Anonym (Man41) skrev 2024-07-03 09:45:40 följande:
Ja det stämmer att det är Tingsrätten. Skyller mitt slarv på att jag skickade barnen till aktiviteter.
Om det finns ett avtal som hen antyder så kommer dock detta följas vid en entuell process. Att hen skulle slippa betala är nonsens. Hen förlorar och tvingas betala gåvan och kostnaderna så sluta sprida felaktigheter.
Hade det varit så solklart hade ju exet drivit det... Nu är det troligtvis inte det.
Det är dålig stil att ge en födelsedagspresent som OCKSÅ blir en kostnad, men det är faktiskt sådant som händer ibland i livet.
Jag beskrev även:
Anonym (Process) skrev 2024-07-03 08:48:07 följande:
Det har varit en jävla massa snack i tråden om att du har en moralisk skyldighet att betala din present till exet och att kortet ju är ett bevis på att det faktiskt var en gåva.
Naturligtvis stämmer detta. Men personligen tycker jag det absolut kan finnas andra aspekter i det hela, utifrån att personen faktiskt är ett ex.
Att krediten verkar stå i hans namn säger en del om att personen faktiskt OCKSÅ vet att ingrepp på sig själv, på AVBETALNING faktiskt inte är något som en annan människa ska behöva till fullo efter en separation. För att själv faktiskt står på krediten ÄR en risk
Vidare. Har alla andra små skulder regleras vid separationen? Var detta verkligen den enda grejen som ni hade som behövde regleras? För visst ska man betala det man sagt, men man ska också skydda sin ekonomi vid en separation. Man ska inte betala MER skulder än att man faktiskt regerar upp "bodelningen".