• Anonym (Tuva)

Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?

Mitt numera ex fick en dyr present av mig för ett tag sen. Vill inte gå in på vad det gäller med risk för igenkänning, men det landade på runt 50000 och betalas av av mig varje månad. Nu har vi separerat. Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala för det? Det står i hans namn, men han har "bevis" på att det var en present.

• Svar på tråden Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?
  • Anonym (Chloe)
    Anonym (Tuva) skrev 2024-07-02 22:33:52 följande:

Det är ett redan utfört fysiskt ingrepp. Han står på allt och det var något han pratat om länge att han ville. Beviset är födelsedagskortet där all info om det står. Pengarna har jag, men ville ändå inte betala det rakt av när det går att få räntefri avbetalning.

Om hans namn står på avbetalningarna är han skyldig gentemot företaget att betala. Men födelsedagskortet är ett slags gåvobrev där du förbinder dig att ge honom en gåva så han kan använda det för att försöka få ersättning från dig för det han måste betala. 
  • Anonym (Kung Pung)

En gåva är just en gåva och vid tillfället den gavs så var det under de premisserna.

Bara att fortsätta betala.

• Anonym (Abc)

Den som står för krediten är skyldig att betala.

• Tom Araya

Det är ett redan utfört fysiskt ingrepp. Han står på allt och det var något han pratat om länge att han ville. Beviset är födelsedagskortet där all info om det står. Pengarna har jag, men ville ändå inte betala det rakt av när det går att få räntefri avbetalning.

Det finns antagligen villkor bifogade där det framgår vem som är betalningsskyldig. Annars får du fråga företaget.

Rent moraliskt har du redan givit presenten men själv valt att inte betala hela på en gång, så det borde inte överlämpas på någon annan.
  • Anonym (Moa)

Om du inte tagit det på avbetalning utan redan betalat allt, hade du krävt att han gav dig pengarna tillbaka då?
  • Anonym
    Anonym (Tuva) skrev 2024-07-02 19:27:23 följande:
    Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?

Mitt numera ex fick en dyr present av mig för ett tag sen. Vill inte gå in på vad det gäller med risk för igenkänning, men det landade på runt 50000 och betalas av av mig varje månad. Nu har vi separerat. Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala för det? Det står i hans namn, men han har "bevis" på att det var en present.

Du har inte skyldighet att betala om allt står i hans namn.
    Moraliskt, jo.
    Juridiskt, nej.

Så har han dumpat dig så kan han stå där med skägget i brevlådan och tacka sig själv för att han skrev på avtalet.

Se detta som en läxa för framtiden.
  • camomill

Men hur går det till rent praktiskt? Är avbetalningen adresserad till dig? Står du som ansvarig för finansieringen av ingreppet? Om det är du som har tagit krediten får du fortsätta betala. 

Visserligen en annan diskussion, men varför betalade han inte själv för sitt ingrepp? 

• Anonym (Kalle)
    Anonym skrev 2024-07-03 05:18:41 följande:
    Du har inte skyldighet att betala om allt står i hans namn.
    Moraliskt, jo.
    Juridiskt, nej.

Så har han dumpat dig så kan han stå där med skägget i brevlådan och tacka sig själv för att han skrev på avtalet.

Se detta som en läxa för framtiden.
    Vad pratar du om för gallimatias? Det är hon som köpt oavsett vilket namn hon uppgivit som mottagare. Man kan inte legalt göra en annan människa betalningsansvarig för något man själv köpt. TS har det fulla betalningsansvaret. Ingen skillnad om du betalar allt på en gång eller på avbetalning.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Kalle) skrev 2024-07-03 08:19:40 följande:
    Vad pratar du om för gallimatias? Det är hon som köpt oavsett vilket namn hon uppgivit som mottagare. Man kan inte legalt göra en annan människa betalningsansvarig för något man själv köpt. TS har det fulla betalningsansvaret. Ingen skillnad om du betalar allt på en gång eller på avbetalning.
    Om köpet/krediten står i hans namn så är det han som är betalningsansvarig.
  • Anonym (Crazy)

Galet att ge en så dyr present, på avbetalning dessutom?!

Antar att det är en kukförlängning. Vad skulle en man annars önska för ingrepp? Permanenta biceps🤣?

Svar på tråden Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?