• Anonym (Tuva)

Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?

Mitt numera ex fick en dyr present av mig för ett tag sen. Vill inte gå in på vad det gäller med risk för igenkänning, men det landade på runt 50000 och betalas av av mig varje månad. Nu har vi separerat. Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala för det? Det står i hans namn, men han har "bevis" på att det var en present.

• Svar på tråden Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?
  • Anonym (KrisseKassör)
    Anonym (Tuva) skrev 2024-07-03 08:50:49 följande:

Som sagt, det står i hans namn. Jag har bara betalat fakturan.

Jo, men vem står som betalningsskyldig? Man kan ju ge en gåva och att det står i kontraktet att en ska ha grejen/tjänsten och en annan ska betala. 
  • Anonym (Process)
    Anonym (Man41) skrev 2024-07-03 09:15:35 följande:

Det är en avtalsfråga så det blir inte Tingsrätten utan Förvaltningsrätten. 

Förloraren kommer få stå för kostnaderna och det kommer inte betalas via skattemedel.

Nä du, det är en eventuell tvist mellan privatpersoner, alltså tingsrätten. OM exet prioriterar att dra det till rätten.

Mer troligt att TS och exet hittar en lösning där hon helt enkelt slutar betala för ingreppet om 3 månader och att gåvan faktiskt "är betald" i och med det. Utifrån att det ju just är en återkommande gåva varje månad och exet faktiskt står på fakturan.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (KrisseKassör) skrev 2024-07-03 09:20:45 följande:
    Jo, men vem står som betalningsskyldig? Man kan ju ge en gåva och att det står i kontraktet att en ska ha grejen/tjänsten och en annan ska betala. 
    De har inget kontrakt. 
  • Anonym (Man41)
    Anonym (Process) skrev 2024-07-03 09:34:10 följande:
    Nä du, det är en eventuell tvist mellan privatpersoner, alltså tingsrätten. OM exet prioriterar att dra det till rätten.

Mer troligt att TS och exet hittar en lösning där hon helt enkelt slutar betala för ingreppet om 3 månader och att gåvan faktiskt "är betald" i och med det. Utifrån att det ju just är en återkommande gåva varje månad och exet faktiskt står på fakturan.
    Ja det stämmer att det är Tingsrätten. Skyller mitt slarv på att jag skickade barnen till aktiviteter. 

Om det finns ett avtal som hen antyder så kommer dock detta följas vid en entuell process. Att hen skulle slippa betala är nonsens. Hen förlorar och tvingas betala gåvan och kostnaderna så sluta sprida felaktigheter.
  • Anonym (Kung Pung)
    Anonym (Mia) skrev 2024-07-03 09:15:35 följande:

Han kommer inte att gå till rätten. Han inser att han kommer att förlora. Han har skrivit på ett avbetalningskontrakt. Att hon sagt att hon ska betala är inte juridiskt bindande. 

Man får stå för sina egna misstag helt enkelt. 

Ok. Är det hans namn på kontraktet så ska hannockså betala
    Vad som sagts mun till mun är juridiskt irrelevant.
  • Anonym (Man41)
    Anonym (Kung Pung) skrev 2024-07-03 09:49:02 följande:
    Ok. Är det hans namn på kontraktet så ska hannockså betala
    Vad som sagts mun till mun är juridiskt irrelevant.
    Den som är betalningsansvarig enligt avtalet med företaget har betalningsskyldighet gentemot dem.
    Om man sedan har ett avtal om en gåva så är den som är gåvogivare skyldig att hålla det.

Muntliga avtal är skyldiga att hållas precis som skriftliga (men är svårare att bevisa). Men i detta fall har TS berättat att det finns ett skriftligt avtal. 
  • Anonym (Mer info!)

Så han har ingått avtalet men du har betalat fakturorna?
    Hur många fakturor har du betalt och hur mycket är det kvar?

Har du betalt fakturorna finns ju dina inbetalningar kvar som bevis på att du betalat till företaget ifall han vill påvisa att du gett honom det som present.

Nu kanske han har råd att betala presenten själv men om han inte hade haft det
    är det ju inte ok att ge en present och sen sätta mottagaren i ekonomisk knipa,
    en present ska ju inte bli en belastning för mottagaren, skulle tom kunna gå till inkasso om mottagaren inte skulle ha råd.

Det verkar som några tycker att han ska lära sig en läxa när han tagit emot gåvan, visst men även ts har lärt sig en läxa att inte ge en gåva på avbetalning.

Exet kanske inte är trevlig mot ts längre men en gåva är en gåva och begära att mottagaren sen ska betala den själv är inte alls självklart!

Vem vill få en gåva och sen bli betalningsskyldig för den?
    och kanske till på köpet inte ha råd med den?

Givaren vet ju vad man har råd med, mottagaren ska inte behöva tänka på om 
    man har råd eller ej att ta emot den och inte behöva tänka på att man kanske måste betala den själv. Då är det ingen gåva!

• Anonym (Process)
    Anonym (Man41) skrev 2024-07-03 09:45:40 följande:
    Ja det stämmer att det är Tingsrätten. Skyller mitt slarv på att jag skickade barnen till aktiviteter. 

Om det finns ett avtal som hen antyder så kommer dock detta följas vid en entuell process. Att hen skulle slippa betala är nonsens. Hen förlorar och tvingas betala gåvan och kostnaderna så sluta sprida felaktigheter.
    Hade det varit så solklart hade ju exet drivit det... Nu är det troligtvis inte det.

Det är dålig stil att ge en födelsedagspresent som OCKSÅ blir en kostnad, men det är faktiskt sådant som händer ibland i livet.

Jag beskrev även: 
    Anonym (Process) skrev 2024-07-03 08:48:07 följande:
    Det har varit en jävla massa snack i tråden om att du har en moralisk skyldighet att betala din present till exet och att kortet ju är ett bevis på att det faktiskt var en gåva.

Naturligtvis stämmer detta. Men personligen tycker jag det absolut kan finnas andra aspekter i det hela, utifrån att personen faktiskt är ett ex. 
    Att krediten verkar stå i hans namn säger en del om att personen faktiskt OCKSÅ vet att ingrepp på sig själv, på AVBETALNING faktiskt inte är något som en annan människa ska behöva till fullo efter en separation. För att själv faktiskt står på krediten ÄR en risk 

Vidare. Har alla andra små skulder regleras vid separationen? Var detta verkligen den enda grejen som ni hade som behövde regleras? För visst ska man betala det man sagt, men man ska också skydda sin ekonomi vid en separation. Man ska inte betala MER skulder än att man faktiskt regerar upp "bodelningen". 
  • Anonym (KrisseKassör)
    Anonym (Mia) skrev 2024-07-03 09:41:26 följande:
    De har inget kontrakt. 
    I kontraktet med säljaren, menar jag. Där kan ju TS stå som fakturamottagare och exet som ägare av grejen/mottagare av tjänsten. 
  • Anonym (Tuva)
    Anonym (J) skrev 2024-07-03 08:52:59 följande:
    I vilket namn står faktura? Vem köpte vad det nu var? Vem slöt avtalet med säljaren?
    Han.
Svar på tråden Har jag laglig skyldighet att fortsätta betala?