• Anonym (Tuva)

Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?

Mitt numera ex fick en dyr present av mig för ett tag sen. Vill inte gå in på vad det gäller med risk för igenkänning, men det landade på runt 50000 och betalas av av mig varje månad. Nu har vi separerat. Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala för det? Det står i hans namn, men han har "bevis" på att det var en present.

• Svar på tråden Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?
  • Anonym (Man41)
    Anonym (Process) skrev 2024-07-03 10:25:09 följande:
    Hade det varit så solklart hade ju exet drivit det... Nu är det troligtvis inte det.

Det är dålig stil att ge en födelsedagspresent som OCKSÅ blir en kostnad, men det är faktiskt sådant som händer ibland i livet.

Jag beskrev även: 
    Anonym (Process) skrev 2024-07-03 08:48:07 följande:
    Det har varit en jävla massa snack i tråden om att du har en moralisk skyldighet att betala din present till exet och att kortet ju är ett bevis på att det faktiskt var en gåva.

Naturligtvis stämmer detta. Men personligen tycker jag det absolut kan finnas andra aspekter i det hela, utifrån att personen faktiskt är ett ex. 
    Att krediten verkar stå i hans namn säger en del om att personen faktiskt OCKSÅ vet att ingrepp på sig själv, på AVBETALNING faktiskt inte är något som en annan människa ska behöva till fullo efter en separation. För att själv faktiskt står på krediten ÄR en risk 

Vidare. Har alla andra små skulder regleras vid separationen? Var detta verkligen den enda grejen som ni hade som behövde regleras? För visst ska man betala det man sagt, men man ska också skydda sin ekonomi vid en separation. Man ska inte betala MER skulder än att man faktiskt regerar upp "bodelningen". 
    Det är så enkelt. Sen andelen som faktiskt drivit processen är en annan sak. Hade du handen på hjärtat gjort det? De flesta jag känner hade inte gjort det. 

TS bör var medveten om att hen kommer tvingas följa avtal hen slutit vid en eventuell process. Och att hen kommer få betala kostnaden av en sådan rättsprocess om den drivs (vilket jag inte tror exet kommer driva om hen är som de flesta).
  • Anonym (Moa)
    Anonym (KrisseKassör) skrev 2024-07-03 10:30:27 följande:
    I kontraktet med säljaren, menar jag. Där kan ju TS stå som fakturamottagare och exet som ägare av grejen/mottagare av tjänsten. 
    TS har klargjort flera gånger att det är exet som ingått avtal med företaget och att fakturorna står i hans namn.

Han valde dock att göra ingreppet först efter att TS lovat honom att hon skulle betala.
  • Anonym (Man41)
    Anonym (Tuva) skrev 2024-07-03 11:10:11 följande:
    Han.
    Du kan sluta ett nytt avtal med exet om att slippa betala resten av gåvan eller nytt avtal om att ge ett par månader till sen sluta etc

Då ersätter det nya avtalet det gamla.

Vem som skall betala företaget spelar ingen roll för avtalet mellan er. Det gäller oavsett. Men det faktum att du betalt företaget innan talar inte för dig i en.process men jag menar att såsom du beskrivit det hade det inte spelat någon roll om exet betalt varje faktura iallafall. Men det är ytterligare en nackdel för dig vid en process att du betalat innan (mycket mindre än avtalet dock som är helt avgörande)
  • Anonym (Förvirrad)

Men vad står det rent skriftligt mellan er? Grattis älskling, jag betalar ingrepp X åt dig! Eller vad?

• Anonym (J)
    Anonym (Tuva) skrev 2024-07-03 11:10:11 följande:
    Han.
    Då har du troligtvis inget juridisk ansvar att betala. Du kan sluta. Då kommer företaget vända sig till ditt ex och kräva betalnng.

Vad som kan hända, låg sannolikhet att det sker och för framgång, är att ditt ex sen går till domstol och säger att det är en gåva och att du ska betala.
  • Anonym (Process)
    Anonym (Man41) skrev 2024-07-03 09:52:13 följande:
    Den som är betalningsansvarig enligt avtalet med företaget har betalningsskyldighet gentemot dem.
    Om man sedan har ett avtal om en gåva så är den som är gåvogivare skyldig att hålla det.

Muntliga avtal är skyldiga att hållas precis som skriftliga (men är svårare att bevisa). Men i detta fall har TS berättat att det finns ett skriftligt avtal. 
    Ett födelsedagskort är inte samma sak som ett gåvobrev... Precis som att en present, om gåvomottagaren själv ingår avtal med utföraren av tjänsten för mer än några hundralappar faktiskt också säger en del. 

