• Anonym (Tuva)

Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?

Mitt numera ex fick en dyr present av mig för ett tag sen. Vill inte gå in på vad det gäller med risk för igenkänning, men det landade på runt 50000 och betalas av av mig varje månad. Nu har vi separerat. Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala för det? Det står i hans namn, men han har "bevis" på att det var en present.

• Svar på tråden Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?
  • Anonym (Tuva)

Och det är inget som kan lämnas tillbaka.

• camomill

Hur har det här gått till egentligen? Vad är det för ?bevis? som gör att du står som betalningsansvarig?

Hör annars med företaget och fråga vad det är som gäller. Det låter som galenskap att kräva pengar av tredje man. Hör annars med konsumentombudsmannen om hur du ska gå tillväga. 

• Anonym (Japp)

Är krediten i ditt namn så måste du fortsätta betala. 
    Alternativet är att exet betalar dig så att du kan lösa hela lånet på en gång (om kreditgivaren går med på det). Men om exet anser det vara en gåva så kan det bli svårt att få gehör för.

• Anonym (FF)

Är det något typ av abonnemang eller har du tagit ett lån för detta? Är det du som är betalningsskyldig?

För övrigt känns det konstigt att ge någon en present som mottagaren till slut får betala för själv. 

• Anonym (Kexet)

Står avbetalningen/lånet i hans namn eller är det bara prylen?

Om allt står i hans namn så är du inte skyldig att betala ur långivarens ögon i alla fall, de kommer kräva pengar av den som det står på. Om du slutar betala är det exet som kommer få påminnelserna och eventuella skulder om han inte betalar. Han kan ju försöka dra det vidare men det kommer ju bara kosta massa pengar att ta det till rätten.

• Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (FF) skrev 2024-07-02 19:42:13 följande:

Är det något typ av abonnemang eller har du tagit ett lån för detta? Är det du som är betalningsskyldig?

För övrigt känns det konstigt att ge någon en present som mottagaren till slut får betala för själv. 

Håller med om det sista. En present är ju något som exet inte valt själv att köpa och betala för. Kanske inte ens har råd eller tycker det är värt det. Du får nog fortsätta betala. 
  • Anonym (Mer info!)

Du får ge mer information, ja du kan ha skrivit hans namn på gåvan om det t ex har en försäkring som är ställd på honom men du fortfarande står som betalningsansvarig.
    Då kan du inte bara sluta att betala, men det beror som sagt på.
    Men han kan ju heller inte tvingas ta över betalningen om han inte vill då det är en gåva och inte något han valt att betala.

Ett ex är ju att man ger bort ett smycke till en person och skriver en försäkring på smycket och skriver mottagarens namn men är den som betala för smycket, är det något liknande du gjort?

• Hjelm

Vad otroligt märkligt att ge bort en present som mottagaren kan tänkas få betala för...

• Anonym (Mike)

Du har tyvärr ingen laglig rätt att slippa betala. Det var du som gjorde köpet och sen gav en gåva till honom.

Däremot kanske han borde ha nekat gåvan eller lämnat tillbaka den om han visste att det skulle ta slut mellan er snart

Eller kanske hjälpt dig om det påverkar dig ekonomiskt nu.

Men jag vet inte heller varför det tog slut mellan er. 

• Anonym

Beror väl på vad beviset är.
    för lite info för att kunna svara på frågan.

Svar på tråden Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?