• Anonym (Tuva)

Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?

Mitt numera ex fick en dyr present av mig för ett tag sen. Vill inte gå in på vad det gäller med risk för igenkänning, men det landade på runt 50000 och betalas av av mig varje månad. Nu har vi separerat. Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala för det? Det står i hans namn, men han har "bevis" på att det var en present.

• Svar på tråden Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?
  • Reclaimyourself
    Anonym (Tuva) skrev 2024-07-04 04:13:01 följande:
    Nej det var absolut inte en tatuering, utan något som på riktigt skulle förändra hans liv och som han mått jättedåligt av.
    Snoppförlängning?  Eller någon defekt i utseendet som han led av och ville rätta till?
    Varför kunde han inte betala ingreppet själv om det skulle på riktigt förändra hans liv??? Normalt sett brukar såna som lider såpass av något inte tveka en sekund att hosta upp det det kostar och inte vänta sig att någon annan- eventuellt - plockar upp notan istället. Det hade varit en helt annan sak om han inte haft någon ekonomisk möjlighet att betala! Men jag förstår det som att han hade pengarna ifråga/möjlighet att bekosta det själv men tyckte det var för dyrt? Han verkar snål och egoistisk och jag är ledsen att säga det men jag tycker det verkar som att han utnyttjade din snällhet! :(  Så fult gjort! Hur kom det sig att du gav honom ingreppet i present trots att han själv hade haft råd? (Förutom att du är otroligt snäll och generös förstås?) 
  • Anonym (Process)
    Anonym (Kung Pung) skrev 2024-07-04 03:13:08 följande:

Gåva är en gåva och inget man kan upphäva när något förändras.

En bekant köpte en LV-väska till sin fru och några månader sedan låg de i skilsmässa, men när han gav den kändes det helt rätt och det är det som räknas. 

Fast i detta fall är gåvan faktiskt inte helt levererad. Utan betalningen är inte lagd i sin helhet.

På ett juridiskt plan kan man faktiskt tolka det hela som många små gåvor.

För TS ex har ju också tagit ett lån, med månadskostnad på samma grej och har alltså också knuit gåvan till sig som person.

Grunden i juridik är att man ska hålla det man lovar. Men det finns också situationer där det är orimligt att just göra detta, utifrån omständigheter. 

50 000 kr är mycket pengar, och utifrån att det var på avbetalning och inte ens i en sambo/äktenskaps-relation, så låter det i mina ögon snarare som ett gränsfall mot så kallad sol och vår. 

TS ville ju ha perspektiv på det lagliga och då är det faktiskt relevant att fundera över vilka fler lagrum som är aktuella.
  • Anonym (Process)

Lag (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva

(Gåvolagen, GåvoL)
    1 § Utfästelse om gåva av lös egendom varom i denna lag sägs vare, så länge gåvan ej fullbordats, utan verkan, med mindre utfästelsen gjorts i skuldebrev eller annan urkund som blivit till gåvotagaren överlämnad, eller omständigheterna vid dess tillkomst utmärka att den var avsedd att komma till allmänhetens kännedom.

Så, INNAN gåvan fullbordats är den inte bindande. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (J)
    Anonym (Process) skrev 2024-07-04 07:19:08 följande:

(Gåvolagen, GåvoL)
    1 § Utfästelse om gåva av lös egendom varom i denna lag sägs vare, så länge gåvan ej fullbordats, utan verkan, med mindre utfästelsen gjorts i skuldebrev eller annan urkund som blivit till gåvotagaren överlämnad, eller omständigheterna vid dess tillkomst utmärka att den var avsedd att komma till allmänhetens kännedom.

Om det är lös egendom. I detta fall verkade det röra sig om en tjänst.
  • Anonym (Crazy)
    Anonym (Tuva) skrev 2024-07-04 04:13:01 följande:
    Nej det var absolut inte en tatuering, utan något som på riktigt skulle förändra hans liv och som han mått jättedåligt av.
    Och förändringen av hans liv blev att lämna relationen?
  • Anonym (Chloe)
    Anonym (Process) skrev 2024-07-04 07:19:08 följande:

(Gåvolagen, GåvoL)

Gåvan var näsoperationen eller vad det nu var, dvs något värt 50k och operationen är fullbordad. Inte betalningen som var gåvan. 

Grattis Nisse, du får en tandoperation står det nog på kortet. Inte Grattis Nisse, jag ska betala Xkr i månaden ett tag framöver. 

• Anonym (Process)
    Anonym (Chloe) skrev 2024-07-04 15:53:28 följande:

Gåvan var näsoperationen eller vad det nu var, dvs något värt 50k och operationen är fullbordad. Inte betalningen som var gåvan. 

Grattis Nisse, du får en tandoperation står det nog på kortet. Inte Grattis Nisse, jag ska betala Xkr i månaden ett tag framöver. 

Det blir absolut knäppt att göra så, men varför i helvete tog gåvomottagaren en kredit för "samma sak". Ett klassiskt exempel på "gratis är dyrt".

