva ha med dem att göra igen (förutsatt att de inte ägde något ihop)

Jag vill dig inte illa utan mina råd kommer med omsorg.
  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2025-02-16 14:51:24 följande:
    Nja. De kan anses som viktiga anhöriga och det är inte så att en make/maka automatiskt får bestämma allt kring begravningen utan det ska närstående göra tillsammans
    Kan de anhöriga inte komma överens sätts en medlare in och slutligen är det länsstyrelsen som beslutar.

lawline.se/answers/vem-bestammer-var-avliden-skall-begravas-maka-eller-avlidens-syskon

Jag har aldrig sagt att jag vet något om TS mans vilja alls. Och du vet ju lika lite som jag, så det blir ett ganska fånigt påpekande.....
    De hade ju uppenbart kontakt för några månader sedan.

Jag har dock varit på andra sidan och vet att saker och ting inte alltid är svartvita och enkla. 
    Att agera på ilska kan kännas skönt i stunden men om det innebär exempelvis en strid så kan det ju bli kontraproduktivt om målet är att slippa dem.
    Vi avskyr verkligen svågerns sambo men skulle aldrig någonsin stänga ute henne från begravningen om vi så kunnat. Det hade känts lågt och ovärdigt.
    Trots att hon jobbat enträget för att han skulle säga upp kontakten. Hon hävdade ju också att han inte ville ha kontakt med oss. Det var ju dock lögn. 

Om TS man inte velat släppa kontakten med de sina är det ett sätt att respektera hans känslor in i det sista.
    Man kan ju både se sina föräldrars tillkortakommanden OCH älska dem på samma gång.
    Jag har som sagt inte velat ha kontakt med min mamma i perioder men skulle inte vilja ha henne utestängd från begravningen.

Man måste ju inte som anhörig agera utifrån sina egna känslor bara för att man kan.

Hade du tyckt det varit ok av familjen att exempelvis stänga ute TS om de exempelvis "bara" varit särbos och han inte uttryckligen skrivit att han ville ha henne där? De kanske tycker att hon är boven och vill inte se henne...
    Hade de varit ett ok förfarande?

Som jag sagt hela tiden, har TS man uttryckligen uttryckt att han inte vill ha dem där, så är det något helt annat.
    Men att utestänga enbart på grund av ens egna känslor, nja det tycker jag inte är etiskt försvarsbart.

Fast jag pratade inte om var han/askan ska begravas utan själva begravningsceremonin, det bestämmer ju de närmast efterlevande. TS har skrivit att han inte ville ha med dem att göra och det räcker faktiskt, det är ett ganska skarpt budskap så om det hade varit så att han ändå ville ha dem på sin begravningen då är det faktiskt hans ansvar att vara tydlig med det. Han vet ju att hans fru vet att han inte vill ha med dem att göra, då kan han inte bli direkt förvånad om de också skulle utestängas från hans begravning som frun givetvis håller i. Så under de här omständigheterna som varit så blir det ju extra viktigt att han är tydlig OM det trots allt skulle vara fallet att han faktiskt ville ha dem där. Det är helt rimligt. Och en särbo räknas inte till närmast anhöriga i de här sammanhangen vilket alla vet om. Så är särbon viktig för en person så ja då måste man på något sätt se till att lösa det med tex papper på ens önskemål innan man dör om hon måste vara med på begravningen. Annars få man ju acceptera att man har bara de närmast anhörigas godtycke att förlita sig på. Självklart kan man låta en särbo komma om man känner det är rätt, men man måste ju inte om man inte vill. Det får man bara respektera.

• Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2025-02-16 17:19:02 följande:

Fast jag pratade inte om var han/askan ska begravas utan själva begravningsceremonin, det bestämmer ju de närmast efterlevande. TS har skrivit att han inte ville ha med dem att göra och det räcker faktiskt, det är ett ganska skarpt budskap så om det hade varit så att han ändå ville ha dem på sin begravningen då är det faktiskt hans ansvar att vara tydlig med det. Han vet ju att hans fru vet att han inte vill ha med dem att göra, då kan han inte bli direkt förvånad om de också skulle utestängas från hans begravning som frun givetvis håller i. Så under de här omständigheterna som varit så blir det ju extra viktigt att han är tydlig OM det trots allt skulle vara fallet att han faktiskt ville ha dem där. Det är helt rimligt. Och en särbo räknas inte till närmast anhöriga i de här sammanhangen vilket alla vet om. Så är särbon viktig för en person så ja då måste man på något sätt se till att lösa det med tex papper på ens önskemål innan man dör om hon måste vara med på begravningen. Annars få man ju acceptera att man har bara de närmast anhörigas godtycke att förlita sig på. Självklart kan man låta en särbo komma om man känner det är rätt, men man måste ju inte om man inte vill. Det får man bara respektera.

Vi stred inte om var svågern skulle begravas utan om ceremonin, exempelvis att få vara med och bestämma och att delta...så jo det kan makens föräldrar strida om, om de önskar. De räknas också som närstående.
    Fruns ord i detta räcker inte att helt utesluta dem från att få delta.

Huruvida det var ett skarpt budskap från TS man eller inte vet vi ju inte heller.
    Det låter ju som att han hade kontakt med sina föräldrar och syskon i alla fall några månader innan sin bortgång.

Jag förstår TS ilska men om hon tror att det till och med skulle behövas vakter för att hålla släkten borta tror jag att det finns risk att de inte ger sig utan en fight...
    Och då kan det faktiskt vara klokare att erbjuda dem en egen ceremoni...
  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2025-02-16 17:36:08 följande:
    Vi stred inte om var svågern skulle begravas utan om ceremonin, exempelvis att få vara med och bestämma och att delta...så jo det kan makens föräldrar strida om, om de önskar. De räknas också som närstående.
    Fruns ord i detta räcker inte att helt utesluta dem från att få delta.

Huruvida det var ett skarpt budskap från TS man eller inte vet vi ju inte heller.
    Det låter ju som att han hade kontakt med sina föräldrar och syskon i alla fall några månader innan sin bortgång.

Jag förstår TS ilska men om hon tror att det till och med skulle behövas vakter för att hålla släkten borta tror jag att det finns risk att de inte ger sig utan en fight...
    Och då kan det faktiskt vara klokare att erbjuda dem en egen ceremoni...
    Fast din länk handlade just om var avliden ska begravas och inte vem som får komma på begravningsceremonin. Länsstyrelsen som du hänvisade till bestämmer inget om vilka som ska bli inbjudna till en begravningsceremoni.

TS vet att han inte ville ha med dem att göra så på något sätt har han ju förmedlat just det budskapet. Och att inte vilja ha med någon att göra ÄR ett skarpt budskap om avståndstagande. Och med de förutsättningarna så kan han inte förvänta sig att TS ska bjuda dem till begravningen om han inte är tydlig med att han trots allt faktiskt vill ha dem där.

Och det där med fight är inga problem om de inte känner till var och när begravningen är.
  • Anonym (?)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-15 13:44:12 följande:
    Han ska kremeras, så vad har länsstyrelsen med det att göra?

Jag vill ha ceremonin i stillhet och trygghet med människor som brydde sig om honom. Dom andra vill jag inte se. 
    Ska ni ha en kyrklig begravning kolla med prästen.  
Svar på tråden Utestänga folk på begravning