I relationer, speciellt separationer är det inte alltid så svart-vitt som du säger. TS vill veta vad som gäller och det är inte alltid så simpelt som du verkar tycka. Födelsedagskort är inte juridiskt bindande avtal i de flesta rättsmedvetande.
  • Anonym (Process)
    Anonym (Man41) skrev 2024-07-03 11:28:15 följande:
    Du kan sluta ett nytt avtal med exet om att slippa betala resten av gåvan eller nytt avtal om att ge ett par månader till sen sluta etc

Då ersätter det nya avtalet det gamla.

Vem som skall betala företaget spelar ingen roll för avtalet mellan er. Det gäller oavsett. Men det faktum att du betalt företaget innan talar inte för dig i en.process men jag menar att såsom du beskrivit det hade det inte spelat någon roll om exet betalt varje faktura iallafall. Men det är ytterligare en nackdel för dig vid en process att du betalat innan (mycket mindre än avtalet dock som är helt avgörande)
    Jag fattar inte vad du får ut av att ge människor dåliga råd på internet. Det är verkligen inte snällt för 5 öre. 

Det FINNS ju inget avtal. Det finns ett födelsedagskort och en separation och fakturor som TS haft som vana att betala.

De flesta människor ser det som rimligt att stå upp för sina löften i relationer, men många skulle tämligen rimligt faktiskt inte stå fast vid att betala de där 50 000 kronorna till ett ex, på avbetalning,  utifrån att det kanske inte längre är rimligt.

Det finns oerhörda nackdelar med att diskutera denna gåvan som att det finns ett avtal "på riktigt", för det gör det för rätt många INTE, utifrån att man I relationer resonerar annorlunda än utanför dem. 
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (Process) skrev 2024-07-03 08:48:07 följande:
    Det har varit en jävla massa snack i tråden om att du har en moralisk skyldighet att betala din present till exet och att kortet ju är ett bevis på att det faktiskt var en gåva.

Naturligtvis stämmer detta. Men personligen tycker jag det absolut kan finnas andra aspekter i det hela, utifrån att personen faktiskt är ett ex. 
    Att krediten verkar stå i hans namn säger en del om att personen faktiskt OCKSÅ vet att ingrepp på sig själv, på AVBETALNING faktiskt inte är något som en annan människa ska behöva till fullo efter en separation. För att själv faktiskt står på krediten ÄR en risk 

Vidare. Har alla andra små skulder regleras vid separationen? Var detta verkligen den enda grejen som ni hade som behövde regleras? För visst ska man betala det man sagt, men man ska också skydda sin ekonomi vid en separation. Man ska inte betala MER skulder än att man faktiskt regerar upp "bodelningen". 
    Vi har aldrig bott ihop, så finns inget att dela upp.
  • Anonym (Process)
    Anonym (Tuva) skrev 2024-07-03 19:04:39 följande:
    Vi har aldrig bott ihop, så finns inget att dela upp.
    Vad har du själv för uppfattning om gåvan numera? Var den rimlig och något du faktiskt ska stå för, eller finns det en bra anledning för dig att backa?

Kommer det påverka dig orimligt att hålla ditt ord, eller funkar det?
  • Reclaimyourself

Jag vet inte vad som gäller juridiskt, men jag tycker först och främst att det är fräckt att ens ta emot en såpass dyr "present"! För att man vill göra ett ingrepp!? Och speciellt om man själv HAR pengarna till det, men själv inte vill bekosta det utan vill att någon annan ska betala!! Och sedan glatt sitta och fortsätta låta sitt EX(!!) betala efter att förhållandet tagit slut! Det är bra fräckt!!! Jag håller inte med alla som skrivit att det är TS som är taskig i det här fallet, för att hon inte vill sitta och fortsätta betala sitt ex räkningar, när exet verkar ha råd med det själv! Utifrån omständigheterna i fallet så tycker jag inte att TS gör något fel, även om det var en "gåva". Är förhållandet slut så tycker jag gott hon kan försöka slippa betala mer, utan dåligt samvete! Jag vet ju inte varför det tog slut eller vem som dumpade vem, men det är så oförskämt att bete sig som TS ex! Sedan tycker jag det är märkligt och ganska korkat att ge sin partner en så dyr gåva när förhållandet tydligen är så ostabilt att det tar slut kort tid därefter.. TS måste vara en VÄLDIGT snäll och kärleksfull partner som exet borde vara mer tacksam och respektfull mot!! Men kärlek gör en blind, sägs det ju. TS var nog blind av kärlek. 

Svar på tråden Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?