När exet var hos plastikkirurgen, så borde gåvan betalats. För annars var det ju ingen gåva. 
    Och hur mycket pengar har TS betalt? För har hon redan lagt ut 40 papp, eller bara en piss i havet?
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Process) skrev 2024-07-05 05:38:36 följande:
    Det blir absolut knäppt att göra så, men varför i helvete tog gåvomottagaren en kredit för "samma sak". Ett klassiskt exempel på "gratis är dyrt".

När exet var hos plastikkirurgen, så borde gåvan betalats. För annars var det ju ingen gåva. 
    Och hur mycket pengar har TS betalt? För har hon redan lagt ut 40 papp, eller bara en piss i havet?
    Jag har betalat så mycket annat genom vårt förhållande att han väl inte tvekade att jag skulle fortsätta betala det här också. Hade han inte fått mig att känna mig så utnyttjad hade jag garanterat gjort det också.
  • Emiz

Säger som vissa andra i tråden. Märkligt att köpa en present och sedan tänka att mottagaren ska ta betalningen. Nästan samma som att kräva tillbaka en gåva eller pengar. Skillnaden är att du valde avbetalning om jag förstår rätt... sen vet man inte hela bakgrunden, då det är luckor/frågor i situationen och man vet inte riktigt vad det rör sig om eller hur det gått till. Märkligt.

• Emiz

Liksom smita ifrån presenten? För att det tagit slut. Man vet som sagt inte hur det hela gått till. Tänk om personen inte vetat om, bett om eller krävt denna present och sedan förväntas betala av presenten.

• Reclaimyourself
    Emiz skrev 2024-07-05 08:06:28 följande:

Liksom smita ifrån presenten? För att det tagit slut. Man vet som sagt inte hur det hela gått till. Tänk om personen inte vetat om, bett om eller krävt denna present och sedan förväntas betala av presenten.

Larva dig inte! Hon blev utnyttjad av mannen ifråga ekonomiskt under hela förhållandet, har hon själv skrivit. Hon kände sig väl "tvungen" att betala. Smita från presenten, men lägg av! Hon gav honom ingreppet i present medan de fortfarande var ett par! Och hon känner sig totalt utnyttjad pga att mannen förväntade sig att hon skulle bjuda på ett ingrepp som skulle förändra hela hans liv men som han ändå inte ville bekosta själv, utan väntade tills TS tog sig an det. Total utnyttjande av TS snällhet helt enkelt! Hon har inte smitit från någon jävla present som du försöker få det till! 
  • SommarOchSolVårochBlommor
    Anonym (Chloe) skrev 2024-07-04 15:53:28 följande:

Korrekt juridiskt har troligen ett avtal angående gåvan inte 3 eller 5 avbetalningar.

Men det kommer inte avgöras juridiskt förmodligen. Troligen kan TS bara sluta betala och då kommer företaget kräva exet på pengarna (de har ett avtal). Exet kommer väldigt sannolikt inte att driva detta.

Alternativt kan TS och exet np.en kompromiss. Om TS säger jag vill inte bara sluta betala för juöi men from augusti får du själv betala tex.

Rent moraliskt tycker jag att bjudandet till en partner upphör när förhållandet tar slut (sen kan det finnas undantag men absolut inte det TS beskrivit).

I många fall när det gäller skönhetsoperationer är det en man som betalat för en kvinna. Jag kommer förutsätta att kalla TS för hen.

Notera TS att vid en eventuell process (om min bedömning är att risken för en sådan är nästan obefintlig) kommer ett ingånget avtal att följas.
  • Emiz
    Reclaimyourself skrev 2024-07-05 10:11:27 följande:
    Larva dig inte! Hon blev utnyttjad av mannen ifråga ekonomiskt under hela förhållandet, har hon själv skrivit. Hon kände sig väl "tvungen" att betala. Smita från presenten, men lägg av! Hon gav honom ingreppet i present medan de fortfarande var ett par! Och hon känner sig totalt utnyttjad pga att mannen förväntade sig att hon skulle bjuda på ett ingrepp som skulle förändra hela hans liv men som han ändå inte ville bekosta själv, utan väntade tills TS tog sig an det. Total utnyttjande av TS snällhet helt enkelt! Hon har inte smitit från någon jävla present som du försöker få det till! 
    Tycker du ska ta och lugna ner dig med attityden och dina utropstecken. Kan du inte diskutera normalt? Andas. Man har som vuxen ett ansvar. Konsekvenstänk? Inte så att ts på något sätt är utvecklingsstörd eller blivit hotad, "tvungen". Tyvärr så kan man göra misstag i livet och vara sårbar, "för snäll". Ts ex verkar vara sjuk i huvudet men man kan inte skylla sina handlingar på andra. Helt klart synd att han utnyttjat henne. Tack och lov är det slut och förhoppningsvis har hon lärt sig något av detta. Läste ej igenom hela tråden men har nu förstått hela bilden lite bättre. Så länge inte ts står på krediten så kan hon sluta betala. Han kan gott betala resten. Tagga ner.
Svar på tråden Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?