Utestänga folk på begravning
Min man har avlidit och jag vill inte att hans syskon och föräldrar ska närvara under begravningen.
Har jag laglig rätt att utestänga dessa personer?
Kan jag hyra in säkerhetsvakter och blockera dessa i dörren?
Min man har avlidit och jag vill inte att hans syskon och föräldrar ska närvara under begravningen.
Har jag laglig rätt att utestänga dessa personer?
Kan jag hyra in säkerhetsvakter och blockera dessa i dörren?
Gör en borgerlig begravning. Den kan ni ha på andra platser än kyrkan. Vet borgerliga begravningar som varit i hembygdsgården, restauranger, teatrar, och kapel (där man får ha borgerliga begravningar). Någon hade kremerats först. Prata med begravningsbyrån, de har koll.
Det är nog enda sättet att göra begravningen sluten och på så sätt bjuda in de ni vill ska närvara.
Men ni kan också ha begravningen först och sätta in en annons efteråt och bara skriva under att begravningen har ägt rum i stillhet inom familjen.
Däremot skulle jag nog ge rådet att oavsett låta hans familj få veta av er var han är gravsatt när det är gjort så de kan få göra ett eget avsked. Om ni har en gravplats kommer den vara offentlig och gå att hitta på ex gravar.se (finns fler sidor), så då kan du ju ändå på något sätt meddela dem efteråt. Eller någon annan i din närhet som kan ta snacket med hans föräldrar. Eller om begravningsbyrån kan göra det.
När det gäller kyrkan är som tidigare sagts gudstjänster offentliga. Du får inte ha en ring av vakter för att stänga ute någon. Begravningsbyrån kan berätta även detta för dig.
När min livskamrat hastigt dog var begravningen borgerlig. Han umgicks inte med sin släkt men jag var tvungen att meddela hans bror och bad honom meddela mamman vilket han gjorde. självklart ville de bestämma om begravning men partnern och jag hade pratat om hur vi ville ha det. Det slutade med att jag ordnade två tillfällen mha begravningsbyrån, samma dag. Det var inga problem för dem att ordna, var inte heller ovanligt enligt dem. Släkten kom inte varken på begravningen eller urnsättningen.
Du kan ha en direktbegravning/kremering, alltså ingen begravningsceremoni i kyrkan. Det hade vi för vår pappa. Han ville inte ha någon begravningsgudstjänst. Istället så hade vi en egen liten ceremoni i minneslunden med barn och barnbarn. Väldigt fin och en som vår pappa verkligen hade tyckt om.