• Anonym (TS)

Utestänga folk på begravning

Min man har avlidit och jag vill inte att hans syskon och föräldrar ska närvara under begravningen.

Har jag laglig rätt att utestänga dessa personer? 

Kan jag hyra in säkerhetsvakter och blockera dessa i dörren? 

• Svar på tråden Utestänga folk på begravning
  • Fjäril kär
    Anonym (TS) skrev 2025-02-15 12:28:29 följande:

Hypotetiskt skulle jag kunna sätta begravningen på en mycket konstig plats i Sverige då, som blir svår för andra att komma till och inte meddela var och tid som begravningen kommer att äga rum? 

Jag vill verkligen inte att dessa människor kommer. 

Hypotetiskt ja.
    I verkligheten nej. 

Det finns bestämmelser kring begravning och hur den får gå till vad avser plats och tillhörande församling.  Det kostar pengar att flytta plats och använda andras präster och tjänster och sen frakta kista hit och dit etc och det är få församlingar  som är villig att betala för det och begravningsbyrån måste ju också betala för det och du kan få en saftig räkning också ..
  • Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2025-02-15 12:46:48 följande:
    Hypotetiskt ja.
    I verkligheten nej. 

Det finns bestämmelser kring begravning och hur den får gå till vad avser plats och tillhörande församling.  Det kostar pengar att flytta plats och använda andras präster och tjänster och sen frakta kista hit och dit etc och det är få församlingar  som är villig att betala för det och begravningsbyrån måste ju också betala för det och du kan få en saftig räkning också ..
    Kan man inte betala detta själv då?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-15 12:28:29 följande:

Hypotetiskt skulle jag kunna sätta begravningen på en mycket konstig plats i Sverige då, som blir svår för andra att komma till och inte meddela var och tid som begravningen kommer att äga rum? 

Jag vill verkligen inte att dessa människor kommer. 

Annonsera inte med dödsannons förrän begravningen har ägt rum .
    Låt bli att meddela någon annan när han begravs . I princip ska det bara vara du och begravningsbyrån som vet tid och plats. 

Vet dom andra närstående och vännerna omständigheterna till ditt val? Annars kan ju det bli otrevlig stämning om viktiga personer missar begravningen som inte har koll på läget. Kom ihåg dessa personer också. Typ bästa vännen, kollegan, grannen eller vad det nu fanns för människor omkring honom som han ansåg viktiga. 
  • Fjäril kär
    Anonym (TS) skrev 2025-02-15 12:50:59 följande:
    Kan man inte betala detta själv då?
    Kyrkans avgifter kan du inte betala.  Det är reglerat i lag. 
    (Det skulle i runda slängar kosta dig mer än du troligen har råd med) 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Linda) skrev 2025-02-15 12:54:26 följande:
    Annonsera inte med dödsannons förrän begravningen har ägt rum .
    Låt bli att meddela någon annan när han begravs . I princip ska det bara vara du och begravningsbyrån som vet tid och plats. 

Vet dom andra närstående och vännerna omständigheterna till ditt val? Annars kan ju det bli otrevlig stämning om viktiga personer missar begravningen som inte har koll på läget. Kom ihåg dessa personer också. Typ bästa vännen, kollegan, grannen eller vad det nu fanns för människor omkring honom som han ansåg viktiga. 

Självklart kommer jag bjuda in människor som varit viktiga för honom och som var SNÄLLA. 

Dom andra förstår också, hans riktiga vänner tycker inte om hans föräldrar och syskon. 

• Anonym (TS)
    Fjäril kär skrev 2025-02-15 12:56:51 följande:
    Och du känner till mina ekonomiska förutsättningar??? Om detta skulle kosta mig en halv miljon så skulle jag inte bry mig. Eller om jag skulle behöva sätta säkerhetsvakter runt hela byggnaden. Dom har inte med min familj att göra. 
  • Lynx123

I kyrkan går det inte...den ska ju vara tillgänglig för alla.

Privat kan du nog göra som du vill. Om du planerar att bjuda in folk finns alltid risken att familjen klurar ut när och var, men om du gör en enkel, privat ceremoni utan annons och sedan bjuder in till en sammankomst kan de ju inte.göra så mycket.

Beklagar sorgen.

• Anonym (P)
    Fjäril kär skrev 2025-02-15 12:56:51 följande:
    Du har helt fel. Det är ganska vanligt att man väljer att ha begravning i annan församling än den man tillhör. Många begravs till exempel på hemorten. Det kostar absolut, men det är inga astronomiska summor som ingen människa har råd med.
  • Fjäril kär
    Anonym (P) skrev 2025-02-15 13:10:05 följande:
    Du har helt fel. Det är ganska vanligt att man väljer att ha begravning i annan församling än den man tillhör. Många begravs till exempel på hemorten. Det kostar absolut, men det är inga astronomiska summor som ingen människa har råd med.
    I grannförsamlingar eller kopplad ort till den avlidna ja..
    Men random församling utan den kopplingen - nej det brukar inte godkännas. 
  • Fjäril kär
    Anonym (TS) skrev 2025-02-15 13:00:23 följande:
    Och du känner till mina ekonomiska förutsättningar??? Om detta skulle kosta mig en halv miljon så skulle jag inte bry mig. Eller om jag skulle behöva sätta säkerhetsvakter runt hela byggnaden. Dom har inte med min familj att göra. 
    Oavsett summa så kyrkans egna avgift kan du som privatperson inte betala. 
Svar på tråden Utestänga folk på begravning