• Anonym (Tuva)

Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?

Mitt numera ex fick en dyr present av mig för ett tag sen. Vill inte gå in på vad det gäller med risk för igenkänning, men det landade på runt 50000 och betalas av av mig varje månad. Nu har vi separerat. Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala för det? Det står i hans namn, men han har "bevis" på att det var en present.

• Svar på tråden Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?
  • Anonym (Man41)
    Anonym (Process) skrev 2024-07-03 17:53:42 följande:
    Jag fattar inte vad du får ut av att ge människor dåliga råd på internet. Det är verkligen inte snällt för 5 öre. 

Det FINNS ju inget avtal. Det finns ett födelsedagskort och en separation och fakturor som TS haft som vana att betala.

De flesta människor ser det som rimligt att stå upp för sina löften i relationer, men många skulle tämligen rimligt faktiskt inte stå fast vid att betala de där 50 000 kronorna till ett ex, på avbetalning,  utifrån att det kanske inte längre är rimligt.

Det finns oerhörda nackdelar med att diskutera denna gåvan som att det finns ett avtal "på riktigt", för det gör det för rätt många INTE, utifrån att man I relationer resonerar annorlunda än utanför dem. 
    Trams. Ett avtal kan slutas på många sätt. Tex muntligt eller på ett kort. Du vet inte vad du pratar om. Finns avtal så gäller det. 

Det går alldeles utmärkt avtala när man ger en skönhetsoperation i födelsedagspresent på avbetalning. Gör man det kommer avtalet följas vid en rättsprocess. Alternativet hade varit att man inte kan lita på avtal. 

Att avtal fungerar så här är avgörande för att samhället skall kunna fungera. Du sluter avtal hela tiden. När du handlar, köper tjänster etc

Ett företag kan sluta avtal med dig (det sker hela tiden) och privatpersoner är lika skyddade när de sluter avtal med varandra (ibland till och med mer, vilket också sker hela tiden). 

Går du upp i rätten och säger att du hade ett avtal om att köpa en bil till din älskling men när det tog slut så ville du inte längre och det finns 0 papper så har du precis berättat att du hade ett avtal med din älskling. I avtalet ni slöt sa du inte att när det tar slut så får du inget. Därmed kommer du tvingas följa avtalet. Sen kanske ingen tar en sådan här sak till rätten och få kanske skulle säga så men ovan var någon som sa "finns inget skrivet så spelar det inge roll vad vi sa". Detta är helt fel enligt juridiken. När du erkänner avtalet som slöts muntligen gäller det precis som ett skriftligt avtal. Detta innebär att man kan sälja endast genom att spela in samtal. Detta har missbrukats genom försäljning till äldre av oseriösa företag. Men drivs detta (vilket somliga gjort) så hjälper det inte att du är 80. Du måste vara oförmögen att sluta avtal. Annars gäller avtalet.
  • Anonym (Process)
    Anonym (Man41) skrev 2024-07-03 22:20:03 följande:
    Trams. Ett avtal kan slutas på många sätt. Tex muntligt eller på ett kort. Du vet inte vad du pratar om. Finns avtal så gäller det. 

Det går alldeles utmärkt avtala när man ger en skönhetsoperation i födelsedagspresent på avbetalning. Gör man det kommer avtalet följas vid en rättsprocess. Alternativet hade varit att man inte kan lita på avtal. 

Att avtal fungerar så här är avgörande för att samhället skall kunna fungera. Du sluter avtal hela tiden. När du handlar, köper tjänster etc

Ett företag kan sluta avtal med dig (det sker hela tiden) och privatpersoner är lika skyddade när de sluter avtal med varandra (ibland till och med mer, vilket också sker hela tiden). 

Går du upp i rätten och säger att du hade ett avtal om att köpa en bil till din älskling men när det tog slut så ville du inte längre och det finns 0 papper så har du precis berättat att du hade ett avtal med din älskling. I avtalet ni slöt sa du inte att när det tar slut så får du inget. Därmed kommer du tvingas följa avtalet. Sen kanske ingen tar en sådan här sak till rätten och få kanske skulle säga så men ovan var någon som sa "finns inget skrivet så spelar det inge roll vad vi sa". Detta är helt fel enligt juridiken. När du erkänner avtalet som slöts muntligen gäller det precis som ett skriftligt avtal. Detta innebär att man kan sälja endast genom att spela in samtal. Detta har missbrukats genom försäljning till äldre av oseriösa företag. Men drivs detta (vilket somliga gjort) så hjälper det inte att du är 80. Du måste vara oförmögen att sluta avtal. Annars gäller avtalet.
    Vad vill du ha sagt egentligen? Att TS medvetet ska sätta sig i en sämre sits juridiskt för att du tycker att hon borde göra på ett visst sätt? 

Ts får fundera på hur hen vill hantera detta, för en gåva ÄR inget avtal. Och utifrån att TS ju vill vara vag och inte skriva ut allt är det orimligt att förutsätta att kortet ens är ett gåvobrev!
  • Anonym (Man41)

TS har frågat om hen juridiskt är bunden av detta avtal trots att hen inte vill längre då de inte är tillsammans längre. Svaret är ja. 

TS säger att exet har bevis för avtalet. Det finns inget TS kan göra annat än att sluta ett nytt avtal med exet eller hoppas att exet inte tar det till domstol (vilket de flesta inte skulle göra).

• Anonym (Man41)

Sluta med ditt trams om gåvobrev. Detta krävs inte för avtal.

• Anonym (men suck)

Det här är så dumt så jag orkar inte ens...

Jag hade sagt upp bekantskapen med en vän om de berättade att de gjort något så korkat. 

• Reclaimyourself
    Anonym (men suck) skrev 2024-07-04 00:20:40 följande:

Det här är så dumt så jag orkar inte ens...

Jag hade sagt upp bekantskapen med en vän om de berättade att de gjort något så korkat. 

Haha, bra svarat! *Asg* Förstår dig! Vad f*n säger man liksom... 
  • Anonym (Present.)

Var det en present får du väl betala. går liksom inte att ta tillbaks presenten. Menenligg mig helt fullkomligt idiotiskt att ge så dyr present. Men det är ju ditt val. 

• Anonym (Li)

Han fick alltså en tatuering i present av dig, för en summa han personligen tyckte var för dyr.   Men du skulle betala det via avbetalning.
    Avbetalningen står på honom, fast du betalar den.   Nu vill du inte betala mer.     Stämmer det?

• Anonym (Kung Pung)

Gåva är en gåva och inget man kan upphäva när något förändras.

En bekant köpte en LV-väska till sin fru och några månader sedan låg de i skilsmässa, men när han gav den kändes det helt rätt och det är det som räknas. 

• Anonym (Tuva)
    Anonym (Li) skrev 2024-07-04 02:18:18 följande:

Han fick alltså en tatuering i present av dig, för en summa han personligen tyckte var för dyr.   Men du skulle betala det via avbetalning.
    Avbetalningen står på honom, fast du betalar den.   Nu vill du inte betala mer.     Stämmer det?

Nej det var absolut inte en tatuering, utan något som på riktigt skulle förändra hans liv och som han mått jättedåligt av.
Svar på tråden Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?